از طرح انتقال پساب تهران هم آبی گرم نشد! - مهرشید نیرو- میکروتوربین، پنل خورشیدی

از طرح انتقال پساب تهران هم آبی گرم نشد!

با وجود اینکه شهرستان زرندیه در منطقه گرم و خشک قرار دارد، اما قطب کشاورزی و صنعت استان مرکزی و کشور به شمار می‌رود و ۱۲ هزار هکتار باغات پسته که افزون بر ۸۰ درصد باغات پسته استان مرکزی را به خود اختصاص داده در این شهرستان مستقر است.از طرح انتقال پساب تهران هم آبی گرم نشد!

در واقع باغات پسته منطقه سلطان احمدلو زرندیه در حکم یک کمربند سبز موجب شده اند که تهران به عنوان یک کلانشهر آلوده نفس تازه کند و بخشی از هوای آلوده اش تصفیه شود.

شهرستان زرندیه، از نظر وسعت، شهرستان دوم استان مرکزی محسوب می‌شود و شناسنامه آن با صنعت و کشاورزی عجین شده است، اما در این منطقه دارای ظرفیت بالای تولیدی که باید از منابع آبی لازم برخوردار باشد نه از رودخانه دائم و فصلی خبری هست و نه از سدهایی که بتوانند آب‌های سطحی را جمع‌آوری و ذخیره‌سازی کنند تا در مواقع نیاز مورد بهره‌برداری قرار گیرد.

حیات زرندیه وابسته به بارش‌هاست و این در حالی است که این شهرستان جزو نقاط کم بارش استان مرکزی محسوب می‌شود و این مسئله نگرانی‌هایی را در بین تولیدکنندگان کشاورزی و صنعتی ایجاد کرده است، چرا که با کاهش سطح آب‌های زیرزمینی و کمبود بارندگی‌ها، آینده امیدوارکننده‌ای پیش روی آنها ترسیم نشده و بیم آن می‌رود که با تداوم خشکسالی، وضعیت فاجعه باری در حوزه کشاورزی بوجود آید و ساکنین این شهرستان را به سمت کاهش فعالیت‌های کشاورزی پیش ببرد، موضوعی که در این گزارش بطور مشروح بدان خواهیم پرداخت.

پسته مقاوم است، اما نه در برابر کم آبی شدید

در همین رابطه رئیس هیات مدیره تعاونی تولیدکنندگان پسته استان مرکزی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: گرچه درختان پسته در برابر کم آبی مقاوم بوده و سازوگار با چنین شرایطی هستند، اما خشکسالی و کم‌آبی شدید به کمیت و کیفیت پسته شهرستان زرندیه صدمه می‌زند.

وی آبیاری مناسب باغات پسته را عامل مهمی در تولید با کیفیت این محصول دانست و اظهار کرد: در آبیاری به شیوه سنتی به دلیل نیاز کم درخت پسته به آبیاری معمولا هر ۴۵ روز یکبار عملیات آبیاری انجام می‌شود که این کار در فصل گرما به دلیل قرار گرفتن شهرستان در منطقه خشک با گرمای بالا به درخت آسیب جدی رسانده و نهایتا منجر به تولید پسته نامرغوب می‌شود.

او ادامه داد: در آبیاری نوین که بخش اعظمی از باغات منطقه سلطان‌احمدلو تحت پوشش این سیستم آبیاری هستند، درخت پسته در دوره‌های سه روزه و در بازه زمانی هر ۱۵ روز یکبار آبیاری می شود که علاوه بر مدیریت منابع آبی موجب ارتقای کیفیت پسته تولیدی و کسب رتبه ممتاز مرغوبیت می‌شود.

شاید آبیاری نوین هم کمکی نکند

بارانی افزود: شرایط آبی در این شهرستان به گونه ای شده است که بیم آن می رود که حتی برای روش های نوین آبیاری نیز نتوانیم منابع آبی تامین کنیم در حالیکه باغات پسته شهرستان زرندیه، ریه تنفسی پایتخت کشور محسوب می‌شوند و وجود باغات متعدد پسته در شهرستان زرندیه و مجاورت آن با استان تهران، چراغ سبزی برای بهتر نفس کشیدن پایتخت کشور به شمار رفته و بخشی از اکسیژن مورد نیاز این کلانشهر را تامین می‌کند.

