استقبال کم صنایع استان مرکزی از احداث نیروگاه های تجدیدپذیر

استقبال کم صنایع استان مرکزی از احداث نیروگاه های تجدیدپذیر

رئیس سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره وری انرژی برق(ساتبا) با بیان اینکه اگر هر صاحب صنعتی نیروگاه تجدیدپذیر بسازد، ۳۰ درصد تخفیف بهای برق خواهد گرفت، گفت: متاسفانه در استان مرکزی از این طرح استقبال چندانی نشد در حالی که ۶۵ درصد بار استان، بار صنعتی است.

محمود کمانی، چهارشنبه ۲۰ اردیبهشت در همایش فرصت‌های سرمایه گذاری و چالش‌های توسعه انرژی‌های تجدید پذیر در دانشگاه اراک اظهار کرد: توسعه انرژی های تجدیدپذیر در دنیا با سرعت هرچه بیشتر در حال انجام است به گونه‌ای که به طور میانگین در جهان طی ۱۵ سال گذشته از ۲۰ درصد به ۸۳ درصد رسیده است.

معاون وزیر نیرو با بیان اینکه هدف گذاری های انجام شده در جهان اینگونه است که تا سال ۲۰۵۰ کل انرژی مصرف شده، انرژی تجدیدپذیر باشد گفت: تمام شدن انرژی های فسیلی و ارزش افزوده بیشتر انرژی های تجدیدپذیر علت حرکت دنیا به سمت انرژی های تجدیدپذیر است. به طور مثال اکنون در کشور ۲۰ میلیون کولر آبی داریم و طرحی را در ساتبا دنبال می‌کنیم تا موتور کولرهای آبی را به bldc تبدیل کنیم تا صرفه جویی ۵ هزار مگاواتی حاصل شود.

وی با اشاره به رشد سریع دانش نیروگاه های تجدیدپذیر گفت: در نیروگاه‌های تجدیدپذیر از بازده ۱۲ درصدی به ۳۶ درصدی در پنل‌های‌خورشیدی ‌رسیده‌ایم، همچنین ساخت نیروگاه‌های حرارتی زمان بر است ولی مدت زمان ساخت نیروگاه‌های تجدیدپذیر بسیار کمتر است. نیروگاه های خورشیدی- حرارتی نیز که جدیدا مطرح شده است، ضریب تولید بسیار بالایی دارند و بسیار مناسب اقلیم گرم در کشور هستند.

رئیس سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره وری انرژی برق افزود: برخلاف تصور عموم، میزان سرمایه گذاری مورد نیاز برای تجهیزات انرژی های تجدیدپذیر کاهش یافته است. قیمت تمام شده یک کیلووات ساعت انرژی فسیلی ۳ هزار تومان است درحالی‌که این هزینه در بخش انرژی های تجدید پذیر زیر دو هزار تومان تمام می شود. باید در نظر داشته باشیم که منابع فسیلی دیگری برای توسعه نیروگاه‌های حرارتی در کشور وجود ندارد.

وی با بیان اینکه اکنون تولید روزانه گاز در کشور به یک میلیارد متر مکعب در روز رسیده است، گفت: سالی صد میلیارد دلار هزینه مصرف گاز در کشور است و می‌توانیم با انرژی های تجدید پذیر این هزینه‌ها را کاهش دهیم. اکنون مجبور هستیم در نیروگاه‌ها سوخت فسیلی و مازوت داشته باشیم و می‌توانیم این مقدار را کاهش دهیم.

معاون وزیر نیرو با اشاره به اینکه نیاز برق کشور به ۷۰ هزار مگاوات رسیده است تصریح کرد: خوشبختانه از ۱۵ هزار مگاوات ناترازی در سال ۱۴۰۰، اکنون به حدود ۱۰ هزار مگاوات رسیده‌ایم. همچنین در بخش خانگی افزایش رشد مصرف نداشته‌ایم.

وی اظهار کرد: در فروردین سال گذشته زمین نیروگاه خورشیدی محلات تامین شد ولی روند ساخت این نیروگاه به دلیل ساده ای توسط یک دستگاه نظارتی متوقف شده است در حالی که سازوکارهای پیچیده اجرایی را باید تسهیل کنیم.

وی با تاکید بر این موضوع که هر صاحب صنعت در هر نقطه ای که می‌تواند نیروگاه تجدیدپذیر بسازد گفت: اگر هر صاحب صنعتی این کار را انجام دهد ۳۰ درصد در بهای برق او تخفیف داده خواهد شد. خوشبختانه از این طرح‌ استقبال بسیار خوبی در کشور شد. اما متاسفانه در استان مرکزی با وجود صنعتی بودن، تنها ۲۲ مگاوات پروانه صادر کردیم در حالی که ۶۵ درصد بار استان بار صنعتی است و ظرفیت خوبی برای استفاده از انرژی های تجدیدپذیر در این استان وجود دارد.

معاون وزیر نیرو ضمن درخواست از سرمایه گذاران برای تاسیس نیروگاه‌های تجدیدپذیر اظهار کرد: برای احداث نیروگاه‌ها در شهرک های صنعتی و ایجاد شهرک های تخصصی خورشیدی برنامه ریزی‌هایی انجام شده است. همچنین طرح احداث نیروگاه‌های انشعابی ۵ کیلوواتی به منظور حمایت از اقشار آسیب پذیر به تعداد ۵۵۰ هزار واحد که ۵ هزار واحد مربوط به استان مرکزی است نیز منجر به ایجاد فضای کسب و کار برای این افراد می‌شود و مزایایی هم برای مدیریت مصرف انرژی در کشور دارد.

رئیس سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره وری انرژی برق اضافه کرد: خوشبختانه در استان مرکزی یکی از مجموعه های مهم کشور در تولید تجهیزات نیروگاه خورشیدی در حال کار است و در حال توسعه بیشتر نیز هست. پتانسیل لازم برای ساخت اینگونه کارخانه‌ها به تعداد بیشتری در کشور وجود دارد.

همچنین در این همایش، از اولین شماره مجله Journal of Green Energy Research and Innovation رونمایی و از صنایع فعال در مدیریت مصرف انرژی در استان مرکزی نیز تقدیر شد.

ایسنا

نوشته‌های مشابه