قنات های محلات روی ریل بازسازی - مهرشید نیرو- میکروتوربین، پنل خورشیدی

قنات های محلات روی ریل بازسازی

سرپرست جهاد کشاورزی محلات گفت: بازسازی ۹ قنات شهرستان محلات در حال انجام است.

امیر عربی اظهار کرد: در ۹ ماهه اخیر مکاتباتی با فرماندار، نماینده شهرستان در مجلس شورای اسلامی و استان در ارتباط با وضعیت منابع آبی داشتیم.

وی با بیان اینکه امسال وضعیت آب شهرستان نگران‌کننده بود و در سه سال اخیر بارندگی در محلات از سطح نرمال کمتر بود، افزود: بافت خاک محلات به گونه‌ای است که در صورت کمترین بارندگی، قنات‌ها پر آب می‌شود و از آنسو نبود بارندگی روی قنات‌ها تاثیر منفی می‌گذارد. زمانی که بارندگی سالانه بیش از ۲۰۰ میلی‌متر باشد، قنات‌ها پر آب می‌شوند.

وی افزود: خوشبختانه با پیگیری‌های صورت گرفته توسط فرماندار و نماینده شهرستان و حمایت‌های استان توانستیم یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان اعتبار برای قنوات و یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان اعتبار برای کانال‌های آبیاری تامین کنیم.

عربی گفت: متاسفانه در سیل مردادماه، کانال‌های آبیاری روستای لریجان خسارت عمده‌ای دید و به قنات‌های چهار روستا آسیب وارد شد که در پیگیری های اخیر توانستیم از محل بودجه مدیریت بحران، دو میلیارد و ۲۵۰ میلیون تومان اعتبار برای این بخش جذب کنیم. ۴۰۰ میلیون تومان برای قنات لاگز، ۳۵۰ میلیون تومان برای قنات روستای طایقان، ۳۵۰ میلیون تومان برای قنات روستای آتشکوه، ۳۵۰ میلیون تومان برای قنات روستای ور علیا و ۳۰۰ میلیون تومان هم برای جاده‌های بین مزارع دشت سیلار (مزارع باقرآباد) اخذ شد.

وی افزود: از اعتبارات فنی اعتباری صندوق توسعه حمایت از بخش کشاورزی نیز یک ۱ میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان تخصیص یافت که آن را بین چهار روستا تقسیم کردیم. ویژگی این اعتبار به گونه‌ای است که باید ۱۵ درصد سهم خودیاری روستا نیز جمع‌آوری شود. هدف از این خودیاری، احساس مسئولیت در حوزه نگهداری از قنات هاست.

وی ادامه داد: بزرگترین دغدغه ما در محلات بخش آب است که مهم‌ترین آن در حوزه روستاهاست. روستای آتشکوه در سیل سال ۹۷ نیز درگیر بود به همین دلیل اولین اعتبار تخصیص یافته به آتشکوه تعلق گرفت و پیمانکار تعیین شد که مشغول به کار شده ‌است.

عربی گفت: برای روستاهای یکه‌چاه، گلچشمه و خورهه مدارک‌ مورد نیاز و خودیاری جمع‌آوری و برای پیمانکار ارسال شده است. از محل اعتبارات استانی برای سیمانی کردن کانال آبیاری روستای محمدآباد به طول ۴۰۰ متر، مبلغ ۱۸۰ میلیون تومان تخصیص یافته است که پیمانکار آن نیز مشخص شده است، در مجموع برای بازسازی ۹ قنات اقدام شده که اتفاقی بی‌نظیر در این چند سال است.

عربی با بیان اینکه بخشی از اعتبارات ما مانند اعتبار خشکسالی هنوز محقق نشده است، گفت: برای این منظور ۱۰ قنات را معرفی کرده‌ایم که به طور میانگین برای هر قنات اعتبار ۳۰۰ تا ۳۵۰ میلیون تومانی پیش‌بینی می‌شود. انتظار ما این است که ۳ الی ۴ میلیارد تومان اعتبار در این بخش تخصیص پیدا کند. از محل اعتبارات سفر ریاست جمهوری هم سهمی برای شهرستان در نظر گرفته خواهد شد که مبلغ آن مشخص نشده است.

وی افزود: در اعتبارات استانی نیز در ابتدای تخصیص هستیم و پیش‌بینی می‌شود بیش از یک میلیارد تومان به شهرستان اختصاص یابد. در مجموع، امسال سال خوبی برای لایروبی قنوات و پوشش انهار خواهد بود. درخواست جهاد کشاورزی از روستاها این است که نظارت و سرکشی به پیمانکاران داشته باشند و خود را در این امر شریک بدانند تا بتوان از اعتبار موجود بهره برداری مناسبی کرد.

عربی در ارتباط با حمایت از طرح‌های نوین آبیاری گفت: متقاضیان برای پیاده‌سازی آبیاری تحت فشار در مزارع، تا ۸۰ درصد طرح وام بلاعوض دریافت می‌کنند و این کار با نظارت جهاد کشاورزی، نظام مهندسی و مهندسی خاک و آب جهاد کشاورزی صورت می‌گیرد. البته برای مساحت زمین، حداقل‌هایی وجود دارد. امسال برای بیش از ۵۰ هکتار، درخواست آبیاری تحت فشار داشته‌ایم که درخواست‌ها برای بررسی به نظام مهندسی ارسال شده است.
وی در ارتباط با طرح کشت قراردادی گندم گفت: طرح کشت قراردادی گندم برای حمایت از کاشت این محصول در نظر گرفته شده است. در این طرح، کشاورزانی که کار تولید گندم آبی را انجام می‌دهند، با مراجعه به سایت gtc.ir و دریافت اپلیکیشن و ثبت نام در آن، سطح زیر کشت خود را مشخص کرده و قرارداد خود را با اداره غله منعقد می‌کنند.

سرپرست جهاد کشاورزی محلات گفت: در این طرح علاوه بر مشوق‌های قبلی، بابت تحویل هر تن گندم از سوی کشاورز، مبلغ ۱۰۰ هزار تومان هزینه حمل و نقل به کشاورز پرداخت می‌شود، همچنین در این روش کشاورز می‌تواند ۵۰ درصد هزینه کود خود را پس از تحویل گندم پرداخت کند و بیمه محصولات خود را هم از همین طریق انجام دهد.

ایسنا

نوشته‌های مشابه