آخرین وضعیت تامین آب مناطق سیل‌زده - مهرشید نیرو- میکروتوربین، پنل خورشیدی

آخرین وضعیت تامین آب مناطق سیل زده

گزارش مدیران عامل شرکت‌های آب و فاضلاب استان‌های درگیر سیل ، از پایداری وضعیت تامین آب شرب این مناطق حاکی است و به گفته آنها تعمیر بسیاری از شبکه‌های آب شرب در زمان بسیار کوتاهی به اتمام رسیده است.

سامانه بارشی «مونسون» با چاشنی گرمایش زمین و تغییر اقلیم، امسال به شکل کم‌سابقه‌ای موجب بارش های سهمگین در قسمت های وسیعی از نیمه جنوبی، مرکزی و حتی بخشی‌هایی از شمال کشور شده است. شبکه‌های آب‌رسانی شهری و روستایی از جمله مهم ترین بخش‌هایی است که در جریان این بارش‌ها و وقوع سیل اب‌های سهمگین دچار حادثه شدند و وضعیت به وجود آمده شرکت‌های آب و فاضلاب را بر آن داشت تا در استان‌های مختلف با نیروهای عملیاتی خود حاضر شده و ضمن بازسازی شبکه‌های آب‌رسانی در سریع‌ترین زمان ممکن، این شبکه ها را پایدار سازند.

 پایداری آب‌رسانی در استان اصفهان

طبق اعلام، از روز پنجشنبه و از زمان آغاز وقوع سیل از جنوب شرق استان اصفهان و شهرستان کوهپایه، نیروهای عملیاتی آبفای استان اصفهان در حال خدمات‌رسانی تمام وقت به این مناطق هستند. مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان از تلاش شرکت برای تامین آب شرب شهرها و روستاهای استان به رغم سیلابی شدن زاینده رود خبر داد و به ایسنا گفت:  از روزی که وقوع سیل از جنوب شرق استان و روستای جعفرآباد در کوهپایه آغاز شده و به سایر نقاط  استان اصفهان نیز سرایت کرد، آبفای استان اصفهان در حال خدمات رسانی تمام وقت است و علاوه بر تامین ۵۰ دستگاه تانکر توسط آبفا، سپاه و بخش خصوصی، با همکاری شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور ۵۰ دستگاه تانکر آبرسانی سیار از سایر نقاط کشور نیز به اصفهان اعزام شده است.

بهبود وضعیت آب‌رسانی در یزد

یکی دیگر از استان‌هایی که با مسئله آب شرب مواجه شد، استان یزد بود. میزان بارندگی در این شهر به اندازه‌ای بود که برخی از بناهای تاریخی این شهر تخریب شد. استان یزد در جریان وقوع سیلاب گسترده شاهد حضور مسولان شرکت مهندسی آبفای کشور بود و تلاش برای بهبود وضعیت آب رسانی در این استان با حضور مستقیم مسئولان کشوری انجام شد. همچنین طبق اعلام مجید آقازاده – معاون مهندسی و توسعه شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور به ایسنا، ۱۷ تانکر آب‌رسانی به همراه پنج اکیپ امدادرسانی از استان‌های معین به استان یزد اعزام شده و فرایند آب‌رسانی و تعمیر شبکه‌های آب‌رسانی در این استان نیز با سرعت خوبی در حال اتمام است.

در این استان تاسیسات آب‌رسانی ۱۷ روستای شهرستان‌های بافق، نیر، تفت و یزد آسیب دیده و تیم‌های عملیاتی آب شرب دو روستا را وارد مدار کردند و در  ۱۵ روستای دیگر تا هنگام فروکش سیل اب با تانکر آب رسانی آب شرب مردم تامین شده است.

