هند: به خرید نفت روسیه ادامه می‌دهیم - مهرشید نیرو- میکروتوربین، پنل خورشیدی

هند: به خرید نفت روسیه ادامه می‌دهیم

یک مقام بلندپایه هندی اعلام کرد دهلی‌نو به خرید نفت روسیه به دلیل مزایایی که دارد، ادامه خواهد داد.

سوبرامانیام جی‌شانکار، وزیر خارجه هند در پنجمین دیدار امسال با همتای روسی خود، ضمن تاکید بر ادامه خرید نفت روسیه، اعلام کرد دو کشور در حال گسترش روابط تجاری هستند. سفر وزیر خارجه هند به مسکو که نخستین سفر او از زمان آغاز حمله نظامی مسکو به اوکراین در فوریه بوده است، با سفر جانت یلن، وزیر خزانه داری آمریکا به دهلی‌نو برای صحبت با مقامات هندی و احتمالا مذاکره درباره مسئله سقف قیمت نفت روسیه، همزمان شده است. یلن پیش از این سفر گفت: هند از سقف قیمت برای نفت روسیه سود می‌برد و آمریکا امیدوار است که دهلی نو از این مکانیزم بهره ببرد.

کشورهای گروه هفت قصد دارند سقف قیمت برای صادرات نفت دریابرد روسیه را از پنجم دسامبر و سقف قیمت برای فرآورده‌های نفتی روسیه را از پنجم فوریه اجرایی کنند.

هند بزرگترین مشتری نفت روسیه پس از چین است و پالایشگاه‌های هندی، محموله‌های نفت روسیه که خریداران غربی حاضر به دریافت آنها نشده اند را با قیمت ارزان‌تر خریداری می‌کنند. سهم روسیه از واردات نفت به هند در سپتامبر به ۲۳ درصد رسید در حالی که پیش از جنگ اوکراین، حدود دو درصد بود.

مقامات بلندپایه هندی در حوزه‌های کشاورزی، نفت، گاز طبیعی، بنادر، کشتیرانی، فاینانس، مواد شیمیایی و کود جی‌شانکار را در این سفر همراهی کردند که به گفته وی، نشان از اهمیت روابط با روسیه دارد. هر دو طرف مایل هستند تجارت روپیه-روبل را با در نظر گرفتن مشکلاتی که روسیه در خصوص استفاده از دلار دارد، گسترش دهند.

جی‌شانکار در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با سرگی لاوروف، همتای روسی خود اظهار کرد: روسیه یک شریک مطمئن و استوار بوده است.

وزیر خارجه هند در خصوص برنامه گروه هفت برای اعمال سقف قیمت برای نفت روسیه، اظهار کرد: به عنوان سومین مصرف کننده بزرگ نفت و گاز جهان که سطح درآمد بالایی ندارد، هند به دنبال منافع خود خواهد بود. و در این خصوص صادقانه بگویم که ما شاهد بوده‌ایم روابط هند و روسیه، به نفع ما عمل کرده است. بنابراین اگر این روابط به نفع من کار می‌کند، مایل هستم که این روابط ادامه پیدا کند.

شرکت نفت و گاز طبیعی هند (ONGC) از اپراتور جدید پروژه ساخالین ۱ پس از خروج شرکت آمریکایی اکسون موبیل، خواسته است سهم این شرکت هندی در این پروژه نفت و گاز که در خاور دور روسیه واقع شده است، حفظ شود.

هند حمله نظامی روسیه به اوکراین را محکوم نکرده اما خواستار صلح و گفت و گو شده و جی‌شانکار تکرار کرد هند حامی هر گونه ابتکار برای ریسک‌زدایی از اقتصاد جهانی و ثبات نظم جهانی خواهد بود.

بر اساس گزارش رویترز، روسیه بزرگترین تامین کننده تجهیزات نظامی به مدت چند دهه و چهارمین بازار بزرگ محصولات دارویی هند بوده و جی‌شانکار اظهار کرد: هند به افزایش صادرات به روسیه برای متوازن کردن تراز تجاری نیاز دارد که اکنون به سمت روسیه سنگین‌تر شده است.

ایسنا

نوشته‌های مشابه