پمپ معکوس

احداث نیروگاه آبی در مسیر لوله آب

با توجه به رشد شهرها و زیرساخت ‌های شهری از جمله آبرسانی به همه نقاط شهر و کشور ، خطوط لوله آب در همه جا وجود دارند. خطوط آب معمولا از نقاط مختلف با ارتفاع کم و زیاد عبور می‌کنند لذا دارای اختلاف فشار می‌باشند. در مسیر این لوله ها ایستگاه هایی جهت تقلیل فشار وجود دارد که دارای انواع شیر‌های فشار شکن هستند. در حال حاضر این ایستگاه‌ها می‌تواند به یکی از محل‌های بسیار مناسب جهت تولید برق ( نیروگاه آبی ) تبدیل شود.

در حال حاضر که توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر در کشور، تحت تاثیر وضعیت اقتصادی با کندی مواجه شده، می‌توان گفت بهترین گزینه برای تولید انرژی در حوزه تجدید پذیرها از طریق نیروگاه آبی (عموما مقیاس کوچک و بر روی خطوط لوله ) می‌باشد.

تبدیل انرژی مکانیکی آب به انرژی الکتریکی عموما به وسیله انواع توربین صورت میگیرد که از جمله آن‌ها می‌توان به توربین کاپلان و توربین فرانسیس و توربین پلتون اشاره کرد.

انتخاب بهترین نوع روش و نوع توربین می‌تواند باعٍث افزایش راندمان نیروگاه و کاهش هزینه تمام شده نیروگاه شود.

روش PAT یا Pump as turbine در نیروگاه آبی

یا پمپ معکوس ،‌ نوعی غیر متعارف از توربین آبی واکنشی است که عملکردی مشابه توربین فرانسیس دارد. اساس کارکرد پمپ توربین در تبدیل انرژی جنبشی و فشار سیال به انرژی مکانیکی مشابه توربین های متعارف است.

برخلاف سایر توربین های آبی که نیاز به تولید مطابق مشخصات مشتری دارند، پمپ ها تجهیزات بسیار متداولی هستند که به طور گسترده در اندازه ها و قابلیت های مختلف در هر کجای جهان موجود است. همین استفاده از آنها را به عنوان توربین، با چرخش در جهت مخالف، آسان تر می کند.

توربین پمپ معکوس بر روی خط لوله نیروگاه آبی

 

[su_note note_color=”#7dff83″ radius=”5″]جهت دریافت مشاوره و سفارش خدمات با ما تماس بگیرید : ۶۶۰۷۴۲۶۸ ۶۶۰۷۳۸۲۵ ۰۹۳۵۶۷۸۳۸۲۵ [/su_note]

جهت دریافت مشاوره، اطلاعات محل مانند مینیمم شدت جریان و اختلاف ارتفاع مورد نیاز می‌باشد.

نوشته‌های مشابه