تلاش برای حل مشکل شبکه‌های آب‌رسانی استان کرمان

استان کرمان و شهر رفسنجان هم طی روزهای گذشته شاهد شدیدترین بارش‌ها بود که این بارش‌ها موجب آسیب دیدن خط لوله ۷۰۰ میلی متری اصلی آب شرب این شهر شد. علی رشیدی – مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کرمان که در رفسنجان حضور داشت، درباره تلاش‌های صورت گرفته در این شهر به ایسنا گفت: به دلیل سیلاب شدید، مشکلاتی در تامین آب شرب شهر رفسنجان ایجاد شده بود که با تلاش شبانه‌روزی و سرعت قابل توجه نیروهای عملیاتی آب و فاضلاب استان این مسئله حل شد.

آب هیچ نقطه‌ای در استان تهران قطع نشد

استان تهران از دیگر استان‌هایی بود که بارش‌ها در آن شدت زیادی داشت و باعث بروز مشکلاتی در شبکه‌های آب‌رسانی ۱۹ روستا شد و به گفته مسئولان آبفای استان تهران، مشکلات این روستاها بر طرف شده است. محمدرضا بختیاری – مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران در این رابطه به ایسنا گفت: آب هیچ نقطه‌ای از تهران قطع نشده و جای هیچ‌گونه نگرانی درباره تأمین آب تهران وجود ندارد.

وی با بیان اینکه از دو روز پیش که وضعیت بارندگی‌ها به این صورت درآمد، پیش‌بینی وقوع چنین اتفاقی را داشتیم اظهار کرد: با برنامه‌ریزی و پیش‌بینی صورت گرفته، ذخایر آبی تهران را به صورت بهینه تنظیم کرده‌ایم و در حال حاضر علی‌رغم اینکه در دو رودخانه کرج و جاجرود در بالادست سدهای کرج و ماملو کدورت آب بالاست، خوشبختانه با تمهیدات از قبل اندیشیده شده، وضعیت مخازن آب در شهر تهران اکنون بسیار خوب است و جای هیچ‌گونه نگرانی نیست.  تصفیه‌خانه هفتم و تصفیه‌خانه کن که چند ساعتی از مدار خارج شده‌ بودند، دوباره وارد مدار بهره‌برداری شدند.

حل مسئله شبکه آب رسانی روستایی سیستان و بلوچستان

اما در استان سیستان و بلوچستان ۹۷ روستا دچار مسئله شد که هم‌اکنون مسئله ۸۱ روستا حل شده و ۱۶ روستای دیگر پس از پایدار شرایط جوی آب‌رسانی خواهد شد. علیرضا قاسمی – مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان سیستان و بلوچستان با اعلام این مطلب به ایسنا گفت: با شروع بارش‌ها و وقوع سیلاب در بسیاری از نقاط استان به خصوص در شهرهای جنوبی استان کمیته بحران شرکت تشکیل و تصمیمات اجرایی برای مقابله با خطرات احتمالی اتخاذ شد و تمامی نیروهای عملیاتی در وضعیت آماده باش قرار گرفتند.

قاسمی اضافه کرد: همچنین همه ماشین آلات سنگین و سبک و تجهیزات لجستیکی و مولدهای برق اضطراری در سطح استان به حالت آماده به‌کار قرار گرفت و تلاش‌ها برای حل مسائل شبکه آب‌رسانی در شهرستانهای خاش، تفتان، سراوان، ایرانشهر، دلگان، نیکشهر، راسک، چابهار و کنارک آغاز شد.

وی ادامه داد: با توجه به این موضوع مقرر شد که تمام ظرفیت مخازن ذخیره آب مورد توجه باشد تا در صورت قطعی برق یا خارج شدن چاه‌ها از مدار بهره‌برداری، توزیع آب از طریق مخازن انجام شود.
او با بیان این که طغیان رودخانه سرباز باعث خارج شدن پنج حلقه چاه شهر راسک از مدار شده بود، افزود: پس از فروکش کردن سیل اب با تلاش تیم های عملیاتی نسبت به لایروبی موقت اقدام و دو حلقه چاه به مدار بهره برداری وارد شد.

 ایسنا

نوشته‌های مشابه