روشنایی بزرگراه‌ها یک درمیان خاموش شده است -صرفه جویی ۵۰۰ مگاواتی

سخنگوی صنعت برق گفت: علت نیمه خاموش شدن بزرگراه‌ها طی روزهای گذشته، اولویت دادن به تأمین گاز برای تولید برق بیمارستان ها و مراکز حساس پایتخت است.

مصطفی رجبی مشهدی، سخنگوی صنعت برق درباره علت خاموشی بزرگراه‌های پایتخت گفت: این رویه مسبوق به سابقه است و در گذشته نیز برای تأمین برق اولویت دار در پایتخت چنین اقداماتی انجام داده ایم. علت اصلی این خاموشی‌ها کمک به تأمین گاز برای تولید برق پایدار بیمارستان‌ها و سایر مراکز حساس و بخش خانگی در شرایط کنونی است.

وی افزود: از زمان تاریک شدن هوا، چراغ معابر و بزرگراه‌ها به صورت خودکار روشن می‌شد که برای کاهش مصرف، اقدام به خاموشی یک در میان چراغ‌ها در بزرگراه‌ها و معابر اصلی و برخی از پارک‌ها کردیم.

به گفته این مقام مسئول، میزان تولید و تخصیص گاز به عنوان سوخت نیروگاه‌ها مشخص می‌شود و بر اساس آن درصد تأمین سوخت مایع را نیز برای نیروگاه‌ها مشخص می‌کنیم. به منظور اولویت بخشی به کاهش مصرف گاز خاموشی روشنایی معابر در پایتخت و سایر شهرها اجرایی شده است.

وی گفت: باتوجه به محدودیت تردد شبانه در شهرهای نارنجی و قرمز بدلیل مصوبه ستاد ملی کرونا، روشن بودن تابلوهای بانک‌ها یا بیلبوردهای تبلیغاتی غیر ضروری است و نتیجه‌ای جز هدررفت سرمایه ملی ندارد بنابراین صنعت برق این اقدام صرفه جویانه را از هفته قبل آغاز کرده و با یکی در میان کردن روشنایی معابر و حذف روشنایی غیر ضروری در جاده‌ها حداقل به میزان ۵۰۰ مگاوات صرفه جویی ایجاد کرده است.

وی با بیان اینکه هر ۱۰ درصد صرفه جویی در مصرف برق منجر به ایجاد ۷۰ میلیون مترمکعب صرفه جویی در مصرف گاز می‌شود، افزود: در صورتی که مردم به ویژه در مناطق گرمسیر، میزان مصرف برق و گاز خود را حدود ۱۰ درصد کاهش دهند، بدون خاموشی از این شرایط عبور می‌کنیم.

در گفتگو با خبرنگار مهر

نوشته‌های مشابه