چینی ها در آزادگان جنوبی کاری از پیش نبردند

یک مقام مسئول گفت: هرچند عملکرد چینی ها برای توسعه میدان نفتی آزادگان شمالی و یادآوران مثبت بود اما در آزادگان جنوبی کاری از پیش نبردند.

تورج دهقانی مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه نفت در آئین امضای قرارداد تکمیل توسعه آزادگان جنوبی و واحد فراورش مرکزی گفت: آزادگان جنوبی نماد توسعه در صنعت نفت و مهمترین میدان نفتی در حال توسعه کشور است. این میدان طی دو دهه گذشته فراز و نشیب‌های زیادی را پشت سر گذاشته که مهمترین آن مربوط به سال ۹۳ است که وزارت نفت پیمانکار خارجی را به دلیل تعلل‌های فراوان کنار گذاشت و این موضوع با نقدهایی همراه شد.

مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه نفت تصریح کرد: در سال ۸۸ سه قرارداد برای توسعه آزادگان و یادآوران با طرف‌های چینی امضا شد و اگرچه عملکرد پیمانکار در میدان یادآوران و آزادگان شمالی مناسب بود اما در آزادگان جنوبی کاری از پیش نبردند که دلایل آن هم فنی است.

به گفته این مقام مسئول در آن منطقه هر چه به سمت شمال می‌رویم لایه سروک نقش پررنگ‌تری دارد و ریسک حفاری چاه و تولید در این لایه بیشتر است. اگر سال ۹۳ قطع همکاری نمی‌کردیم هنوز در حال مذاکره برای توافق نهایی بودیم. بنابراین می‌توان گفت اقدام وزارت نفت برای دفاع از منافع ملی هوشمندانه بود.

دهقانی با بیان اینکه اقدامات انجام شده نشان می‌دهد هزینه ایجاد یک واحد ظرفیت تولید نفت در این میدان بسیار قابل قبول و بعضاً یک سوم هزینه کرد میادین مشابه بوده است، اظهار داشت: باید از شرکت نفت و گاز اروندان به دلیل ایجاد واحد بهره برداری و نمک زدایی غرب کارون با ظرفیت ۱۶۵ هزار بشکه کمک زیادی در این راستا کرد که اگر این واحد نبود، امکان افزایش ظرفیت تولید فراهم نمی‌شد. احداث واحد فرآورش پیش ساخته هم کار بزرگی بود که توسط یک شرکت ایتالیایی و به پیشنهاد وزیر نفت انجام شد.

خبرنگار مهر

نوشته‌های مشابه