ساخت دستگاه بومی برای تست تجهیزات گران قیمت شبکه برق - مهرشید نیرو •

ساخت دستگاه بومی برای تست تجهیزات گران قیمت شبکه برق

گروهی از محققان دانشگاه تهران برای بررسی میدانی تجهیزات گران قیمت شبکه برق، موفق به ساخت دستگاهی شده‌اند که در زمانی کوتاه و با دقت بسیار بالا عیب‌های این تجهیزات را شناسایی می‌کند.

گروهی از محققان دانشکده مهندسی برق و کامپیوتر دانشگاه تهران با نظارت دکتر مهدی داورپناه، عضو هیأت علمی این دانشکده و سرپرست آزمایشگاه تحلیل حوادث شبکه برق دانشگاه تهران (ESFA) ، برای بررسی میدانی تجهیزات گران قیمت صنعت برق، دستگاهی ساخته‌اند که در زمانی کوتاه و با دقت بسیار بالا عیب‌های این تجهیزات را شناسایی می‌کند.

دستگاه آزمونگر جامع تجهیزات الکتریکی مدل KAVOSH-T111 قابلیت انجام تست‌های راه‌اندازی و دوره‌ای تجهیزات با سطوح ولتاژ مختلف را در محل پست‌های برق و محیط‌های صنعتی با خطای اندازه‌گیری کمتر از ۰.۲۵ درصد دارد. انجام تست‌های دوره‌ای، جزو الزاماتی است که در دستورالعمل‌ها و استانداردهای بین‌المللی و داخلی بر آن تاکید شده است.

از جمله ویژگی‌های مهم این دستگاه می‌توان به بومی بودن کامل، انجام انواع تست‌های الکتریکی مربوط به طیف وسیعی از تجهیزات الکتریکی با رابط کاربری آسان و تحلیل نتایج تست‌ها به صورت برخط اشاره کرد.

دستگاه آزمونگر جامع تجهیزات الکتریکی، نمونه مشابه داخلی ندارد و از نظر کیفیت و دقت قابل رقابت با نمونه‌های خارجی است که البته با قیمت بسیار مناسب‌تری ارائه می‌شود.

این دستگاه قابلیت انجام آزمون‌های مربوط به انواع ترانسفورماتور قدرت، ترانسفورماتور جریان، ترانسفورماتور ولتاژ، کلید قدرت، خط انتقال و کابل، شبکه زمین، فیوز و رله را دارد. توان نامی دستگاه ۵ کیلوولت آمپر بوده و دارای خروجی‌های جریان DC تا ۴۰۰ آمپر، جریان AC تا ۱۰۰۰ آمپر، ولتاژ DC تا ۲۶۰ ولت و ولتاژ AC تا ۲۲۰۰ ولت است.

به نقل از روابط عمومی دانشگاه تهران، درحال حاضر این دستگاه توسط یکی از شرکتهای دانش بنیان وابسته به یکی از اسپین آف‌های دانشکده مهندسی برق و کامپیوتر دانشگاه تهران درحال تولید است.

ایسنا

نوشته‌های مشابه