وی با اشاره به مسافت ۲۰ کیلومتری باغات پسته این شهرستان تا فرودگاه بین‌المللی امام خمینی(ره) تهران گفت: باغات پسته زرندیه در حکم فضای سبز بوده و منطقه را به جنگلی زیبا شبیه کرده است، در واقع یک هواکش برای محیط‌زیست و فضای مرکز کشور است و نباید این ظرفیت از دست برود بلکه باید آن را حفظ کرد چرا که باغات این منطقه علاوه بر ایجاد اشتغال و کارآفرینی، رونق تولید و ارزآوری برای کشور با صادرات محصول، در تلطیف هوا نیز موثر است.

باغ هایی برای توسعه

وی تصریح کرد: در شرایط کنونی که به دلیل کاهش میزان نزولات آسمانی و خشکسالی سال‌های اخیر، شاهد از بین‌ رفتن مراتع و خشکی طبیعت هستیم و زمین نیز مساعد بروز پدیده ریزگردها شده و گردوغبار ناشی از فرسایش خاک مرکز کشور را نیز تهدید می‌کند. باغات سبز پسته زرندیه نقش موثری در جلوگیری از بروز گردوغبار ایفا می کنند و ایجاد چنین باغ‌هایی لازمه توسعه است.

۱۵ سال پیگیری بی نتیجه برای پساب!

رئیس هیات مدیره تعاونی تولیدکنندگان پسته استان مرکزی در ادامه، انتقال بخشی از پساب جنوب شهر تهران به زرندیه برای توسعه باغ‌های پسته را راهکار موثری برای برون رفت این شهرستان از بحران آبی دانست و افزود: در صورت تحقق این مهم که از حدود ۱۵ سال پیش پیگیری‌هایی درخصوص آن صورت گرفته ولی به سرانجام نرسیده، علاوه بر حفظ باغات موجود، امکان ایجاد سه هزار هکتار باغ پسته دیگر در این شهرستان فراهم می‌شود.

اشتغال سه هزار نفر در گرو انتقال یک متر مکعب در ثانیه پساب!

وی تحقق این امر و انتقال یک متر مکعب در ثانیه از پساب جنوب شهر تهران به دشت سلطان احمدلو زرندیه را موجب فراهم شدن زمینه اشتغال بیش از سه هزار نفر در این منطقه دانست و اظهار کرد: این امر موجب تحول عظیمی در این منطقه می‌شود.

بارانی با بیان اینکه با اجرای این طرح علاوه بر ایجاد تولید و اشتغال، یک فضای سبز مناسب در نزدیکی تهران فراهم خواهد شد، ادامه داد: در صورت عملی شدن این پیشنهاد، این تعاونی حاضر است هزینه این انتقال را از تهران تا زرندیه پرداخت کند.

وی انتقال پساب جنوب تهران به زرندیه را یک طرح عظیم ملی دانست و افزود: درختان پسته این دشت از کم‌آبی آسیب می‌بینند در حالیکه دولت می‌تواند با حمایت از این طرح ضمن جلوگیری از آسیب رسیدن به باغات پسته این شهرستان از ظرفیت فضای سبز متاثر از پسته کاری در حاشیه پایتخت استفاده کند.

زخم خشکسالی عمیق‌تر شده است

مدیر جهاد کشاورزی زرندیه نیز با تشریح وضعیت منابع آبی در حوزه کشاورزی این شهرستان گفت: بحران آب در این شهرستان جدی است و زخم خشکسالی برتن کشاورزی این منطقه عمیق‌تر شده است.

“رحیم محمودی” افزود: با توجه به محدودیت منابع آبی بر لزوم بهره‌گیری از سیستم‌های نوین آبیاری در حوزه زراعی و باغی شهرستان تاکید شده و اجازه داده نشده است که بحران آبی بخواهد سطح زیر کشت را بطور محسوسی کاهش دهد.

