ماراتن ۱۱ ساعته اروپا برای توافق روی تحریم نفت روسیه - مهرشید نیرو

ماراتن ۱۱ ساعته اروپا برای توافق روی تحریم نفت روسیه

دیپلماتهای ارشد اتحادیه اروپا روز دوشنبه برای آخرین تلاش به منظور دستیابی به توافق در خصوص تحریم واردات نفت روسیه پیش از نشست سران این بلوک دیدار می کنند تا از نمایش عدم همبستگی در واکنش به جنگ در اوکراین، اجتناب کنند.

جوزف بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا پیش از اجلاس دو روزه سران اتحادیه اروپا در بروکسل، نسبت به توافق برای تصویب جدیدترین دور تحریمها علیه روسیه ابراز امیدواری کرد. وی به شبکه رادیویی فرانس اینفو گفت: تصور می کنم بعدازظهر امروز بتوانیم به سران کشورهای عضو اتحادیه اروپا توافقی ارائه کنیم.

سفیران اروپایی روز یکشنبه نتوانستند درباره پیشنهاد تحریم نفت دریابرد از روسیه تا پایان امسال و معافیت تحریم واردات نفت روسیه از طریق خط لوله که نفت کشورهای مجارستان، اسلواکی و جمهوری چک را تامین می کند، به توافق برسند.

سران اتحادیه اروپا ادامه حمایت از اوکراین برای کمک به دفع تهاجم روسیه را اعلام خواهند کرد و درباره چگونگی مقابله با تاثیر این مناقشه به خصوص افزایش قیمتهای انرژی و بحران تامین مواد غذایی در حال وقوع، گفت و گو خواهند کرد.

با این حال این مذاکرات تحت الشعاع جدال یک ماهه برای توافق روی ششمین بسته تحریمها علیه مسکو قرار گرفته است.

رابرت هابک، وزیر اقتصاد آلمان روز یکشنبه گفت:‌پس از حمله روسیه به اوکراین، ما دیدیم وقتی اروپا متحد بماند، چه اتفاقی خواهد افتاد. با نگاهی به نشست فردا، بیایید امیدوار باشیم که وضعیت به همین شکل ادامه پیدا می کند. اما همبستگی اروپایی شروع به متزلزل شدن کرده است.

ششمین بسته تحریمها همچنین شامل قطع دسترسی اسبربانک – بزرگترین بانک روسیه – از سیستم پیام رسانی سوئیفت، ممنوعیت فعالیت شبکه‌های رسانه ای روسی از اتحادیه اروپا و افزودن افراد بیشتر به فهرست اشخاصی است که دارایی‌هایشان بلوکه شده و نمی توانند وارد اتحادیه اروپا شوند.

ملموس‌ترین نتیجه اجلاس سران اتحادیه اروپا، توافق برای وامهای اتحادیه اروپا به ارزش ۹ میلیارد یورو (۹.۷ میلیارد دلار) و کمکهای کوچک برای پوشش بخشی از بهره برای اوکراین به منظور سر پا ماندن دولت این کشور و پرداخت دستمزدها به مدت حدود دو ماه است. تصمیم برای نحوه تهیه این پول، بعدا گرفته خواهد شد.

طبق پیش نویس نتایج این نشست، سران اتحادیه اروپا از ایجاد یک صندوق بین المللی برای بازسازی اوکراین پس از جنگ، حمایت خواهند کرد و درباره جزییات این صندوق بعدا تصمیم گیری خواهد شد.

سران اتحادیه اروپا متعهد خواهند شد کار برای کمک به اوکراین برای انتقال غلات از این کشور به خریداران جهانی از طریق ریلی و کامیون را سرعت ببخشند زیرا نیروی دریایی روسیه مسیرهای دریایی معمول را مسدود کرده و گامهایی را بردارند تا خودکفایی از انرژی روسیه را تسریع کنند.

بر اساس گزارش رویترز، این پیش نویس نشان می دهد سران اتحادیه اروپا راه‌هایی را برای محدود کردن افزایش قیمتهای انرژی بررسی خواهند کرد که شامل امکان سنجی معرفی سقف قیمت موقتی، کاهش موانع اداری توسعه منابع انرژی تجدیدپذیر و سرمایه گذاری در شبکه‌های انرژی ملی متصل در سراسر مرزها برای کمک بهتر به همدیگر خواهد بود.

 ایسنا

نوشته‌های مشابه