هزینه برق

هزینه برق در کشورهای مختلف

در این مقاله هزینه برق در کشورهای مختلف و اقتصادهای پیشروی سراسر دنیا در ۲۰۱۴ بررسی می‌کنیم. در ایالات متحده‌ی امریکا برق هزینه‌ی ثابتی معادل ۰.۱ دلار به ازای هر کیلووات ساعت داشت. در حالی که در انگلستان هزینه‌ی میانگین خیلی بالاتر و معادل ۰.۱۵ دلار به ازای هر کیلووات ساعت بود. ضمنا نرخ برق در افریقای جنوبی و کشورهای شمالی فنلاند، کانادا، و سوئد کم‌تر از ۰.۰۹ دلار به ازای هر کیلووات ساعت بود.

ایتالیا بالاترین قیمت برق را دارد

در طول سال ۲۰۱۴ ایتالیا در صدر فهرست کشورهایی بود که شهروندان آنها بیش‌ترین پول را برای خدمات برق می‌پردازند. مصرف‌کنندگان ایتالیایی پی بردند که مجبور هستند به ازای هر کیلووات ساعت ۰.۲۱ دلار بپردازند که نرخی حیرت‌انگیز است. این نرخ به علت اضافه شدن مالیات افزایش نیز می‌یافت. بر اساس گزارش‌ها قیمت بالای برق در ایتالیا تا حدودی به علت انتخاب سوخت‌هایی است که برای تولید برق استفاده می‌شود. این کشور در منطقه‌ای زلزله خیز قرار گرفته‌است و به همین دلیل هیچ نیروگاه هسته‌ای ندارد.

بنابراین انرژی هسته‌ای در آن وجود خارجی ندارد. در اواخر دهه‌ی ۱۹۸۰ در اثر ترس ناشی از انفجار تاریخی نیروگاه چرنوبیل، یک همه‌پرسی برگزار شد که در پی آن تمام نیروگاه‌های هسته‌ای ایتالیا تعطیل شد. این انفجار ویرانگر به همه‌ی شهروندان اروپایی نشان داد انرژی هسته‌ای تا چه حد می‌تواند خطرناک باشد.

پس از مشخص شدن نتیجه‌ی همه‌پرسی کشور ایتالیا شروع به تولید برق از طریق ترکیب زغال سنگ، محصولات نفتی، انرژی تجدیدپذیر، و نیز گاز طبیعی کرد. هرچند ایتالیا یکی از بزرگ‌ترین ذخایر اثبات‌شده‌ی گاز طبیعی را دارد، اما خیلی کم گاز طبیعی تولید می‌کند. این باعث شده‌است ایتالیا خیلی به واردات وابسته باشد. کشورهای اصلی که منابع عمده‌ی واردات گاز طبیعی را برای ایتالیا تامین می‌کنند شامل لیبی، روسیه و الجزایر است.

شاید در آینده‌ی نزدیک به علت بی‌ثباتی سیاسی که در کشورهای صادرکننده‌ی اصلی رخ داده‌است، و نارضایتی مصرف‌کنندگان از قیمت انرژی، این کشور مجبور شود در مسیری حرکت کند که بیش‌تر برق خود را از انرژی خورشیدی، انرژی زمین گرمایی و یا انرژی آبی تولید کند. در سال ۲۰۱۳ ظرفیت تجمعی فتوولتائیک خورشیدی برای ایتالیا به ۱۷.۶ گیگاوات رسید، که باعث شد این کشور مدیترانه‌ای سومین بزرگ‌ترین بازار از لحاظ نیروی فتوولتائیک خورشیدی باشد.

برنامه‌ی انرژی تجدیدپذیر آلمان هزینه‌ها را بالا می‌برد

آلمان با فاصله‌ای کمی از ایتالیا، رتبه‌ی دوم را دارد. قیمت برق در این کشور ۰.۱۹ دلار به ازای هر کیلووات ساعت است. برای همین گزارش شده‌است آلمان برنامه‌ای تدوین کرده‌است که تا سال ۲۰۵۰سهم برق تولیدشده از منابع تجدیدپذیر را تا ۸۰ درصد افزایش دهد. در طول ۳ ماه اول ۲۰۱۴، این کشور با تولید ۲۷ درصد برق مورد نیازش از منابع تجدیدپذیر رکورد را شکسته است، که حاصل آب و هوای مساعد و افزایش ظرفیت به کارگیری انرژی تجدیدپذیر در آلمان است.

