نارضایتی هند از پرداخت پول نفت روسیه به یوان چین - مهرشید نیرو- میکروتوربین،

نارضایتی هند از پرداخت پول نفت روسیه به یوان چین

ناراحتی دولت هند از دادن اجازه به پالایشگاه‌های دولتی برای پرداخت پول واردات نفت روسیه با استفاده از یوان چین، باعث متوقف شدن پرداخت‌ها برای حداقل هفت محموله شده است.

رویترز به نقل از منابع آگاه نوشت: کشمکش بر سر پرداخت، تحویل نفت روسیه را تاکنون مختل نکرده و شرکت‌های روسی مانند روس‌نفت، همچنان به فروش نفت به پالایشگاه‌های هندی ادامه می‌دهند که در حال بررسی ارزهای دیگر برای تسویه پول خریدشان هستند.

هند امسال بزرگترین واردکننده نفت روسیه بوده که از طریق دریا، صادر شده است و پالایشگاه‌های هندی، نفت روسیه را با تخفیف خریداری می‌کنند.

اما پس از آن که اتحادیه اروپا و آمریکا، سقف قیمت ۶۰ دلار در هر بشکه را برای صادرات نفت روسیه از طریق دریا تعیین کردند، پالایشگاه‌ها اغلب با مشکل در تسویه پول خرید نفت روسیه روبرو هستند و خریداران برای پرداخت پول محموله‌هایی که قیمت فروش آنها بالاتر از این سقف قیمت بوده است، مجبور شده‌اند از ارزهای دیگری مانند درهم امارات استفاده کنند.

رویترز در ژوئیه گزارش کرده بود پالایشگاه‌های هندی، استفاده از یوان برای پرداخت پول نفت به فروشندگان روسی را آغاز کرده‌اند و همزمان، از دلار و درهم برای تسویه پول اکثر خریدهای نفتی خود استفاده می‌کنند.

با این حال، دو مقام آگاه در وزارت دارایی هند به رویترز گفتند: دولت از استفاده از یوان برای تسویه، ناراضی است.

و بر اساس اظهارات مدیران پالایشگاه‌های دولتی، پرداخت پول حداقل هفت محموله متوقف شده است. بعضی از پرداخت‌ها برای محموله‌های اخیری که به حداقل دو پالایشگاه تحویل داده شده‌اند، از آخرین هفته سپتامبر متوقف مانده است. هنوز مشخص نیست که آیا دولت هند از پالایشگاه‌ها خواسته است پرداخت به یوان را متوقف کنند اما نارضایتی دهلی‌نو کاملا آشکار است.

یک مقام وزارت دارایی هند گفت: این کار ممنوع نیست و اگر یک شرکت خصوصی، از یوان برای تسویه تجارت خود استفاده کند، دولت آن را متوقف نخواهد کرد، اما چنین تجارتی را تشویق یا تسهیل نمی‌کند.

پالایشگاه‌های هند، نفت روسیه را به طور عمده از بازرگانان خریداری می‌کنند و همزمان، از نهادهای روسی هم خرید مستقیم دارند.

منابع پالایشگاهی گفتند بازرگانان آماده انعقاد قرارداد به درهم هستند اما فروشندگان روسی، خواهان یوان هستند.

شرکت نفتی دولتی «ایندین اویل» که بزرگترین پالایشگر نفت هند است، از یوان و ارزهای دیگر برای پرداخت پول نفت روسیه استفاده کرده است.

پالایشگاه‌های دولتی بهارات پترولیوم و هندوستان پترولیوم تاکنون پول نفت را به یوان پرداخت نکرده‌اند اما فروشندگان روسی از آنها خواستند با استفاده از ارز چین، پول پرداخت کنند.

پالایشگاه‌های هندی خصوصی همچنان به واردات نفت روسیه با استفاده از یوان و ارزهای دیگر ادامه داده‌اند و بخش عمده خرید نفت روسیه با استفاده از درهم تسویه شده است.

دو منبع پالایشگاهی گفت: تسویه پول خرید نفت به یوان، هزینه‌های آنها را افزایش می‌دهد زیرا روپیه باید ابتدا به دلار هنگ کنگ و سپس به یوان تبدیل شود و این فرآیند، هزینه‌های تسویه به درهم را دو تا سه درصد افزایش می‌دهد.

بر اساس گزارش رویترز، در حالی که پالایشگاه‌های دولتی هندی استفاده از روپیه را برای پرداخت پول نفت روسیه ترجیح می‌دهند اما روسیه تمایل کمتری برای دریافت روپیه دارد. با این حال، برخی در هند معتقدند استفاده از یوان، به نفع چین است که روابطش با دهلی نو پس از درگیری مرزی در سال ۲۰۲۰ و کشته شدن سربازان دو کشور در این درگیری، تیره مانده است.

ایسنا

نوشته‌های مشابه