میانگین دما نسبت به ۱۰ سال گذشته تغییری نکرده است

معاون هماهنگی توزیع توانیر گفت: بررسی دما نیز نشانگر آن بود که میانگین دما نسبت به ۱۰ سال گذشته تغییری نداشته اما مصرف انرژی افزایش داشته است.

به نقل از وزارت نیرو، غلامعلی رخشانی مهر، با اشاره به اینکه هم اکنون ۹ میلیون چراغ روشنایی در کشور نصب شده که این رقم بسیار بیشتر از استانداردهای بین‌المللی است، گفت: در حال حاضر بیشتر چراغ‌های نصب شده در بزرگراه‌ها از نوع لامپ‌های ۴۰۰ وات است که با بررسی‌های انجام شده مشخص شد در بسیاری از نقاط می‌توان این لامپ‌ها را به ۱۰۰ وات تغییر و از ظرفیت آن برای کاستن از مصرف سوخت نیروگاه‌ها بهره برد.

معاون هماهنگی توزیع توانیر، تأمین انرژی در زمستان را چالشی جهانی دانست و اضافه کرد: بررسی‌های انجام شده در بخش‌های مختلف مصرفی، نشانگر آن است که می‌توان تا ۲ هزار مگاوات مصرف برق را کاهش داد که همین میزان می‌تواند کمک بسیار زیادی به تأمین سوخت نیروگاه‌ها داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه برنامه عملیاتی در این زمینه به شرکت‌های برق منطقه‌ای و توزیع سراسر کشور ابلاغ شده است، اظهار داشت: در همین راستا مصرف انرژی شرکت‌ها به صورت روزانه مورد پایش قرار می‌گیرد.

رخشانی مهر در عین حال با بیان این که بررسی دما نیز نشانگر آن بود که میانگین دما نسبت به ۱۰ سال گذشته تغییری نداشته است، ادامه داد: با این حال در سال جاری شاهد افزایش مصرف انرژی در کشور هستیم که به این منظور به دنبال جلب همکاری مشترکان صنعتی و کشاورزی برای کاهش مصرف انرژی و کاهش روشنایی معابر، میادین، پارک‌ها و تابلوهای تبلیغاتی هستیم که در کاهش مصرف برق و در نتیجه به طور مستقیم در کاستن از میزان گاز مصرفی نیروگاه‌ها اثرگذار است.

این مقام مسئول، از برنامه‌ریزی و انجام اطلاع‌رسانی تلفیقی گسترده برای تشویق مردم در بهینه سازی مصرف انرژی (برق و گاز) خبر داد و گفت: کنترل مصرف در همه دستگاه‌های اداری از دیگر برنامه‌هایی است که به اجرا درآمده است. در خصوص تعاملات میان دستگاهی، نیازمند برنامه‌ریزی و هماهنگی‌های بیشتری هستیم.

خبرگزاری مهر

نوشته‌های مشابه