برنامه‌ی معاصر آلمان در رابطه با انرژی تجدیدپذیر خلل‌هایی دارد، از جمله ناپایداری شبکه‌ی برق، فشاری که با افزایش هزینه‌های برق به خانوار‌های آلمانی تحمیل می‌شود، و نیاز به یک منبع برق پشتیبان ایمن که مقرون به صرفه و قابل اطمینان باشد. درحال‌حاضر شرکت‌های خصوصی در آلمان که ارائه‌کننده‌ی امکاناتی نظیر آب و برق هستند، بابت پایدار کردن شبکه‌ای که به علت افت و خیز انرژی حاصل از خورشید یا باد دچار اختلال شده‌است، مبالغی را از شبکه‌ی توزیع برق دریافت می‌کنند.

برای پشتیبانی از فناوری‌های تجدیدپذیر (و ماهیت متناوب این فناوری‌ها) هنگام تحویل بار پایه‌ی برق قابل اطمینان، از زغال سنگ در مقیاس وسیع‌تر استفاده می‌شود، هرچند این کار با ریسک افزایش انتشار کربن دی‌اکسید همراه است. نتیجه‌اش این است که ساکنان آلمان مجبور هستند علاوه بر پرداخت هزینه‌های بالای آب و برق، که پیامد پرداخت یارانه به فناوری‌های انرژی تجدیدپذیر است، تعرفه‌های پشتیبانی شبکه برق (feed-in-tariffs) را نیز بپردازند.

برق در کشورهای دیگر

کشورهای دیگر در ذخیره‌سازی برق از طریق گزینه‌های تجدیدپذیر موفق‌تر بوده‌اند، و توانسته‌اند قیمت‌هایی وضع کنند که در مقایسه با ایتالیا و آلمان سازگاری بیش‌تری با بودجه دارد. در ادامه نرخ برق در ۱۸ کشور توسعه‌یافته به ترتیب از بیش‌ترین تا کم‌ترین آمده‌است. توجه داشته‌باشید که ارزان‌ترین نرخ برق، که متعلق به کشور سوئد است، تنها معادل ۳۷ درصد نرخی است که در ایتالیا وجود دارد و در انتهای دیگر این طیف قرار گرفته‌است.

در ادامه هزینه برق در کشورهای مختلف آمده است:

۱. ایتالیا: ۲۱.۰۱ سنت دلار امریکا به ازای هر کیلووات ساعت

۲. آلمان: ۱۹.۲۱ سنت دلار امریکا به ازای هر کیلووات ساعت

۳. انگلستان: ۱۵.۴۰ سنت دلار امریکا به ازای هر کیلووات ساعت

۴. پرتغال: ۱۳.۸۴ سنت دلار امریکا به ازای هر کیلووات ساعت

۵. اسپانیا: ۱۳.۶۴ سنت دلار امریکا به ازای هر کیلووات ساعت

۶. بلژیک: ۱۲.۶۸ سنت دلار امریکا به ازای هر کیلووات ساعت

۷. اسلواکی: ۱۲.۵۵ سنت دلار امریکا به ازای هر کیلووات ساعت

۸. فرانسه: ۱۰.۷۴ سنت دلار امریکا به ازای هر کیلووات ساعت

۹. جمهوری چک: ۱۰.۴۷ سنت دلار امریکا به ازای هر کیلووات ساعت

۱۰. لهستان: ۱۰.۴۶ سنت دلار امریکا به ازای هر کیلووات ساعت

۱۱. اتریش: ۱۰.۴۴ سنت دلار امریکا به ازای هر کیلووات ساعت

۱۲. هلند: ۱۰.۰۸ سنت دلار امریکا به ازای هر کیلووات ساعت

۱۳. امریکا: ۱۰ سنت دلار امریکا به ازای هر کیلووات ساعت

۱۴. استرالیا: ۹.۷۱ سنت دلار امریکا به ازای هر کیلووات ساعت

۱۵. افریقای جنوبی: ۸.۹۷ سنت دلار امریکا به ازای هر کیلووات ساعت

۱۶. فنلاند: ۸.۵۹ سنت دلار امریکا به ازای هر کیلووات ساعت

۱۷. کانادا: ۸.۱۱ سنت دلار امریکا به ازای هر کیلووات ساعت

۱۸. سوئد: ۷.۸۷ سنت دلار امریکا به ازای هر کیلووات ساعت

 

ترجمه: تحریریه سایت کسب و کار بازده _ مینا بنادکوکی

نوشته‌های مشابه