آلمان و اروپا آماده سهمیه‌بندی انرژی شدند - مهرشید نیرو- میکروتوربین، پنل خورشیدی

آلمان و اروپا آماده سهمیه‌بندی انرژی شدند

شرکت آلمان یونی‌پر اعلام کرد در پی تصمیم روسیه برای توقف جریان گاز از خط لوله نورد استریم ۱ به مدت نامعلوم، آلمان سهمیه بندی گاز را منتفی نمی‌داند.

 یونی‌پر که بزرگترین واردکننده گاز روسیه به آلمان است، اعلام کرد در نظر دارد علیه شرکت دولتی گازپروم روسیه اقدام حقوقی را پیگیری کند تا سقوط ۹۰ درصدی ارزش بازار این شرکت پس از افت شدید عرضه گاز روسیه از ژوئن را برای سهامدارانش جبران کند.

کلاوس دیتر موباخ، مدیرعامل یونی‌پر به رویترز گفت: ما منتفی نمی‌دانیم که آلمان ممکن است در مقطعی به دنبال سهمیه بندی گاز باشد. می دانیم که دولت می‌خواهد تا حد ممکن، از انجام چنین کاری که به دلایل بسیاری یک فاجعه خواهد بود، جلوگیری کند.

قیمت گاز اروپا روز دوشنبه پس از این که روسیه عرضه گاز از طریق نورد استریم را قطع کرد، ۲۶ درصد صعود کرد.

گازپروم روز جمعه نورد استریم که یکی از مسیرهای مهم انتقال گاز از روسیه به اروپاست را به مدت نامعلوم تعطیل کرد و مدعی شد نشت نفت را در یک توربین خط لوله شناسایی کرده است. این شرکت تحریمهای غربی را عامل این مشکلات خواند و اعلام کرد تا زمانی که تحریمها رفع نشوند، این خط لوله تعطیل خواهد بود. این خبر پس از توافق کشورهای صنعتی گروه هفت برای اعمال سقف قیمت برای نفت روسیه تا دسامبر، اعلام شد. مسکو تهدید کرده که فروش نفت به هر کشوری که از سقف قیمت حمایت کند را متوقف خواهد کرد.

اما ممکن است بزرگترین اقتصاد اروپا تنها کشوری نباشد که مجبور شود به تدابیر فوق العاده تن دهد تا ذخایر گاز خود را در فصل زمستان حفظ کند. سایر کشورهای اروپا در صورت سرمای شدیدتر هوا، ممکن است اقدامات مشابهی را انجام دهند.

سهمیه بندی گاز، بهای گزافی خواهد شد و کاهش گازرسانی پیش از این، از سرعت رشد اقتصاد اروپا کاسته و دورنمای اقتصاد اروپا را تیره کرده است.

انتظار می‌رود تولید ناخالص داخلی منطقه یورو در سال ۲۰۲۲ به میزان ۲.۴ درصد رشد کند اما در سال ۲۰۲۳ آهسته شده و به ۱.۳ درصد محدود می‌شود. شرکت آلمانی باسف که بزرگترین تولیدکننده مواد شیمیایی در جهان است، اعلام کرد وضعیت بازارهای گاز طبیعی را به دقت رصد می‌کند و ممکن است در صورت لزوم، تولیدش را کاهش دهد.

دو نیروگاه‌ هسته‌ای آلمان آماده استفاده می‌مانند

آلمان قصد دارد دو نیروگاه از سه نیروگاه هسته‌ای را همچنان آماده استفاده نگه دارد تا نسبت به تامین برق در طول ماه‌های سرد زمستان که با کمبود گاز روبروست، مطئمن شود.

رابرت هابک، وزیر اقتصاد آلمان، در بیانیه‌ای اعلام کرد این اقدام به معنای آن نیست که آلمان در وعده خود برای خروج از انرژی هسته‌ای تا پایان سال، ۲۰۲۲ تجدیدنظر کرده است. تست استرس اپراتورهای شبکه برق نشان داده است که در زمستان با توجه به محدود شدن عرضه در بازار انرژی اروپا، ممکن است ساعات بحران در تامین برق وجود داشته باشد. احتمال زیاد وجود دارد که وضعیت بحرانی به وجود آمده و با شرایط فوق العاده‌ای روبرو شویم. من باید هر آنچه لازم است انجام دهم تا امنیت تامین نیرو، به طور کامل تضمین شود.

