علت آتش سوزی توربین بادی

عوامل تأثیرگذار در انفجار و منهدم شدن توربین های بادی به‌صورت کاملاً خلاصه و مبتنی بر مطالعه مقالات متعدد گرداوری شده است. برای درک بهتر موضوع کلیپی کوتاه نیز در پست قرار داده شده تا به‌صورت بصری نیز مفهوم علل انفجار و آتش سوزی توربین بادی مشخص گردد.

به‌طور کلی توربین های بادی به سادگی دچار آتش سوزی و آسیب نمی‌شوند. بر خلاف تفکر عموم مردم که طوفان و باد بسیار شدید را دلیل اصلی انفجار آن‌ها می‌دادند، اما ذکر این نکته ضروری است که بدانیم سیستم توربین بادی مجهز به ترمز خودکار در بادهایی با سرعت بالا (مثلاً بیش از ۸۰ کیلومتر بر ساعت) می باشد.

در هنگام وزش باد و طوفان شدید، فرمان ایست (stop) به سیستم الکتریکال توربین بادی وارد شده و از حرکت باز می ایستد.

عوامل متعددی در ایجاد آتش سوزی توربین ها دخیل هستند که می‌توان به صاعقه و رعد و برق، عملکرد نامطلوب تجهیزات الکتریکی داخلی، احتراق سطح گرم مثل گیربکس، یاتاقان، ترمز مکانیکی و یا بدکار کردن گیربکس های داخلی اشاره کرد.

رایج ترین حالت در ایجاد اختلال و آتش سوزی عملکرد نامطلوب تجهیزات الکتریکی است. اضافه بار یا اضافه دمای تجهیزات، اتصال کوتاه، آرک و حفاظت نامناسب الکتریکی می‌توانند این شرایط را رقم بزنند.

همچنین کارکرد نامطلوب ترمزی توربین نیز سبب این حادثه ناگوار و خروج توربین تحت وزش باد شدید خواهد شد.

برای تکمیل این موضوع می‌توان به چند مورد از مشهورترین حوادث در این زمینه اشاره کرد:

ساندرلند انگلستان (به علت اضافه دمای ترمز توربین)، تانتانولا استرالیا (به علت خطای الکتریکی نازل توربین)، آیرشیر انگلستان (به علت صاعقه)، آلمان (عملکرد نامطلوب فیلتر هارمونیک و داغ شدن سیم پیچ ها).

 

منبع: الک تیک

 

نوشته‌های مشابه