تجهیز ۸۰ درصد باغات زرندیه به سیستم نوین آبیاری

وی بر استفاده بهینه آب با اجرای سیستم‌های نوین آبیاری تاکید کرد و گفت: تاکنون افزون بر ۶۰ درصد از اراضی کشاورزی و قریب به ۸۰ درصد باغات زرندیه به سیستم نوین آبیاری شامل نوار تیپ، بارانی و قطره‌ای تجهیز شده است و به متقاضیان، تسهیلات کافی به منظور اجرای سیستم نوین آبیاری اعطا می‌شود.

محمودی با اشاره به اینکه تسهیلات اعطائی صرفا به اراضی مستثنیات تعلق گرفته و برای اراضی ملی قابلیت اجرایی ندارد، افزود: البته سنددار شدن اراضی و رفع تداخلات، موضوع مهمی است که در دستور کار وزارتخانه قرار دارد و با تحقق آن اراضی بیشتری تحت پوشش سیستم‌های نوین آبیاری قرار خواهد گرفت. در حال حاضر بخشی از اراضی کشاورزی شهرستان به ویژه منطقه خشکرود جزو اراضی ملی هستند.

وی در خصوص تعیین الگوی کشت در این شهرستان متناسب با میزان منابع آبی موجود گفت: بیشترین زراعت شهرستان با نیاز آبی بالا در فصل بهار با کشت محصولاتی نظیر ذرت، یونجه، صیفی جات و … صورت می‌گیرد که محدودیت‌هایی برای کشت چنین محصولات آب‌بری در نظر گرفته شده و کشاورزان بویژه در کشت صیفی جات ملزم به استفاده از سیستم آبیاری نوین نظیر نوار تیپ و یا کشت زیر پلاستیک شده‌اند.

مدیر جهاد کشاورزی زرندیه کاهش مصرف آب و به حداقل رسیدن رویش علف‌های هرز را از مزایای کشت زیرپلاستیک دانست و افزود: در این نوع کشت رطوبت حاصل از آبیاری تا مدت زمان زیادی حفظ می‌شود و کشت نوار تیپ نیز موجب مدیریت بهینه در مصرف آب خواهد شد.

گیاهان دارویی و آفتابگردان، به صرفه‌تر و کم‌آب‌برتر

وی به محدودیت انجام کشت یونجه به عنوان یک کشت با نیاز آبی بالا اشاره کرد و گفت: کشت گیاهان دارویی به عنوان یک الگوی جدید کشت با نیاز آبی کمتر و صرفه اقتصادی در دستور کار است تا بتوان کشت متناسب با منابع آبی موجود در این شهرستان را ترویج کرد. همچنین کشت آفتابگردان به دلیل مصرف آبی کمتر جایگزین کشت ذرت معرفی شده و به مراتب توجیه اقتصادی بالاتری برای کشاورزان دارد.

محمودی تصریح کرد: وزارت جهاد کشاورزی با بررسی شرایط اقلیمی و آب و هوایی هر شهرستانی الگوی کشت متناسب با مختصات آن منطقه را ارائه می کند و در حال حاضر در شهرستان زرندیه کشت گیاهان دارویی و آفتابگردان در دستور کار قرار دارد تا کشاورزان بتوانند اقتصاد خود را متناسب با منابع آبی موجود تامین و ضمن پیشگیری از ایجاد تنش آبی با انجام امور باغداری و زراعت کاری، درآمد بیشتری کسب کنند.

تنش آبی، سد راه توسعه صنعتی زرندیه

به گزارش ایسنا، علاوه بر تنش آبی در حوزه کشاورزی، زرندیه به دلیل مزیت صنعتی با استقرار شهرک‌های صنعتی مامونیه، زاویه و پرندک و نیز دهها واحد تولیدی و صنعتی مستقر در محورهای مواصلاتی و منطقه خشکرود، با کمبود آب مواجه است و امکان توسعه صنعتی به دلیل تنش آبی موجود در این منطقه وجود ندارد.

