هند

مذاکرات هند برای واردات بلندمدت نفت از گویان

هند که سومین واردکننده و مصرف کننده بزرگ نفت در جهان است، با دولت گویان درباره توافق بلندمدت برای خرید نفت این کشور آمریکای جنوبی وارد مذاکره شده است.

ویکرام بهارات، وزیر منابع طبیعی گویان اظهار کرد: هند برای خرید محموله های یک میلیون بشکه ای نفت از دولت گویان ابراز علاقه کرده تا این نفت را در پالایشگاههای امتحان کند.

تقاضای هند برای نفت طی هفت سال گذشته ۲۵ درصد رشد کرده که بیش از هر کشور دیگری است و مقامات این کشور متعهد شده اند از موقعیت کشورشان به عنوان یک خریدار بزرگ به عنوان اسلحه ای به منظور پایین نگه داشتن قیمت نفت استفاده کنند.

دهلی نو در حال اعمال نفوذ رو به رشدی در بازار نفت است. این کشور با تصمیم اوپک و متحدانش برای تمدید محدودیت عرضه که باعث افزایش قیمتها شد، مخالفت کرد و به دنبال متنوع کردن منابع خرید نفت و کاهش وابستگی به نفت عربستان سعودی است.

پالایشگاههای دولتی هند قصد دارند در ماه مه ۳۶ درصد نفت کمتر از میزان معمول از عربستان سعودی خریداری کنند و این کشور در حال تلاش برای جایگزین کردن نفت نقاط دیگری مانند گویان با عرضه سعودی است. شرکت پالایش نفت خصوصی HPCL-میتال انرژی ماه جاری نخستین محموله نفت هند از گویان را خریداری کرد اما مذاکرات میان دولتهای دو کشور در جریان است.

یکی از منابع آگاه به رویترز گفت: هند در راستای متنوع کردن منابع واردات نفت، علاقمند به خرید نفت گویان بر مبنای توافقات دو جانبه است.

دو طرف همچنان سرگرم مذاکره درباره قیمت هستند و نفت خریداری شده توسط پالایشگاههای دولتی در هند پالایش خواهد شد.

بهارات گفت: قیمت مهمترین موضوع برای گویان در هر توافق احتمالی است.

گویان پس از این که کنسرسیومی از شرکتها که در راس آنها اکسون موبیل قرار دارد، تولید نفت سبک در بلوک فراساحلی استابروک را در اواخر سال ۲۰۱۹ آغاز کرد، به کلوب کشورهای تولیدکننده نفت در جهان پیوست.

این کشور پالایشگاه داخلی یا شرکت ملی نفت ندارد و به شرکتهای خصوصی مانند هس و رویال داچ شل برای فروش نفت خود بر بازار محموله های تک متکی است. دولت گویان در جست و جوی یک شریک بلندمدت برای فروش سهم نفت خود است اما تاکنون شرکتی را انتخاب نکرده است.

قراردادهای صادرات نفت بلندمدت میان دولتها در میان برخی از کشورهای صادرکننده نفت آمریکای جنوبی در دهه های اخیر متداول بوده است. به عنوان مثال ونزوئلا و اکوادور مقادیر زیادی نفت را تحت قراردادهای بلندمدت به چین صادر کرده اند.

بر اساس گزارش رویترز، گویان و هند روابط تاریخی و فرهنگی قوی دارند. بخش زیادی از جمعیت گویان که به حدود ۷۵۰ هزار نفر می رسند، تبار هندی دارند.

ایسنا

نوشته‌های مشابه