صرفه جویی ۲۰۰ میلیارد دلاری عربستان با اصلاحات انرژی

صرفه جویی ۲۰۰ میلیارد دلاری عربستان با اصلاحات انرژی

وزیر دارایی عربستان سعودی اعلام کرد کشورش با جایگزین کردن گاز و منابع تجدیدپذیر به جای سوختهای مایع برای مصرف داخلی، در یک دهه آینده بیش از ۲۰۰ میلیارد دلار صرفه جویی خواهد کرد.

عربستان سعودی که بزرگترین صادرکننده نفت جهان است در سالهای اخیر برنامه اصلاحات بلندپروازانه ای را برای مدرنیزه کردن اقتصاد، اشتغالزایی و کاهش وابستگی به درآمدهای نفتی آغاز کرده است.

محمد الجدان، وزیر دارایی عربستان سعودی گفت: ابتکاری که در آستانه نهایی کردن آن هستیم، کنار گذاشتن مصرف سوختهای مایع است. این برنامه حدود ۸۰۰ میلیارد ریال (۲۱۳.۳۴ میلیارد دلار) صرفه جویی برای دولت در ۱۰ سال آینده به همراه خواهد داشت که می تواند برای سرمایه گذاری استفاده شود.

عربستان سعودی ماه جاری توافق خرید برق با چندین پروژه خورشیدی جدید را امضا کرد که بخشی از برنامه این کشور برای بهینه کردن سبد انرژی مورد استفاده برای تولید برق است.

وزیر دارایی عربستان سعودی گفت: به جای خرید سوخت از بازارهای بین المللی به قیمت ۶۰ دلار و سپس فروش آن به قیمت شش دلار به نیروگاههای سعودی یا استفاده از سهمیه مان در اوپک برای فروش به قیمت شش دلار، ما در حال جایگزین کردن دستکم معادل یک میلیون بشکه نفت، مصرف سوخت مایع در ۱۰ سال آینده و استفاده از گاز و منابع تجدیدپذیر هستیم.

این کشور که از قیمتهای پایین نفت و بحران ویروس کرونا در سال گذشته آسیب دید، اخیر برنامه ای را برای شتاب بخشیدن به سرمایه گذاری داخلی اعلام کرده است و غول نفتی آرامکوی سعودی و صندوق سرمایه گذاری دولتی ۴۰۰ میلیارد دلاری این کشور در راس این برنامه هزینه چند تریلیون دلاری قرار دارند.

بر اساس گزارش رویترز، برنامه افق ۲۰۳۰ طرح ولیعهد عربستان سعودی برای متنوع سازی اقتصاد این کشور و کاهش وابستگی به نفت خام و ایجاد صنایع جدید و پروژه های عظیم با مشارکت بخش خصوصی به منظور ایجاد میلیونها فرصت شغلی است.

ایسنا

نوشته‌های مشابه