در جریان بازدید اخیر استاندار مرکزی از صنایع شهرستان زرندیه، فرزاد مخلص الائمه در پاسخ به پرسش ایسنا در خصوص برنامه دولت برای تامین آب شرب زرندیه گفته بود: بازچرخانی پساب جزو سیاست‌های اصلی وزارت نیرو در نقاط با تنش آبی است که در شهرستان زرندیه به لحاظ موقعیت صنعتی و تنش آبی، این موضوع در دستور کار است و صنایع شهرستان برای اجرای این طرح اعلام آمادگی کردند.

وی بیان کرده بود: با توجه به کمبود بارش، از این پس آب سطحی مرغوب را به صنایع نمی‌دهیم و واحدهای صنعتی باید از محل بازچرخانی پساب، آب مورد نیاز خود تامین کنند و ملزم به تامین منابع آبی از طریق بازچرخانی پساب هستند.

به گفته استاندار مرکزی شهرستان زرندیه به دلیل تنش جدی آبی حتی در مصارف شرب نیز مشکل دارد که البته مشکل آب شرب در زرندیه با حفر چاه در سال‌ جاری برطرف شد.

بازچرخانی پساب صنعتی، در حد یک پیشنهاد!

در همین رابطه مدیر صنعت، معدن و تجارت شهرستان زرندیه در خصوص مشکل کمبود آب در حوزه صنایع شهرستان گفت: تنش آبی در حوزه صنعت شهرستان زرندیه بیشتر در فصول گرم سال مشهود است و از خردادماه تا اواخر شهریورماه مشکل کمبود منابع آبی در حوزه صنایع دیده می‌شود در حالیکه در سایر فصول مشکلی در این خصوص وجود ندارد.

“مهدی عزیزآبادی” افزود: صنایع شهرستان علاوه بر نیاز آبی در چرخه تولید، به دلیل آبیاری فضای سبز واحدهای صنعتی و تولیدی، فعالیت سیستم‌های سرمایشی با مشکلاتی مواجه هستند که لازم است برای آن چاره‌اندیشی شود.

وی در خصوص الزام صنایع به بازچرخانی پساب صنعتی برای استفاده مجدد در چرخه تولید گفت: این طرح در حد یک پیشنهاد مطرح شده و تاکنون هیچ اقدام عملیاتی برای اجرایی شدن آن از سوی شرکت شهرک‌های صنعتی صورت نگرفته است.

عزیزآبادی با اشاره به اینکه از مجموع حدودا ۴۰۰ واحد صنعتی و تولیدی در شهرستان زرندیه تنها تعدادی از صنایع آب‌بر هستند، گفت: به دلیل نیاز آبی بالای، این صنایع ناگزیر به استفاده از آب شرب هستند که البته از آب شرب بخش کشاورزی استفاده می‌کنند.

صنایع پرآب‌بر مجوز نمی گیرند

وی تصریح کرد: به دلیل محدودیت منابع آبی در شهرستان زرندیه هیچگونه مجوزی مبنی بر فعالیت صنایع با نیاز آبی بالا در شهرک‌های صنعتی مامونیه، پرندک و زاویه صادر نمی‌شود. به عنوان مثال صنعتی نظیر تولید بتن که مصرف آب بالایی دارد، نمی‌تواند در این شهرستان مجوز فعالیت بگیرد، اما صنایعی که در فرآیند تولید بطور مستقیم از آب استفاده نمی‌کنند منعی برای فعالیت ندارند.

این مقام مسئول در صمت زرندیه با تاکید بر اینکه برخی واحدهای صنعتی و تولیدی اقدام به خرید آب از چاه های کشاورزی شهرستان می‌کنند، افزود: خرید آب برای مصارف صنعتی در حالی صورت می گیرد که تعداد معدودی از صنایع نظیر تولید روغن نباتی اقدام به احداث تصفیه خانه کرده و پساب تصفیه شده را وارد چرخه تولید می‌کنند که باید سازوکار قانونی برای الزام صنایع با نیاز آبی بالا در خصوص ایجاد تصفیه خانه اندیشیده شود.

فقر آبی در کمین زرندیه

مدیر امور منابع آب زرندیه نیز در خصوص آخرین وضعیت منابع آبی شهرستان زرندیه گفت: دشت زرندیه یکی از دشت‌های ممنوعه بحرانی کشور است و فقر منابع آبی در کمین این شهرستان است.

