۶۰۰ میلیون دلار برای ایستگاه تقویت فشار گاز

بسته سرمایه‌گذاری ۶۰۰ میلیون دلاری برای احداث ایستگاه‌های تقویت فشار گاز در شرکت نفت مناطق مرکزی ایران تدوین شده است.

به نقل از وزارت نفت، محمد بهمئی، مدیر سرمایه‌گذاری و توسعه شرکت نفت مناطق مرکزی ایران در رابطه با دلایل و ضرورت‌های این سرمایه‌گذاری گفت: با توجه به روند افت طبیعی تولید در مخازن گازی این شرکت و اینکه اکثر این میدان‌ها در نیمه عمر خود به‌سر می‌برند، این بسته سرمایه‌گذاری تعریف شده که شامل احداث ایستگاه‌های تقویت فشار گاز میدان‌های کنگان، تنگ بیجار، هما، وراوی و مرکز تفکیک تابناک و همچنین بازآرایی ایستگاه تقویت فشار گاز میدان نار می‌شود.

وی افزود: با توجه به مذاکرات انجام‌شده با پیمانکاران و شرکت‌های سازنده داخلی، مقدمات اجرایی و دریافت مجوزهای لازم برای احداث ایستگاه‌های تقویت فشار گاز میدان‌های کنگان، هما، وراوی و مرکز تفکیک تابناک و همچنین بازآرایی ایستگاه تقویت فشار گاز موجود میدان نار در قالب قراردادهای EPCF در دستور کار قرار دارد.

به گفته بهمئی، کارهای اجرایی پروژه احداث و راه‌اندازی ایستگاه‌های تقویت فشار گاز میدان‌های هما و وراوی و مرکز تفکیک میدان تابناک با ابلاغ مصوبه هیئت مدیره نفت و امضای تفاهم‌نامه همکاری فی‌مابین این شرکت و شرکت E&P داخلی آغاز شده است. براساس مفاد مصوبه مذکور، مشاور انتخاب و با تأمین هزینه مشاور از سوی شرکت سرمایه‌گذار، اسناد مهندسی پایه میدان‌های مذکور از سوی مشاور تهیه و نهایی شده که با انجام مذاکرات قراردادی با شرکت مذکور و دریافت مصوبه هیئت مدیره نفت مبنی بر واگذاری احداث و راه‌اندازی ایستگاه به شرکت سرمایه‌گذار، پس از دریافت مجوزهای لازم، موضوع در دست پیگیری است و مدت زمان اجرای پروژه مذکور ۳۶ ماه در نظر گرفته شده است.

وی درباره اجرایی شدن طرح بازآرایی ایستگاه تقویت فشار گاز میدان نار در راستای نگهداشت سقف تولید هم گفت: مذاکراتی با شرکت‌های سازنده داخلی انجام شد و پس از برگزاری نشست‌های متعدد پیشنهاد فنی تأیید و اقدام‌های لازم برای دریافت مصوبه و واگذاری پروژه به‌صورت EPCF از طریق سازندگان و منابع سرمایه‌گذاران داخلی در دست اقدام است. برای احداث ایستگاه تقویت فشار گاز میدان تنگ بیجار نیز مذاکراتی با شرکت‌های سرمایه‌گذار و سازنده‌های داخلی در جریان است و انتظار می‌رود با پایان مذاکرات قراردادی و دریافت مجوزهای لازم، به‌زودی روند اجرایی آن آغاز شود.

پروژه احداث و راه‌اندازی ایستگاه تقویت فشار گاز میدان گازی کنگان نیز با ابلاغ مصوبه هیئت مدیره شرکت ملی نفت ایران و امضای تفاهم‌نامه همکاری این شرکت و یک شرکت ایرانی به مرحله اجرا درآمده که اقدام‌ها برای انتخاب مشاور با تأمین سرمایه از سوی شرکت ایرانی انجام و اسناد مهندسی پایه براساس شرح کار مشاور نهایی شده است.

خبرگزاری مهر

نوشته‌های مشابه