انرژی سبز

امپراطوری انرژی سبز چین در آمریکای لاتین

چین در سال ۲۰۲۲، با صرف مجموعا ۵۴۶ میلیارد دلار هزینه روی انرژی‌های تجدیدپذیر در جهان، پیشتاز بود و بخش‌های انرژی پاک این کشور اکنون از نظر اقتصادی خودکفا و در سطح جهانی بسیار رقابتی هستند.

چین به سرعت پتانسیل رشد و تولید انرژی سبز را توسعه می‌دهد و به موازات آن، در بازارهای نوظهور مهم در سرتاسر جهان، نفوذ می‌کند. اگرچه چین در بازارهای انرژی تجدیدپذیر در آسیای جنوب شرقی، آفریقا و حتی غرب سخت مشغول فعالیت بوده است اما نفوذ این کشور در هیچ کجا به اندازه آمریکای لاتین رشد نکرده است.

چین از نظر هزینه‌ روی انرژی پاک، گوی سبقت را از سایر کشورهای جهان ربوده و زنجیره‌های تامین انرژی پاک این کشور، بیشتر و توسعه یافته‌تر از هر کشور دیگری در جهان است. تقریبا نیمی از کل هزینه‌های صرف شده برای انرژی تجدیدپذیر در سراسر جهان در سال ۲۰۲۲ مربوط به چین بوده است و طبق بررسی و تحلیل بلومبرگ نیو انرژی فاینانس که اوایل سال میلادی جاری منتشر شد، به بیش از ۵۴۶ میلیارد دلار بالغ شده است. هزینه پکن تقریبا چهار برابر ۱۴۱ میلیارد دلار هزینه‌ واشنگتن و ۲.۵ برابر هزینه ۱۸۰ میلیارد دلاری اتحادیه اروپا بوده است.

هزینه‌های هنگفت چین در این حوزه نتیجه داده است. بخش‌های انرژی پاک چین اکنون از نظر اقتصادی به حد کافی خودکفا هستند تا از حمایت‌های سنگین دولت صرفنظر کرده و در رقابت از هر پیشروی انرژی پاک در سطح جهانی، جلوتر باشند. نشریه “ساینتیفیک امریکن”  اخیرا به نقل از آنتوان واگنور جونز، مسئول تحقیقات زنجیره‌های تجارت و تامین در بلومبرگ نیو انرژی فاینانس اخیرا نوشت: چین موفق شده است این زنجیره‌های ارزش یکپارچه و کارآمد را برای ساخت تجهیزاتی مانند پنل‌های خورشیدی و سلول‌های باتری حمایت کند. با توجه به شروع زودهنگامی که چین در این بخش‌ها دارد، این احتمال وجود دارد که پکن حداقل در یک دهه آینده، همچنان نفوذ خود را در این بخش‌ها حفظ کند.

این پویایی به خصوص در آمریکای لاتین که حدود ۹۰ درصد از تمام فناوری‌های بادی و خورشیدی نصب‌ شده توسط شرکت‌های چینی تولید شده‌اند، کاملا به چشم می‌خورد. تا سال ۲۰۲۳، پکن توافق‌های تجارت آزاد فعالی با شیلی، کاستاریکا، اکوادور و پرو داشته و در حال حاضر سرگرم مذاکره با اروگوئه است و تاکنون ۲۱ کشور آمریکای لاتین با طرح سرمایه گذاری زیرساختی بین‌المللی چین، موسوم به ابتکار کمربند و جاده، توافق کرده‌اند.

شبکه برق دولتی چین اکنون عمده توزیع نیروی ساماندهی شده شیلی را کنترل می‌کند. مشکلات مشابه در پرو نمایان شده است. یک گروه صنعتی پرو اوایل سال میلادی جاری هشدار داد که قرارداد بزرگ خرید دو تامین‌کننده برق محلی توسط یک شرکت چینی، تقریبا انحصار این بخش در پرو، به‌ خصوص در شهر و پیرامون لیما، پایتخت این کشور را به این کشور آسیایی می‌دهد. این قرارداد که هنوز در انتظار تایید رگولاتوری است، جدیدترین قرارداد از مجموعه خریدهایی است که چینی‌ها در پرو انجام داده‌اند. انجمن ملی صنایع پرو که اتاق بازرگانی شرکت‌های خصوصی است، هشدار داده است که اگر این قرارداد تائید شود، ۱۰۰ درصد بازار توزیع برق لیما را تحت کنترل چین درمی‌آورد.

چین همچنین به سرعت در حال افزایش سرمایه‌گذاری‌های خود در مواد معدنی آمریکای لاتین است. این قاره سرشار از مواد مهم در انرژی‌های تجدیدپذیر و تولید وسایل نقلیه برقی مانند لیتیوم، نیکل و کبالت است.

بر اساس گزارش اویل پرایس، نشریه “ساوت چاینا مورنینگ پست” اخیرا بر اساس آمار بلومبرگ نیو انرژی فاینانس گزارش کرده بود که چین در حال حاضر، تولیدکننده بزرگ عناصر خاکی نادر و گرافیت در سطح جهانی است. همچنین حدود یک سوم عناصر خاکی نادر جهانی، یک ششم گرافیت و یک هشتم ذخایر لیتیوم را در اختیار دارد و گسترش خریدهای مواد معدنی آمریکای لاتین، بخش مهمی از استراتژی چین است.

ایسنا

نوشته‌های مشابه