صعود نفت در پی بازگشت ترامپ به کاخ سفید

قیمت نفت در معاملات روز سه شنبه تحت تاثیر خوش بینی به تدابیر محرک مالی بیشتر آمریکا و مرخص شدن دونالد ترامپ از بیمارستان، افزایش پیدا کرد.

بهای معاملات وست تگزاس اینترمدیت برای تحویل در نوامبر با ۱۵ سنت افزایش، به ۳۹ دلار و ۳۷ سنت در هر بشکه رسید. شاخص نفت آمریکا روز دوشنبه دو دلار و ۱۷ سنت افزایش پیدا کرده بود.

بهای نفت برنت برای تحویل در دسامبر پس از افزایش ۵.۱ درصدی در روز گذشته، در معاملات روز جاری ۰.۵ درصد افزایش یافت و به ۴۱ دلار و ۴۹ سنت در هر بشکه رسید.

نانسی پلوسی، رییس مجلس نمایندگان آمریکا و استیون منوچین، وزیر خزانه داری آمریکا روز سه شنبه دور دیگری از مذاکرات در خصوص بسته کمک کرونایی را آغاز می کنند اما هنوز هیچ نشانه ای از نزدیک شدن به توافق در این خصوص با وجود درخواست رییس جمهور آمریکا برای نهایی شدن آن، وجود ندارد. رییس جمهور آمریکا پس از سه روز بستری در یک بیمارستان نظامی، روز دوشنبه به کاخ سفید برگشت و درمان برای بهبودی از ابتلا به بیماری کووید ۱۹ را ادامه می دهد. مقامات کاخ سفید قصد دارند دسترسی فیزیکی به وی را به شدت محدود کنند. مثبت شدن تست ابتلای ترامپ در اواخر هفته گذشته، بازارهای مالی را بهم ریخت و بزرگترین سقوط قیمت هفتگی از ژوئن را برای نفت رقم زد.

نفت با افزایش عرضه از سوی اوپک پلاس و لیبی، به پایین ۴۰ دلار بازگشته است اما اعتصاب کارکنان نفتی در نروژ تا حدودی افزایش عرضه در بازار را جبران کرده است. شش میدان نفتی و گازی فراساحلی نروژ در پی گسترش اعتصاب بر سر دستمزد میان کارکنان، تعطیل شدند. انجمن نفت و گاز نروژ اعلام کرد این اعتصاب ظرفیت تولید نروژ را بیش از ۳۳۰ هزار بشکه در روز معادل هشت درصد از کل تولید این کشور کاهش خواهد داد.

این اختلاف در ۳۰ سپتامبر پس از این که گروهی شامل ۴۳ نفر از کارکنان سازماندهی شده از سوی اتحادیه لیدرن در واکنش به مذاکرات ناموفق بر سر دستمزد دست به اعتصاب زدند، آغاز شد. روز دوشنبه ۱۲۶ نفر دیگر از کارکنان عضو اتحادیه به اعتصاب پیوستند و در نتیجه ۱۶۹ نفر از ۱۰۰۳ کارکنان نفتی فراساحلی عضو لیدرن دست از کار کشیدند.

نروژ معمولا معادل بیش از چهار میلیون بشکه در روز نفت تولید می کند که نیمی نفت خام و مایعات نفتی دیگر و نیمی دیگر گاز طبیعی است و در زمره یکی از تولیدکنندگان بزرگ جهان قرار دارد.

شرکت اکوئینور اعلام کرد چهار میدان را تعطیل کرده است. اتحادیه لیدرن هم اعلام کرد دو میدان تحت اداره نپتون انرژی و وینترشال دی تعطیل شده اند. تولید میدان یوهان اسوردراپ که بزرگترین میدان نفتی دریای شمال است، از این اعتصاب مختل نشد. انجمن نفت و گاز نروژ اعلام کرد هیچ راه حلی به چشم نمی خورد و کارفرمایان تمایلی برای موافقت با درخواستهای کارکنان ندارند که باعث تشدید اختلاف شده است.

بر اساس گزارش بلومبرگ، اکنون توجهات به وضعیت هواشناسی متمرکز شده است. طوفان گرمسیری دلتا که در حال قدرت گرفتن است، به منطقه خلیج مکزیکو نزدیک می شود.

ایسنا

نوشته‌های مشابه