همکاری کم نظیر ایران و آذربایجان در بهره برداری از سد ارس

همکاری کم نظیر ایران و آذربایجان در بهره برداری از سد ارس

معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا گفت: ۵۰ سال بهره برداری مشترک از منابع آب و انرژی سد ارس بین ایران و آذربایجان در منطقه غرب آسیا جزو نمونه های کم نظیر بوده و به نوعی می توان گفت رودخانه ارس، رودخانه دوستی با کشورهای همسایه است.

قاسم تقی زاده خامسی در گفت و گو با ایسنا، با بیان اینکه همزمان با برگزاری جشن پنجاهمین سالگرد بهره برداری مشترک کشورهای ایران و آذربایجان از سد ارس با حضور وزیران نیروی دو کشور و مقامات، دو سد مهم در استان آذربایجان شرقی با اعتبار ۹۴۰ میلیارد تومان افتتاح شد، اظهار کرد: آبگیری دو سد قیزقلعه سی و گردیان و بهره‌برداری از ۳۳۶۰ هکتار از اراضی شبکه پایاب یکانات در استان آذربایجان شرقی روز گذشته اتفاق افتاد.

وی افزود: سد تنظیمی انحرافی قیزقلعه سی زیرمجموعه طرح بزرگ ملی خداآفرین به عنوان بزرگترین طرح آبی شمال غرب کشور است که با مخزنی به حجم ۶۲ میلیون متر مکعب روی رودخانه مرزی ارس احداث شده و سالانه یک میلیارد متر مکعب حقابه ایران از این رودخانه را که پیش از احداث سد از کشور خارج می‌شد، قابل استفاده کرده است.

معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا با بیان اینکه این سد از نوع خاکی با هسته ناتراوای رسی به منظور انحراف آب به کانال پایاب خداآفرین احداث شده و سالانه دو میلیارد مترمکعب آب تنظیم می‌کند، گفت: دو نیروگاه ۲۰ مگاواتی به منظور تولید انرژی برای دو کشور روی این سد احداث شده و با بهره‌برداری از شبکه پایاب سد قیزقلعه سی، ۷۴ هزار هکتار در استان‌های آذربایجان شرقی و اردبیل آبیاری خواهد شد.

خامسی با بیان اینکه با اجرای این طرح برای ۸۵ هزار نفر در منطقه ایجاد اشتغال خواهد شد و شکوفایی اقتصادی در این دو استان را در پی خواهد داشت، اظهار کرد: پروژه دومی که آبگیری شد، آبگیری سد گردیان است که با مخزنی به حجم ۱۰ میلیون متر مکعب، برای آبیاری ۲۲۰۰ هکتار از اراضی دیمی در شهرستان جلفا احداث شده و با ذخیره آب توسط ایستگاه پمپاژ در فصول غیر زراعی از رود ارس، امکان آبیاری در فصل کشاورزی را فراهم خواهد کرد.

وی افزود: پروژه سومی که در استان به بهره‌برداری رسید، شبکه پایاب یکانات به مساحت ۳۳۵۰ هکتار است که توسط ایستگاه‌های پمپاژ از طریق رود ارس، در شهرستان مرند سیراب و موجب ایجاد ۳۰۰۰ شغل مستقیم برای مردم منطقه خواهد شد.

 

نوشته‌های مشابه