سه طرح بزرگ ملی در حوزه نفت، با اعتبار ۴.۷ میلیارد یورو افتتاح شد

حجت‌الاسلام حسن روحانی به مناسبت هفته دولت سه طرح بزرگ ملی با اعتبار حدود ۴.۷ میلیارد یورو را در حوزه نفت افتتاح کرد.

به نقل از پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، رئیس‌جمهور همزمان با هفته دولت سه طرح بزرگ ملی با اعتبار حدود ۴.۷ میلیارد یورو در حوزه نفت را افتتاح کرد.

حجت‌الاسلام حسن روحانی روز دوشنبه در ارتباط ویدئو کنفرانسی، طرح توسعه و بهسازی مرکز دیسپاچینگ گاز و خطوط انتقال ششم و نهم سراسری گاز، فاز اول پتروشیمی بوشهر و نیروگاه سیکل ترکیبی ۵۰۰ مگاواتی غرب کارون و خطوط انتقال و پست برق آن را افتتاح کرد.

خط لوله انتقال گاز ششم سراسری ظرفیت انتقال روزانه ۱۱۰ میلیون مترمکعب گاز را از پارس جنوبی به استان‌های غرب کشور دارد.

این طرح کاملاً با اتکا به توانمندی و نبوغ متخصصین و سازندگان داخلی به ثمر نشسته است و طول آن حدود ۱۲۰۰ کیلومتر است که گاز پارس جنوبی را با عبور از استان‌های بوشهر، خوزستان، لرستان، ایلام و کرمانشاه به شهر دهگلان در استان کردستان منتقل می‌کند.

خط لوله ۱۲۵ کیلومتری انتقال گاز نهم سراسری با ظرفیت ۶۰ میلیون مترمکعب است که مبدا آن از ۳۲ کیلومتری غرب بهبهان آغاز می‌شود و تا مرز بازرگان و شمال ماکو امتداد می‌یابد.

احداث این خطوط لوله علاوه بر پایداری در تأمین گاز استان‌های سردسیر کشور از مزیت صادراتی نیز برخوردار بوده و نقش مهمی در تبادلات انرژی با کشورهای منطقه دارد.

فاز اول پتروشیمی بوشهر نیز که با دستور رئیس جمهور به بهره‌برداری رسید شامل واحد استحصال اتان، متانول، شیرین‌سازی گاز، تولید اکسیژن، تولید آب صنعتی و خوراک ۹.۶ میلیون مترمکعب در روز برای پالایشگاه‌های پارس جنوبی است.

نیروگاه سیکل ترکیبی ۵۰۰ مگاواتی غرب کارون نیز از ظرفیت تولید ۴۹۲ مگاوات برق در روز به منظور تأمین برق میادین غرب کارون شامل آزادگان شمالی و جنوبی، یاران شمالی و جنوبی است. برای این پروژه ۱۵۰ کیلومتر خط انتقال برق، ۵ پست فشار قوی و ایستگاه تقلیل فشار گاز نیروگاه نیز تأسیس شده است.

خبرگزاری مهر

نوشته‌های مشابه