همکاری دانشگاه آزاد و ساتبا برای راه‌اندازی نیروگاه خورشیدی - مهرشید نیرو

همکاری دانشگاه آزاد و ساتبا برای راه‌اندازی نیروگاه خورشیدی

تفاهم‌نامه دانشگاه آزاد اسلامی و سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری انرژی برق با حضور معاون تحقیقات، فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد و مدیرعامل ساتبا به امضا رسید.

 تفاهم‌نامه همکاری «احداث نیروگاه‌های خورشیدی و ارتقای بهره‌وری انرژی» بین دانشگاه آزاد اسلامی و سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری انرژی برق (ساتبا) به امضای دکتر مجید مشکینی معاون تحقیقات، فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی و دکتر محمود کمانی معاون وزیر نیرو و مدیرعامل ساتبا رسید.

دکتر مشکینی در نشست امضای این تفاهم‌نامه با اشاره به ظرفیت‌های دانشگاآزاد اسلامی، گفت: این دانشگاه یک مجموعه بزرگ با اعداد بزرگ است که با دارا بودن یک میلیون و۲۵۰ هزار دانشجو، ۱۷ هزار هکتار زمین، ۲۳ هزار عضو هیأت علمی وابسته، ۳۰ هزار عضو هیأت علمی پیوسته، ۲۹ هزار کارمند و ۱۱ میلیون مترمربع ساختمان در ۴۰۰ شهر کشور حضور فعال دارد.

وی ادامه داد: دانشگاآزاد اسلامی تا سال ۱۳۹۷ به عنوان یک دانشگاه نسل دوم اداره می‌شد و بر آموزش، پژوهش و تحصیلات تکمیلی تکیه داشت، اما در دوره جدید ضمن توجه به این موارد، شعار خود را حل مسأله و نگاه به جامعه قرار داده است. در این راستا دانشگاه آزاد اسلامی برای حرکت به سمت خلق فناوری، ثروت دانش‌بنیان و حل مسائل کشور، تغییرات ساختاری انجام داده و به دنبال ممزوج شدن با صنعت است. یکی از راهکارها در حوزه‌های دانشی استفاده از مدل آموزش پزشکی است که دانشجویان در کنار آموزش‌های پایه، در عرصه عملی نیز مهارت‌آموزی کرده و پرورش می‌یابند.

معاونت تحقیقات، فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی تاکید کرد: یکی از طرح‌های دانشگاه آزاد اسلامی برای کار آمادگی و مهارت‌آموزی دانشجویان، «طرح پویش» است. در این طرح، صنایع به دانشگاه می‌آیند و دانشجویان علاقه‌مند و مستعد را بورس می‌کنند، دانشجو هم در این طرح در کنار آموزش، با نیازهای صنعت آشنا می‌شود. بدین تربیت شغل دانشجویان پس از فارغ‌التحصیلی مشخص است.

دکتر مشکینی با بیان اینکه رویکرد جدید باعث شد دانشگاه آزاد اسلامی در صنایع و حوزه‌های مختلف از جمله فولاد، صنایع دستی، انرژی‌های مختلف و هرچه اقتصاد شهرهاست، ورود کند، گفت: در حوزه انرژی نیز اولین قرارداد دانشگاه آزاد اسلامی برای راه‌اندازی یک نیروگاه CHP منعقد شد که می‌تواند علاوه بر درگیر کردن نیروهای دانشگاه، برای ارتقای موضوعات پژوهشی و آموزشی کمک کننده باشد.

وی افزود: جلسه امروز یک پنجره جدید در حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر بین دانشگاه آزاد اسلامی و ساتبا خواهد بود که بتوانیم از ظرفیت‌های دوطرف استفاده کرده و هم‌افزایی داشته باشیم.

در ادامه، دکتر کمانی مدیرعامل سازمان ساتبا گفت: همکاری با دانشگاه آزاد اسلامی می‌تواند در سه بخش توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر، بهره‌وری انرژی برق و پژوهش و آموزش باشد. در بخش نیروگاهی چند مدل داریم که دانشگاه می‌تواند براساس آن اقدام به احداث نیروگاه کند.

این تفاهم‌نامه به منظور همکاری و بسترسازی جهت احداث و راه‌اندازی نیروگاه‌های خورشیدی در زمین‌های متعلق به واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی در سطح کشور به ظرفیت ۱۰۰ مگاوات به مدت سه سال و اجرای راهکارهای بهره‌وری انرژی در ساختمان‌های زیرمجموعه دانشگاه در سطح کشور به میزان ۵۰۰ میلیون کیلووات ساعت در سال و همچنین استفاده از ظرفیت‌های علمی و فنی و اجرایی طرفین برای توسعه همکاری‌های آموزشی، تحقیقاتی و فناوری منعقد شده است.

به نقل از روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی، بررسی مشخصات اقلیمی زمین‌های پیشنهادی دانشگاه آزاد اسلامی برای احداث نیروگاه خورشیدی از لحاظ پتانسیل تابش انرژی خورشیدی، تسریع در فرایند اخذ مجوزهای لازم برای احداث نیروگاه خورشیدی در زمین‌های پیشنهادی، انتخاب بهینه مدل‌های سرمایه‌گذاری براساس آخرین مصوبات و ضوابط ابلاغی، صدور پروانه احداث قرارگاه با دانشگاه براساس مدل سرمایه‌گذاری انتخاب شده ازجمله خرید تضمینی برق مطابق مصوبات و قوانین در واحدهای معرفی شده از طرف دانشگاه و در اختیار گذاشتن امکانات و تجهیزات مرکز فناوری ساتبا در طالقان، ساوه و شیراز به منظور اجرای برنامه‌های مورد توافق طرفین، از جمله تعهدات ساتبا در این تفاهم‌نامه است.

بر اساس این تفاهم‌نامه، دانشگاه آزاد اسلامی نیز متعهد به انجام مطالعات امکان‌سنجی و انتخاب زمین‌های مستعد برای احداث نیروگاه خورشیدی، اخذ مجوزهای لازم جهت احداث نیروگاه خورشیدی نظیر اتصال به شبکه، محیط زیست و سایر موارد مورد نیاز و مراجع ذیربط، استفاده از ظرفیت های علمی و پژوهشی خود در راستای کمک به تحقق اهداف توسعه استفاده از منابع تجدیدپذیر برای تولید برق و بهره‌وری انرژی، نیازسنجی و ارائه پیشنهاد تعریف و تدوین رشته‌های جدید دانشگاهی مبتنی بر سیاست‌های کلان کشور و نیازهای منطقه‌ای در حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری انرژی برق شده است.

ایسنا

نوشته‌های مشابه