چگونه از ظاهر ترانس بتوانیم نوع ترانس را تشخیص دهیم؟( بخش ۵)

۱۸- انواع ترانسفورماتور مورد استفاده در شبکه برقرسانی در ایران
۱ ترانسفورماتور یونیت: ترانس کاهنده که برای تغذیه داخلی نیروگاه و تحریک ژنراتور مورد استفاده قرار می‌گیرد.
۲- ترانسفورماتور استیشن: ترانس کاهنده که اولیه آن به شبکه انتقال متصل بوده و در زمان راه اندازی نیروگاه و همچنین برای تغذیه داخلی در زمان خاموشی ژنراتور استفاده می‌شود.
۳- ترانسفورماتور اصلی نیروگاهی (GSU): تنها ترانس افزاینده شبکه برقرسانی که وظیفه افزایش ولتاژ خروجی ژنراتور به ولتاژ شبکه انتقال (۲۳۰ یا ۴۰۰ کیلوولت) یا بعضا فوق توزیع (۶۳ یا ۱۳۲ کیلوولت) یا بعضا توزیع (۳۳، ۲۰ یا ۱۱ کیلوولت) را برعهده دارد. در عین حال این ترانسفورماتور مهمترین و گرانترین ترانس شبکه برقرسانی می‌باشد.
۴- ترانسفورماتور انتقال: ترانس کاهنده که سطح ولتاژ انتقال را به ولتاژ‌های پائینتر کاهش داده و بعضا بصورت اتوترانسفورماتور می‌باشد. (درصورتیکه نسبت تبدیل کمتر از دو باشد)
۵ و ۶- ترانسفورماتور فوق توزیع: ترانس کاهنده که ولتاژ فوق توزیع را به ولتاژ‌های توزیع تبدیل می‌کند.
۷- ترانسفورماتور زمین
۸- ترانسفورماتور کمپکت (زمین/کمکی)

۹- ترانسفورماتور توزیع: این ترانسفورماتور‌های کاهنده بیشترین مصرف را در شبکه برقرسانی داشته و ولتاژ شبکه توزیع را تا میزان ۴۰۰ ولت در حالت بی باری و ۳۸۰ ولت در حالت تحت بار، کاهش می‌دهند.

 

 

 

ترانسفورماتور‌های نیروگاه بیستون
قرمز: ترانسفورماتور اصلی نیروگاهی GSU
زرد: ترانسفورماتور یونیت

 

قرمز ترانسفورماتور اصلی نیروگاهی
آبی ترانس یوینت
سیاه باس داکت فاز مجزا
نیروگاه شیرکوه یزد

 

۱۹- ترانسفورماتور بوستر: به منظور جلوگیری از افت ولتاژ در خطوط فشار متوسط توزیع طولانی، از ترانس‌های بوستر استفاده می‌شود.

– این ترانس‌ها معمولا بصورت اتوترانسفورماتور ساخته می‌شوند. در اتو تراتسفورماتور، سیم پیچ ثانویه بخشی از سیم پیچ اولیه است. همانگونه که ذکر شد درصورتیکه نسبت تبدیل کمتر از دو باشد ساخت ترانس بصورت اتوترانس اقتصادی‌تر است.

 

– اتو ترانسفورماتور بودن به معنای تغییر ولتاژ ثانویه تحت بار نیست و برای این مهم باید از تپ چنجر تحت بار یا آنلود برای ترانس بوستر استفاده نمود. در اینصورت به این ترانس اتوبوستر یا رگولاتور ولتاژ گفته می‌شود.

 

 

۲۰- ترانسفورماتور‌های یکسوساز: این ترانس‌ها به عنوان منبع تغذیه مناسب برای مدار‌های یکسو ساز از نوع نیمه هادیها، غالبا در صنایع الکترولیز و کارخانه‌های تولید فلزات از قبیل آلومینیوم، روی، مس و … کاربرد دارند. ملاحظات خاص این نوع ترانسفورماتور‌ها از جمله تاثیرات جریان‌های بالای سمت فشار ضعیف و مسائل ناشی از هارمونیک‌های جریان می‌باشد.

 

 

۲۱- ترانسفورماتور HVDC: ترانسفورماتور یکسوسازی که برای انتقال برق بصورت dc در ولتاژ‌های بسیار بالا مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 

 

 

 

فصلنامه ترانسفورماتور

 

نوشته‌های مشابه