سایبری

صعود نفت در پی حمله سایبری به بزرگترین شبکه خط لوله بنزین آمریکا

قیمت نفت روز دوشنبه در واکنش به حمله سایبری به بزرگترین شبکه خط لوله بنزین آمریکا و تعطیلی آن که ضعف زیرساخت نفتی را نمایان کرد، افزایش یافت.

بهای معاملات نفت برنت ۳۸ سنت معادل ۰.۶ درصد افزایش یافت و به ۶۸ دلار و ۶۶ سنت در هر بشکه رسید. بهای معاملات وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با ۳۴ سنت معادل ۰.۵ درصد افزایش، به ۶۵ دلار و ۲۴ سنت در هر بشکه رسید.

شاخص نفت برنت هفته گذشته ۱.۵ درصد و نفت آمریکا بیش از دو درصد رشد هفتگی داشتند.

کاخ سفید همکاری نزدیکی با شرکت کلونیال دارند تا به این شرکت برای احیا از حمله باج افزاری کمک کنند که نشان می دهد این واقعه تا چه حد جدی بوده و تبعات دارد. شرکت کلونیال پایپ لاین که بزرگترین اپراتور خط لوله سوخت در آمریکاست، پس از این حمله سایبری شبکه خط لوله خود که سوخت را به ایالتهای شرقی می رساند را تعطیل کرد.

اندرو لیپو، رییس شرکت لیپو اویل اسوشیتس به رویترز گفت: حقیقت مهم این ماجرا پیشرفت مجرمان سایبری در یافتن راههای جدیدی برای نفوذ به زیرساخت است. زیرساخت، دفاعهایی که بتوانند سد راه روشهای مختلف آلودن شدن سیستم توسط بدافزارها شوند را ندارد.

شبکه کلوتیال منبع تقریبا نیمی از تامین سوخت کرانه شرقی آمریکاست و ۲.۵ میلیون بشکه در روز بنزین و سایر سوختها را منتقل می کند و این شرکت پس از حمله باج افزاری روز جمعه، همه خطوط لوله خود را بست.

قیمت بنزین آمریکا روز دوشنبه حدود دو درصد افزایش یافت در حالی که نفت کوره بیش از یک درصد افزایش داشت.

هنوز معلوم نیست چه کسی این حمله را انجام داده است اما منابع آگاه به رویترز اظهار کردند هکرها احتمالا یک گروه خلافکار سایبری حرفه ای بوده اند.

کلونیال روز یکشنبه اعلام کرد خطوط سوخت اصلی این شرکت بسته مانده اند اما بعضی خطوط کوچکتر بین پایانه ها و نقاط تحویل اکنون عملیاتی هستند. این شرکت اعلام نکرد شبکه خط لوله اش چه زمانی ظرفیت فعال کامل را ازسرمی گیرد. تعطیلی طولانی مدت این شبکه خط لوله باعث افزایش قیمت بنزین در جایگاههای سوخت در آستانه فصل سفرهای تابستانی می شود و به مصرف کنندگان و اقتصاد آمریکا آسیب می زند.

تحلیلگران موسسه ING Economics در یادداشتی نوشت: عامل نامعلوم این است که این تعطیلی چه مدت طول خواهد کشید اما واضح است که هر چه طولانی تر شود، باعث افزایش قیمت فرآورده های نفتی می شود.

این حمله سایبری باعث شد قانونگذاران آمریکایی خواستار تحکیم حفاظتها برای زیرساخت انرژی حیاتی آمریکا در برابر حملات سایبری شوند.

بر اساس گزارش رویترز، وزارت انرژی آمریکا اعلام کرد تبعات احتمالی این واقعه بر تامین انرژی آمریکا را مونیتور می کند و سازمان امنیت زیرساخت و امنیت سایبری آمریکا و اداره امنیت حمل و نقل آمریکا به رویترز اعلام کردند سرگرم کار در خصوص واقعه اخیر هستند.

ایسنا

نوشته‌های مشابه