وزیر نیرو: ۳ هزار هکتار از حریم و بستر رودخانه ها امسال رفع تصرف می‌شود

وزیر نیرو با اشاره به آزادسازی ۲۸۵۰ هکتار حریم و بستر رودخانه گفت: امسال سه هزار هکتار دیگر در برنامه است.

به نقل از وزارت نیرو، «رضا اردکانیان» عصر دوشنبه در آئین افتتاح طرح‌های ملی نوسازی و بازسازی مناطق سیل زده که با حضور رئیس جمهوری به صورت ویدئوکنفرانس برگزار شد، با اشاره به تشکیل هیئت ویژه بررسی سیلاب اظهار داشت: در فروردین ۹۸، با دستور رئیس جمهوری برای نخستین بار ظرفیتی معادل ۷۰۰ نفر از کارشناسان و اساتید از همه دانشگاه‌های کشور به مدیریت دانشگاه تهران موضوع بررسی سیلاب و مدیریت چند منظوره آن را در دستور کار قرار دادند.

وی افزود: حاصل کار چندین ماه این مجموعه وسیع، ۱۷ جلد گزارش در بخش‌های مختلف با حدود ۸ هزار صفحه است که امیدواریم در آینده نزدیک منتشر شود و یافته‌های مورد نیاز برای حکمرانی مناسب‌تر سیلاب یکی از دستاوردهای این گزارش‌ها خواهد بود.

وزیر نیرو با تقدیر از همکاران و نمایندگان عالی دولت در استان‌های تحت تأثیر سیلاب بویژه استاندار خوزستان گفت: امیدوارم همانطور که مورد تاکید مقام معظم رهبری در جلسه ۱۳ فروردین امسال بود، سیلاب برای ما که وارد عرصه تغییر اقلیم شدیم و منتظر سیلاب‌ها خواهیم بود بیشتر منفعت باشد تا خسارت.

اردکانیان همچنین با اشاره به جان باختن هموطنان در حوادث سیلاب به ویژه سیلاب سال گذشته شیراز گفت: سیلاب یکی از پرتکرارترین بلایای طبیعی عالم است؛ بر اساس گزارشی که سازمان ملل متحد در ۲۰ ساله ۱۹۹۵ تا ۲۰۱۵ اعلام کرد از بین سیلاب، زلزله، طوفان، آتش‌سوزی، رانش زمین، موج گرمایی و آتش‌فشان، سیلاب با تعداد ۳۰۶۲ واقعه بزرگ، ۴۳ درصد کل بلاها را به خود اختصاص داده است.

وی با اشاره به این که ۱۵۷ هزار نفر جان خود را در این سال‌ها بر اساس سیلاب جان خود را از دست داده‌اند افزود: ۲ میلیارد و ۶۰۰ میلیون نفر آسیب دیده و جابجا شدند و البته ۶۶۰ میلیارد دلار خساراتی بود که وارد شد.

وزیر نیرو گفت: به طور متوسط، سالانه ۴۰ میلیارد دلار خسارات سیل در همه نقاط جهان حتی کشورهای پیشرفته و توسعه یافته است. وی گفت: امروز در اروپا، کشورهای اروپایی سالی ۵ میلیارد دلار به طور متوسط خسارات سیل می‌دهند و پیش‌بینی‌ها این است که تا ۲۰۵۰ میلادی این رقم به سالانه ۲۳ میلیارد دلار خواهد رسید.

وی افزود: یعنی همزمان با توسعه و رشد فناوری، خسارات سیل هم در اثر افزایش شدت سیلاب‌ها که ناشی از تغییر اقلیم و البته گران‌تر شدن تجهیزاتی که آسیب می‌بینند، است، افزایش پیدا می‌کند.

وزیر نیرو گفت: یکی از عوارض بزرگ سیلاب‌های عمده، شکستن سدهاست. طبق آمار موجود، تاکنون ۲۰۰ سد بزرگ دنیا در اثر سیلاب در فرانسه، ایالات متحده، اسپانیا، برزیل، چین و هند شکسته شده که ۳۶ درصد شکست سدها ناشی از روگذری است؛ یعنی به دلیل شدت سیلاب علاوه بر سر ریز از روی سد رد شده و سد می‌شکند و ۴۳ درصد شکست‌ها در اثر ضعف اجرای بدنه سد است.

وی گفت: اقدام‌های زیادی برای پیشگیری انجام گرفته و می‌گیرد و به ازای هر یک واحدی که برای پیشگیری سرمایه‌گذاری شود، چهار واحد از خسارات جلوگیری می‌شود. اردکانیان یادآوری کرد: در ایران، ما در ۵۲ سال اخیر که آمار مستند داریم، ۹ بارش بالای ۳۰۰ میلیمتر داشتیم که این میزان در وسعت ایران به معنای ۵۰۰ میلیارد متر مکعب آب است که البته بخش عمده آن تبخیر می‌شود.

وزیر نیرو افزود: از این بارش‌ها، دو مورد در دو سال متوالی اخیر رخ داده و این اتفاق کم‌نظیر بلکه بی‌نظیری است، علاوه بر این که خشک‌ترین سال ۵۰ سال گذشته هم در این سه سال اخیر رخ داد.

اردکانیان ادامه داد: در سیل بهار ۹۸، در کرخه ما دبی لحظه‌ای ۸ هزار و ۴۷۷ متر مکعب در ثانیه داشتیم. آمار ۶۵ ساله رودخانه کرخه نشان می‌دهد که این دبی و این گذر آب در ثانیه یک رکورد بوده است و مدیریتی که اعمال شد توانست این ۸۴۰۰ متر مکعب را به ۲۵۰۰ متر مکعب تسکین دهد.

وی گفت: اولین دستاورد بزرگ آنچه انجام گرفت، حفظ پایداری سدها بود. صنف مهندسی سد در کشور ما با آبروی بسیار از این امتحان الهی سربلند بیرون آمد، مهندسان مشاور و پیمانکاران کار بزرگی را در دهه‌های گذشته انجام دادند و در حال انجام هستند.

وزیر نیرو گفت: همچنین مدیریت مخازن به نحو احسن انجام شد و توانستیم خسارات حداقلی از این سیل بی‌نظیر داشته باشیم.

وی همچنین با اشاره به ساماندهی رودخانه و لایروبی‌ها گفت: تنها در سال ۹۸، ۵ برابر متوسط سالانه به دلیل اعتبارات خوبی که در اختیار قرار گرفت لایروبی‌ها انجام شد و ۲۱۳۲ کیلومتر لایروبی در یک سال انجام شد و نتیجه آن این بود که در سیلاب‌های نیمه دوم سال ۹۸ و بهار امسال، توانستیم در جنوب و جنوب شرق کشور موفق باشیم و ورودی‌های ۳۵۰۰ و ۵۰۰۰ متر مکعب در ثانیه را مدیریت کنیم.

خبرگزاری مهر

نوشته‌های مشابه