سیگنال آمریکا برای مذاکره درباره تحریم‌ها

سیگنال آمریکا برای مذاکره درباره تحریم‌های پروژه گازی روسیه

دولت جدید آمریکا برای نخستین بار اعلام کرد تمایل دارد با آلمان درباره لغو تحریم‌های آمریکایی علیه پروژه خط لوله نورد استریم ۲ گفت و گو کند.

نشریه هندلزبلات آلمان به نقل از مقامات آمریکایی آگاه نوشت: اگر آلمان راهکارهایی را برای تضمین امنیت انرژی اروپا ارائه دهد، ممکن است دولت بایدن تمایل پیدا کند درباره تسهیل تحریمها علیه نورد استریم ۲ مذاکره کند.

به گفته مقامات آمریکایی، آلمان باید بسته ای از راهکارها را ارائه کند در غیر این صورت آمریکا ممکن است قادر نباشد مسئله نورد استریم ۲ را حل کند.

آلمان از نقطه نظر اقتصادی به این پروژه نگاه می کند در حالی که آمریکا و چندین کشور اروپایی از جمله کشورهای حوزه بالتیک شامل لهستان و اتحادیه اروپا درباره استفاده روسیه از فروش گاز و انحصارطلبی گازپروم به عنوان یک ابزار سیاسی ابراز نگرانی کرده اند.

آمریکا در ماههای اخیر تحریمها علیه فراهم کنندگان خدمات و حامیان کشتیهای مشارکت کننده در ساخت نورد استریم ۲ را تشدید کرده تا مانع از تکمیل ساخت این خط لوله صادرات گاز شود. هنوز بخشی از این شاه لوله باید در بستر دریا احداث شود اما آمریکا اکنون هر کسی که به نحوی به ساخت این پروژه کمک می کند را هدف گرفته است.

حتی گازپروم که این پروژه را هدایت می کند به سرمایه گذاران هشدار داده که این پروژه به دلیل شرایط خاص از جمله فشار سیاسی، ممکن است معلق شود یا ادامه پیدا نکند.

بر اساس گزارش اویل پرایس، در این بین فرانسه از آلمان خواسته است در اعتراض به دستگیری الکسی ناوالنی، منتقد برجسته پوتین و سرکوبی اعتراضات طرفداران وی توسط مقامات روسی، پروژه نورد استریم ۲ را به طور کلی منحل کند.

خط لوله گاز طبیعی نورد استریم ۲ برای دو برابر کردن ظرفیت صادرات گاز روسیه به آلمان به ۱۱۰ میلیارد متر مکعب در سال طراحی شده است و با دور زدن اوکراین و عبور از بستر دریای بالتیک، این کشور را از درآمد مربوط به ترانزیت گاز محروم می کند. این پروژه به نقطه اختلاف میان مسکو و واشنگتن تبدیل شده که در تلاش برای جلوگیری از افزایش وابستگی اروپا به انرژی روسیه است.

ایسنا

نوشته‌های مشابه