“جمال محمدی”، با اشاره به اینکه شهرستان زرندیه دارای یک آبخوان نسبتا کوچک و برابر هزار و ۲۶۳  کیلومتر مربع است، اظهار کرد: به غیر از منطقه خشکرود، در دیگر مناطق شهرستان، پتانسیل آبدهی ضعیف است.

وی در ادامه با اشاره به اینکه برآورد میانگین بارش‌های این شهرستان از سه ایستگاه رازقان، کریم آباد و پیک انجام می‌شود، اظهار کرد: البته یک ایستگاه دیگر به نام چناقچی وجود دارد که حوضه آبریز آن مربوط به این شهرستان نیست.

سیر نزولی بارش ها در زرندیه

او افزود: براساس داده‌ها، میزان کل بارندگی در سال آبی گذشته تا پایان مهرماه در ایستگاه شاخص این شهرستان(کریم آباد) ۱۴۷ میلیمتر و در سال قبل ۱۹۶ میلیمتر و در سال آبی (۹۹-۹۸) ۲۸۰ و در سال آبی (۹۸-۹۷) برابر ۲۸۹ میلیمتر بوده است.

همچنان برداشت از سفره‌های آب زیرزمینی بیش از تغذیه آبخوان است

محمدی افزود: همانطور که ملاحظه می‌شود از سال ۹۷ تاکنون هر سال نسبت به سال قبل آمار بارندگی رو به کاهش بوده و این در حالی است که همچنان برداشت از سفره‌های آب زیرزمینی بیش از تغذیه آبخوان است و این موضوع باعث ادامه روند افت سطح آب در این دشت شده است.

آنچه طرح تعادل بخشی می گوید، آنچه انجام می‌شود!

وی بیان کرد: بر اساس برنامه‌ریزی انجام شده در طرح تعادل بخشی توسط وزارت نیرو، میزان آب قابل برنامه ریزی، یعنی میزان کل آبی که می توان از سفره‌های زیرزمینی برداشت کرد تا دیگر شاهد افت سطح آب نباشیم ۸۱ میلیون متر مکعب در سال است و این در حالی است که هم اکنون نزدیک به دو برابر این مقدار از طرق مختلف از سفره‌های آب زیرزمینی در حال برداشت است و این موضوع باعث شده سالیانه در این دشت حدود ۸۰ سانتیمتر افت سطح آب صورت گیرد.

این مقام مسئول در امور منابع آب زرندیه با بیان اینکه اضافه برداشت به دو صورت انجام می‌گیرد، افزود: عده‌ای به صورت لحظه‌ای اضافه برداشت دارند یعنی اگر مجوز آنها مثلا ۳۰ لیتر در ثانیه است ۳۵ لیتر در ثانیه برداشت می‌کنند و این ۵ لیتر اضافه برداشت غیرمجاز است و طبق قوانین و دستورالعمل‌های موجود با آنها برخورد می‌شود، البته در چند سال اخیر تعداد قابل توجهی از چاهها با پیگیری‌ها و اخطاریه‌های داده شده اقدام به تقلیل منصوبات و کاهش برداشت کردند، ولی هنوز هم تعدادی از این چاه‌ها وجود دارند که به تذکرات و قوانین توجه نکرده و همچنان در حال اضافه برداشت هستند.

۸۷۶۰ ساعت خاموشی چاه های کشاورزی برای کاهش مصرف آب

وی بیان کرد: ساعت کارکرد مجاز چاه‌های کشاورزی در دشت زرندیه چهار هزار ساعت است که متاسفانه تقریبا تمام کشاورزان این شهرستان از زمان‌های قدیم دائما از چاه‌ها بهره‌برداری می‌کردند، البته چند سالی است که در این شهرستان در شروع فصل سرد سال با هماهنگی مسئولین ذیربط مدت زمانی تعیین می شود و کشاورزان اقدام به خاموشی چاه‌ها می‌کنند.