تصمیم برای حذف نیروی هسته‌ای پس از فاجعه سال ۲۰۱۱، نیروگاه فوکوشیمای ژاپن توسط دولت محافظه‌کار آنگلا مرکل، صدراعظم پیشین آلمان گرفته شد و اکنون هضم این اقدام، برای حزب سبز هابک که از دل جنبش ضد هسته‌ای دهه ۱۹۷۰ متولد شد، دشوار خواهد بود.

وزیر اقتصاد آلمان گفت: دولت، نیروی هسته‌ای را همچنان فناوری پرریسکی می‌داند که زباله رادیواکتیوی تولید می‌کند.

سه نیروگاه هسته‌ای باقی مانده آلمان تا ۳۱ دسامبر غیرفعال می‌شوند اما دو نیروگاه برای شرایط اضطراری تا اواسط آوریل، آماده آغاز فعالیت می‌مانند. هر دو نیروگاه ظرفیت ۱۴۰۰ مگاوات دارند. این نیروگاهها توسط شرکتهای E.ON و EnBW اداره می‌شوند. گاز سال گذشته در تولید برق آلمان، ۱۵.۳ درصد سهم داشت.

مبادله گاز و برق میان فرانسه و آلمان

امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه روز دوشنبه اظهار کرد: فرانسه در صورت نیاز آلمان، به این کشور گاز ارسال خواهد کرد و آلمان هم آماده است برای فرانسه برق فراهم کند و این امر، همبستگی اروپایی در مواجهه با بحران انرژی ناشی از جنگ در اوکراین را نشان می‌دهد.

مکرون پس از تماس تلفنی با اولاف شولتس، صدراعظم آلمان، در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت: آلمان به گاز ما و ما به برق سایر کشورهای اروپا به خصوص آلمان، نیاز داریم.

رئیس جمهور فرانسه اعلام کرد اتصالات لازم برای تحویل گاز به آلمان در هفته‌های آینده نهایی خواهد شد و فرانسه که صادرکننده بزرگ برق بوده است، به دلیل مشکلات فنی در نیروگاه‌های هسته‌ای خود، به کمک همسایگانش نیاز خواهد داشت.

در آستانه دیدار وزیران انرژی اتحادیه اروپا، مکرون گفت: فرانسه موافق خرید گاز در سطح اروپایی، به جای سطح ملی است و خواستار تدابیر اتحادیه اروپا برای کنترل قیمتهای انرژی شد.

مذاکرات وزیران انرژی اتحادیه اروپا برای تعیین سقف قیمت واردات گاز

در این بین، وزیران انرژی اتحادیه اروپا درباره تعیین سقف برای قیمت گاز طبیعی به عنوان یکی از راه‌های مقابله با افزایش بی‌رویه قیمت انرژی در این بلوک، مذاکره خواهند کرد.

این مذاکرات ۹ سپتامبر برگزار خواهد شد و شامل پیشنهادهایی مانند سقف قیمت روی واردات گاز طبیعی، سقف قیمت روی گاز مورد استفاده برای تولید برق و حذف موقتی نیروگاههای گازسوز از سیستم قیمت گذاری برق این بلوک است.

اورزولا فون در لاین، رئیس کمیسیون اروپا، روز جمعه خواستار تعیین سقف قیمت روی واردات گاز به روسیه شد تا با تلاش رئیس جمهور روسیه برای دستکاری بازار انرژی اتحادیه اروپا مقابله کند. با این حال، به نظر می‌رسد اکنون تعیین سقف قیمت برای کل واردات گاز طبیعی به اتحادیه اروپا از جمله واردات از صادرکنندگان دوست مانند نروژ، مطرح باشد.

بر اساس گزارش اویل پرایس، قیمت گاز طبیعی در ۱۲ ماه گذشته، در بازار محموله‌های تک اروپا به میزان ۴۰۰ درصد صعود کرده است. در حالی که عمده این افزایش قیمت، ناشی از کاهش عرضه روسیه بوده است اما برخی، به مالی شدن بازارهای انرژی در اروپا اشاره می کنند که نتیجه اقدامات موسسات اروپایی برای کاهش وابستگی به گاز روسیه بوده است که قراردادهای صادراتش بر مبنای بلندمدت است.

 ایسنا

نوشته‌های مشابه