سرمایه گذاری در انرژی خورشیدی

روش‌های سرمایه گذاری در انرژی خورشیدی

انرژی خورشیدی یکی از منابع انرژی تجدیدپذیر است که در سال‌های اخیر مورد توجه سرمایه‌گذاران قرار گرفته است. این انرژی دارای مزایای زیادی نسبت به سایر انرژی‌ها است، از جمله:

  • کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای و حفاظت از محیط زیست
  • کاهش وابستگی به سوخت‌های فسیلی و افزایش امنیت انرژی
  • کاهش هزینه‌های بهره‌برداری و نگهداری
  • افزایش اشتغال و رشد اقتصادی

برای سرمایه‌گذاری در انرژی خورشیدی، لازم است که با مراحل و قراردادهای مربوطه آشنا شوید. در حال حاضر مدل‌های سرمایه گذاری در انرژی خورشیدی به صورت زیر صورت می‌پذیرد:

احداث نیروگاه تجدیدپذیر با استفاده از ساز و کار تهاتر انرژی صنایع(خودتامین)

در برخی ماه‌های سال بنا به شرایط ممکن است برخی واحد‌های صنعتی با قطعی برق زمان بندی شده از سوی شرکت توزیع مواجه شوند (به دلیل کمبود انرژی). این واحد‌ها میتوانند با احداث نیروگاه خورشیدی به اندازه ۰.۷۷ هر مگاوات دیماند مصرفی ، از قطعی برق معاف گردند.

ناترازی برق و گاز ایجاد شده طی سال های اخیر صنعتگران را در فصول گرم و سرد سال با چالش جدی مواجه نموده است. از این رو وزارت نیرو جهت رفع این چالش از طریق مشارکت صنایع پر مصرف در احداث نیروگاه های تجدیدپذیر اقدام به تهاتر برق تولیدی از این قبیل نیروگاه ها نموده است مطابق مصوبه شماره ۱۴۰۱/۳۵۰۷۸/۲۰/۱۰۰ مورخ ۱۴۰۱/۰۴/۱۱ وزارت نیرو صنایعی که اقدام به احداث نیروگاه تجدیدپذیر در هر نقطه از کشور نمایند، به میزان برق تولیدی نیروگاه،(در بازه زمانی ۸ تا ۲۴ ساعت) بنا به درخواست صنعت، برق هموار در نقطه مصرف دریافت خواهند کرد که این برق مشمول قطع و محدودیت شبکه نخواهد شد.

به نقل از ساتبا

احداث نیروگاه خورشیدی با استفاده از ظرفیت ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید

در این روش سرمایه گذار پس از برنده شدن در مناقصات ساتبا و احداث نیروگاه خورشیدی می‌تواند به مدت ۶ سال برق تولیدی را به مدت ۶ سال با نرخ حداکثر ۶.۹ سنت به ازای هر کیلووات به ساتبا بفروش برساند.

مطابق ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر، دولت مکلف است به سرمایه گذارانی که کالا یا خدمات ارائه شده آنها منجر به صرفه جویی سوخت می گردد، میزان سوخت صرفه جویی شده را تا سقف اصل و سود سرمایه گذاری پرداخت نماید.
بر همین اساس مصوبه شماره ۱۷۱۹۶ مورخ ۱۴۰۱/۰۱/۲۰ از شورای اقتصاد جهت احداث ۴۰۰۰ مگاوات نیروگاه خورشیدی دریافت گردید که مطابق آن سرمایه گذاران حقوقی پس از ارزیابی کیفی در فرآیند مناقصه ای وارد می شوند که سقف نرخ آن ۶/۹ سنت دلار به ازای هر کیلووات ساعت می باشد که برای مدت ۶ سال به سرمایه گذاران پرداخت می گردد. در صورت درخواست سرمایه گذار، امکان دریافت کل ارزش سوخت صرفه جویی شده طی مدت ۴ سال در ازای ارائه تضامین لازم امکان پذیر می باشد. پس از طی دوره شش ساله، سرمایه گذار می تواند از برق تولیدی خود مطابق مقررات جاری وزارت نیرو منتفع گردد.

به نقل از ساتبا

افرادی که مایل به احداث نیروگاه در زمین شخصی خود می‌باشند می‌توانند بدون مناقصه اقدام نمایند.

احداث نیروگاه تجدیدپذیر جهت تامین برق مراکز استخراج رمز ارز

متقاضیانی که قصد تامین برق مزارع استخراج رمز ارز خود دارند می‌توانند با احداث نیروگاه خورشیدی یا بادی و برقابی (۱۰ مگاوات یا کمتر) برق مورد نیاز خود را تامین نمایند.

احداث نیروگاه تجدیدپذیر جهت عرضه برق در تابلوی سبز بورس انرژی

متقاضیان احداث نیروگاه تجدیدپذیر می توانند مطابق با دستورالعمل ” عرضه و تبادل برق تجدیدپذیر در بورس انرژی” ضوابط و مقررات تعیین شده، تمام یا بخشی از برق تولیدی خود را در تابلوی سبز بورس انرژی به صورت فیزیکی عرضه نمایند. سازوکار تعیین نرخ فروش برق در بورس انرژی بر مبنای عرضه و تقاضا می باشد که متقاضیان آن صنایع مشمول ماده ۱۶ قانون جهش تولید دانش بنیان، مراکز استخراج رمز دارایی ها و دستگاه های اجرایی مجاز به خرید برق مورد نیاز خود از این بازار و بهره مندی از مزایای آن از جمله معافیت اعمال برنامه های مدیریت مصرف وزارت نیرو می باشند.

به نقل از ساتنا

خرید تضمینی برق تجدیدپذیر با استفاده از ظرفیت ماده ۶۱ قانون اصلاح الگوی مصرف

احداث نیروگاه تجدیدپذیر در شهرک های صنعتی و زمین های شخصی

متقاضیان حقیقی و حقوقی دارای زمین شخصی یا دارای زمین در شهرک های صنعتی می توانند بر اساس آیین نامه اجرایی ماده ۶۱ قانون اصلاح الگوی مصرف انرژی (مصوب هیئت وزیران به شماره ۱۵۳۴۴۰/ت۵۲۳۷۵هـ مورخ ۱۳۹۴/۱۱/۱۴) اقدام به احداث نیروگاه خورشیدی تا ظرفیت حداکثر ۳ مگاوات نمایند.
مدت قرارداد خرید تضمینی برق این نوع نیروگاه ها ۲۰ ساله و با نرخ ابلاغی که مشمول تعدیل نیز می گردد، خریداری خواهد شد.

به نقل از ساتنا

نوشته‌های مشابه