چین به افزایش صادرات نفت آمریکا کمک کرد - مهرشید نیرو-

چین به افزایش صادرات نفت آمریکا کمک کرد

صادرات نفت آمریکا در ماه میلادی گذشته، فراتر از پیش‌بینی‌ها بود و با کمک رشد تقاضا برای سوخت در چین، رکورد صادرات ۴.۵ میلیون بشکه در روز در مارس را حفظ کرد.

صادرات نفت آمریکا سال میلادی گذشته در پی حمله نظامی روسیه به اوکراین و متعاقب آن، ممنوعیت واردات نفت روسیه به اتحادیه اروپا و کانادا که جریان تجارت جهانی نفت را به شکل اساسی تغییر داد، ۲۲ درصد در مقایسه با سال ۲۰۲۱ رشد کرد.

چین دومین مصرف کننده بزرگ نفت در جهان بوده و از زمان توقف اجرای سیاست‌های سختگیرانه کرونایی، شاهد بازگشت رشد اقتصادی بوده است. طبق آمار رفینیتیو آیکان و شرکت کپلر، صادرات آوریل به چین به ۸۵۰ هزار بشکه در روز افزایش یافت که بالاترین میزان از ماه مه سال ۲۰۲۰ بود.

کارشناسان دیگر، صادرات نفت آمریکا را بالاتر از این تخمین می‌زنند. طبق آمار Y-Charts، صادرات نفت آمریکا در حال حاضر به ۴.۸۱۹ میلیون بشکه در روز رسیده که بالاتر از ۴.۵۷۱ میلیون بشکه در روز در هفته گذشته و بالاتر از ۴.۲۷ میلیون بشکه در روز در سال گذشته است و رشد ۵.۴۳ درصدی نسبت به هفته پیش و رشد ۱۲.۸۶ درصدی نسبت به سال گذشته را نشان می‌دهد.

روهیت راتود، تحلیلگر بازار در شرکت ورتکسا در این باره گفت: مجموع صادرات نفت آمریکا در آوریل تنها چند صد هزار بشکه در روز کمتر از مارس خواهد بود و بالای چهار میلیون بشکه در روز می‌ماند.

یک دلیل دیگر افزایش صادرات نفت آمریکا، ارزان بودن آن است. نفت آمریکا معمولا اندکی ارزان‌تر از نفت برنت است. میانگین اختلاف قیمت بین این دو شاخص در فوریه، شش دلار و ۴۷ سنت و در نیمه اول مارس کمتر از شش دلار بود.

خریداران خارجی بودن معمولا زمانی که اختلاف قیمت نفت آمریکا با برنت بالاتر از شش دلار می شود، خرید نفت را افزایش می‌دهند.

بر اساس گزارش‌ اویل پرایس، انتظار نمی‌رود صادرات نفت در ماه‌های آینده بالا بماند. شرکت انرژی اسپکتس پیش بینی می‌کندصادرات نفت آمریکا در ماه مه، به حدود ۳.۷۸ میلیون بشکه در روز کاهش پیدا خواهد کرد زیرا کاهش قیمت نفت خاورمیانه، تقاضا برای گریدهای نفتی آمریکا را کمتر می‌کند.

ایسنا

نوشته‌های مشابه