محمدی تصریح کرد: کشاورزان باید رعایت حداکثر چهار هزار ساعت بهره‌برداری را مدنظر قرار داده و به این نکته توجه کنند که برنامه خاموشی اعلامی قسمتی از آنچه که موظف به رعایت آن هستند است و مابقی ساعات خاموشی که تا ۴۷۶۰ ساعت در سال است را مالکین چاه‌های کشاورزی خودشان می‌بایست برنامه ریزی و اقدام کنند.

وی بیان کرد: از جمله اقدامات در حال انجام جهت اجرای طرح تعادل بخشی، نصب کنتور هوشمند و جلوگیری از حفر چاه غیرمجاز است که در سال گذشته تعداد ۶۰ دستگاه کنتور هوشمند نصب شده است، همچنین موضوع تعدیل پروانه‌های بهره برداری چاه های کشاورزی در دستور کار است.

وقتی آبخوان می میرد

وی در ادامه، مرگ آبخوان و پایین رفتن هر ساله سطح آب‌های زیرزمینی این شهرستان را زنگ خطری برای این منطقه بیان کرد و افزود: با وقوع این پدیده دانه‌های خاک به حالت فشرده در آمده، تخلخل بین دانه‌ها از بین می‌رود و در چنین شرایطی حتی اگر به صورت شبانه‌روزی هم باران ببارد، آبی در زمین نفوذ نمی‌کند و به احیای آبخوان کمک نخواهد کرد.

۱.۲ میلیارد مترمکعب کسری مخزن ظرف ۴ دهه

محمدی با اشاره به اینکه در طول چهار دهه گذشته این شهرستان با حداقل یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون مترمکعب کسری مخزن در حوزه آب مواجه شده است، افزود: شهرستان زرندیه به دلیل برخورداری از اقلیم گرم و خشک، از کمترین میزان بارش ها برخوردار است به گونه‌ای که میزان بارندگی سال آبی گذشته در مقایسه با مدت مشابه سال قبل حدود ۲۵ درصد و نسبت به درازمدت نیز ۱۲ درصد کاهش داشته است.

وی به تفاوت زرندیه با دیگر نقاط همجوار خود اشاره کرد و افزود: زرندیه هیچ رودخانه ورودی از سمت سایر شهرستان‌های مجاور خود ندارد و ذخایر آبی این منطقه متاثر از بارش‌ها و تغذیه آب‌های سطحی است و از هیچ سرشاخه‌ای آب دریافت نمی‌کند.

۳۵ میلیون مترمکعب کسری سالانه دشت زرندیه

به گفته محمدی  کسری سالیانه مخزن آب زیر زمینی دشت زرندیه حدود ۳۵ میلیون متر مکعب است.

وی با تاکید بر تجهیز اراضی کشاورزی و باغات به سیستم آبیاری نوین گفت: آبیاری به شیوه غرقابی در این شهرستان دیگر قابل قبول و دارای توجیه نیست و کشاورزان باید اراضی کشاورزی را مجهز به سیستم‌های نوین آبیاری کنند. اجرای طرح تعدیل پروانه‌ها و تاکید بر ضرورت استقرار سامانه‌های نوین آبیاری در اصل برای کمک به کشاورزان و بهره‌برداران این بخش است و اگر کشاورزان و باغداران همکاری نکنند، بسیاری از عرصه‌های کشاورزی مانند باغات که هزینه‌های میلیاردی برای احداث آنها شده بر اثر کمبود آب با مشکل مواجه خواهند شد.

ادامه خط انتقال آب سد کوچری از ساوه تا زرندیه، راهکار رفع مشکل کم آبی منطقه

او در خصوص تامین آب شرب مردم این شهرستان نیز گفت: تامین آب مورد نیاز ساکنان شهرهای مامونیه، پرندک و زاویه بویژه در فصول گرم سال با مشکلاتی مواجه است و بعضا به بحران تبدیل می‌شود که در دو سال اخیر مجوز حفر یک حلقه چاه صادر و بخشی از کمبود برطرف شد. البته تامین بلندمدت آب مورد نیاز شهرستان زرندیه که از مناطق مهاجرپذیر و توام با توسعه صنعتی است، مستلزم راهکاری اصولی است و یکی از راهکارها ادامه خط انتقال آب سد کوچری از ساوه تا زرندیه است.

