|

سلول‌ خورشیدی نیمه شفاف پروفسکایت‌ جایگزین پنجره

امروزه، سلول‌های خورشیدی مرسوم از سیلیکون کریستالی تهیه می‌شوند که ساخت آن‌ها به صورت شفاف بسیار مشکل است. سلول‌های نیمه شفاف که از مواد آلی و یا رنگدانه‌ها تهیه می‌شوند، بازده خیلی پایین تری از سلول‌های خورشیدی سیلیکون کریستالی دارند.

اما، پروفسکایت‌های هیبریدی آلی-معدنی که با روشهای ساده‌تر و ارزان قیمت تهیه می‌شوند، در سال‌های اخیر بسیار مورد توجه قرار گرفته اند و بازده آن‌ها قابل رقابت با تکنولوژی سیلیکون است. یکی از راه‌های دستیابی به سلول‌های خورشیدی نیمه شفاف، انتخاب و استفاده از الکترود شفافی است که همخوانی مناسبی با ماده جاذب نور به لحاظ سطح انرژی و لایه نشانی داشته باشد.

تیم کره‌ای از دانشگاه (KAIST)، الکترود شفافی را ارائه کرده اند که به خوبی در سلول‌های خورشیدی پروفسکایتی کار می‌کند. این الکترود از چندین لایه تشکیل شده است که در آن یک فلز بین دو لایه با ضریب شکست بالا و یک لایه میانیِ بافر ساندویچ شده است. این الکترود، از فلز نقره با ضخامت ۱۲ – ۲۴ نانومتر، لایه بافرِ مولیبدن اکساید و یک لایه دی الکتریک با ضریب شکست بالا مثل روی سولفید تشکیل شده است.

برخلاف بقیه الکترودهای شفاف که فقط نور مرئی را عبور می‌دهند، این الکترود می‌تواند، عملکرد دوگانه داشته باشد و علاوه براینکه اجازه عبور نور مرئی را می‌دهد، همزمان می‌تواند اشعه مادون قرمز را بازتاب کند. این سلول نیمه شفاف دارای بازده ۳. ۱۳% است که ۵. ۸۵ % از نور مادون قرمزِ فرودی را بازتاب می‌کند؛ بنابراین به عنوان، آینه حرارتی نیز کاربرد دارد، چون با بازتاب نور مادون قرمز، به عنوان سیستم مدیریت گرمایی هوشمند به کار برده می‌شود.

محصول مشابه موجود در مهرشید نیرو : پنل خورشیدی شیشه ای

منبع: برق نیوز

نوشته‌های مشابه