آبرسانی کامل به غیزانیه تا نیمه شهریور به پایان می‌رسد

معاون آب و آبفای وزیر نیرو گفت: طرح آبرسانی به ۸۵ روستای غیزانیه در سه فاز تعریف شده است که تکمیل این سه فاز و بهره برداری از آن تا نیمه شهریور امسال انجام می شود.

تقی زاده خامسی معاون آب و آبفای وزارت نیرو امروز در نشستی خبری در پاسخ درباره آخرین وضعیت آبرسانی به غیزانیه خوزستان و میزان اعتبار تخصیص یافته و تعداد روستاهای آبرسانی شده، گفت: منطقه غیزانیه ۸۵ روستا دارد که در گذشته نیز دارای شبکه آبرسانی بودند اما به دلیل پوسیدگی این شبکه و هدررفت زیاد آب در این شبکه، وزارت نیرو تصمیم گرفت خط لوله جدیدی برای شبکه آبرسانی این منطقه احداث کند.

وی افزود: طرح آبرسانی به غیزانیه یکی از طرح‌های وزارت نیرو بود که در دست اجرا قرار داشت اما به دلیل نبود نقدینگی کافی و به موقع، افتتاح و بهره برداری آن در چند نوبت به تأخیر افتاد که با اعتراض مردمی، وزارت نیرو تخصیص اعتبار لازم را انجام و بهره برداری را در سه سال تعریف کرد.

به گفته این مقام مسئول چند فاز بهره برداری از طرح آبرسانی کامل به روستاهای غیزانیه در یک ماه انجام می‌شود که در ماه اول ۳۷ روستا آبرسانی شده اند و پیش بینی می‌کنیم در نیمه شهریور امسال، آبرسانی به این منطقه تکمیل شود.

وی در پاسخ به این که چه میزان اعتبار برای این پروژه در نظر گرفته شده است؟ پاسخ داد: ۱۹۰ میلیارد تومان برای آبرسانی به ۸۵ روستای غیزانیه در نظر گرفته شده است.

معاون آب و آبفای وزارت نیرو تصریح کرد: اطلاعی در ارتباط با نام ۳۷ روستای آبرسانی شده در دست نداریم.

تقی زاده خامسی با اعلام اینکه تعداد آب شیرین کن‌ها در کشور از رقم ۲۳ به رقم ۸۵ رسیده است، اظهار داشت: اولویت ما برای تأمین آب از منبع آب دریا برای شهرها و استان‌های ساحلی است. چرا که هزینه تمام شده تولید این نوع آب، رقم بالایی را به خود اختصاص می‌دهد.

وی افزود: ۵ میلیارد و ۷۰۰ میلیون مترمکعب کسری آب‌های زیرزمینی کل کشور است که باید برای تأمین آن، برنامه ریزی هایی انجام شود البته ۸۰ درصد تخصیص مالی مورد نیاز برای بخش آبی کشور از ابتدای سال جاری تاکنون انجام شده است و پیش بینی می‌کنیم تا پایان دولت به ۲۰ هزار روستا که جمعیتی حدود ۱۰ میلیون نفر را در بر می‌گیرد، آب رسانی انجام شود که محل تأمین مالی این طرح‌ها، صندوق ذخیره ارزی است.

این مقام مسئول در وزارت نیرو ادامه داد: ۱۸۸ سد در کشور وجود دارد که ۸۰ درصد مخازن این سدها معادل ۴۰ میلیارد مترمکعب است که البته ورودی آب به آنها در مقایسه با سال گذشته ۳ تا ۴ درصد کاهش داشته است.

تقی زاده خامسی با بیان اینکه امسال می‌توانیم از ظرفیت کامل نیروگاه‌های برق آبی کشور استفاده کنیم، توضیح داد: پیش بینی می‌کنیم با توجه به وضعیت مطلوب آب در مخازن سدها، تولید برق در این نیروگاه‌ها، ۱۵ درصد افزایش یابد و حداقل ۹ هزار مگاوات ساعت برق از این نیروگاه‌ها تولید می‌شود که رقم قابل توجهی به شمار می‌رود.

وی خاطرنشان کرد: ۴۲ سد در کشور به بهره برداری رسیده که این رقم تا پایان فعالیت دولت به ۵۰ سد خواهد رسید.

تقی‌زاده خامسی با اشاره به اینکه ۱۵۵ تصفیه‌خانه آب در کشور بهره‌برداری شده است، گفت: ۱۵ تصفیه‌خانه دیگر نیز تا پایان سال ۹۸ بهره‌برداری خواهد شد. در بخش فاضلاب نیز ۲۳۸ تصفیه‌خانه بهره‌برداری شد و تا پایان سال ۱۸ واحد دیگر نیز به این تعداد اضافه خواهد شد.

وی با تأکید بر اینکه بیشترین میزان مصرف آب در بخش کشاورزی است، توضیح داد: باید بیشترین تمرکز برای مدیریت مصرف را در این بخش بگذاریم البته با توجه به اینکه سال گذشته روند بارندگی در کل کشور مطلوب بود، حقابه آب کشاورزی در کشور را ۲۰ درصد افزایش دهیم. این در حالی است که در پی همین بارندگی‌های مطلوب ۴۰ تا ۱۰۰ درصد کالاهای کل کشور آبگیری شده است.

معاون آب و آبفای وزیر نیرو با اشاره به اینکه سال گذشته دو برابر ظرفیت مخازن سدهای کشور آب به این مخازن وارد شد، گفت: اگر در بسیاری از استان‌ها مانند گلستان و لرستان، سدهای نیمه‌تمام‌مان تکمیل شده بود، می‌توانستیم این حجم عظیم آب را ذخیره و استفاده کنیم.

به گفته تقی‌زاده خامسی، نامتوازن بودن بارندگی، جمعیت و تغییر الگوی اقلیم آب و هوایی از مشکلات منابع آب کشور است.

 

خبرنگار مهر

نوشته‌های مشابه