چالش تامین آب ۳۰۰ واحد صنعتی

مدیر امور منابع آب شهرستان زرندیه به مصارف صنعتی آب در این شهرستان نیز اشاره کرد و افزود: تامین آب افزون بر ۳۰۰ واحد صنعتی کوچک و بزرگ یک چالش بزرگ است و نباید از آب شرب برای تأمین آب صنایع استفاده کرد.

تامین آب، قدم اول توسعه صنعتی

وی افزود: بر اساس مصوبه‌ای که به تایید شورای حفاظت آب شهرستان زرندیه رسید، مقرر است هیچ صنعت جدیدی تا قبل از چاره اندیشی برای تامین منابع آبی مورد نیاز، مستقر نشود زیرا آب، زیرساخت اصلی برای حیات صنعت است و با اینکه زرندیه از نظر موقعیت جغرافیایی برای توسعه صنعتی شرایط ایده آلی دارد، اما تامین آب باید بر توسعه صنعت مقدم باشد.

وی همکاری تمامی مسئولان برای جلوگیری از اضافه برداشت، عدم صدور مجوز برای صنایع با نیاز آبی بالا، الزام صنایع به بازچرخانی پساب صنعتی، جلوگیری از استفاده از آب شرب در فعالیت صنعتی و تولیدی، تجهیز مزارع و باغات به سیستم نوین آبیاری و برنامه ریزی برای ایجاد بسترهای اشتغال در سایر بخش‌های غیر از کشاورزی در منطقه به خصوص در حوزه خشکرود را از راهکارهای مهم برای مدیریت منابع آبی این شهرستان دانست.

به گزارش ایسنا، مزیت صنعتی و کشاورزی شهرستان زرندیه موجب شده است که بار سنگینی به منابع آبی فقیر این شهرستان تحمیل شود و نه تنها توسعه صنعتی و کشاورزی به دلیل محدودیت آب با چالش مواجه شده حتی برای صنایع و کشاورزی موجود نیز شرایط نگران کننده‌ای در پیش روست.

طرح انتقال پساب صنعتی جنوب تهران به زرندیه که برای اولین بار در حدود ۱۵ سال پیش از سوی مسئولان مطرح شد فقط در حد حرف باقی ماند و در حالیکه بارقه امیدی در دل‌های صنعتگران و کشاورزان با اجرای این طرح ایجاد کرده بود، به سرانجام نرسید و هیچ دلیلی از سوی مسئولان و مقامات وزارت نیرو برای اجرا نشدن این طرح اعلام نشد.

سال گذشته استاندار مرکزی با اشاره به برگزاری جلسه با وزیر نیرو برای حل مشکل تأمین آب شهرستان‌های ساوه و زرندیه گفت: وزیر نیرو در این جلسه درخصوص درخواست استانداری مبنی بر صدور مجوز استفاده از پساب جنوب تهران برای زرندیه دستور مساعد داد و امیدواریم بتوانیم تمهیدات و مقدمات اجرایی کار را فراهم کنیم.

وی همچنین تاکید کرد که انتقال پساب جنوب تهران به شهرستان زرندیه علاوه بر تامین بخشی از نیاز منابع آبی بخش کشاورزی این شهرستان زمینه ساز توسعه صنعتی نیز خواهد شد.

بر اساس این گزارش، گرچه تعاونی تولیدکنندگان پسته استان مرکزی به منظور حفظ باغات برای تامین هزینه انتقال پساب جنوب تهران به این منطقه اعلام آمادگی کرده است و طرح جامع مدیریت منابع آبی را، اختصاص احداث یک خط لوله دبی جهت انتقال پساب می‌داند، اما این سوال مطرح است که با اعلام آمادگی تامین هزینه‌های انتقال پساب از سوی بخش خصوصی، نظر مساعد استان و قول مساعدت وزیر چه دلیل یا دلایلی سد اجرای این طرح شده است!؟

 ایسنا

نوشته‌های مشابه