اعلام محدودیت‌های آبی کم‌سابقه در فرانسه - مهرشید نیرو- میکروتوربین،

اعلام محدودیت‌های آبی کم‌سابقه در فرانسه

به دلیل وضعیت خشکسالی، منطقه پیرنه اُریانتال فرانسه در واکنش به رسیدن سطح آب منابع زیرزمینی به پایین‌ترین رکورد همه زمان‌ها، محدودیت‌های آبی جدیدی را اجرا خواهد کرد.

این منطقه از ژوئن سال ۲۰۲۲، بارندگی اندک و دمای بالا را تجربه کرده و مقامات منطقه‌ای تصمیم گرفته اند محدودیتهای آبی را نه تنها ادامه دهند بلکه آنها را تشدید کنند.

کریستوف بِچو، وزیر محیط زیست فرانسه اعلام کرد منطقه پیرنه اُریانتال که با منطقه کاتالونیای اسپانیا هم مرز است، از ۱۰ مه، به طور رسمی، سطح “بحران” خشکسالی را اعلام خواهد کرد. ممنوعیت شست‌وشوی خودرو، آبیاری باغ و پر کردن استخر از همان تاریخ آغاز خواهد شد و کارواش‌ها برای صرفه جویی در مصرف آب، مجبورند تعطیل کنند.

این وزیر فرانسوی گفت: ما باید از فرهنگ فراوانی خود خارج شویم.

کریستوف بِچو در توضیح این که چرا مسئولان تصمیم گرفتند برای ممنوعیت فروش استخرهای باغ اقدام کنند، اظهار کرد: این اقدام مانع از آن می‌شود که مردم برای انجام کاری که در واقع اجازه ندارند انجام دهند (یعنی پر کردن استخرها)، وسوسه شوند.

شهرستان پیرنه اُریانتال بیش از یک سال است که یک روز بارانی به خود ندیده است. وزیر محیط زیست فرانسه گفت: وقتی در بحرانی نظیر این بحران قرار می‌گیرید، موضوع کاملا ساده است: فقط آب آشامیدنی است و چیز دیگری نیست. تغییرات اقلیمی از راه رسیده است. ما باید از فرهنگ فراوانی خود خارج شویم. باید در نحوه استفاده از منابعی که داریم، خویشتن داری بیشتری نشان دهیم.

زنگ خطر در فرانسه پس از یک زمستان خشک که کم آبی در سال ۲۰۲۲ را تشدید کرد، به صدا درآمد. بارندگی در مارس، با مرطوب کردن خاک پیش از فصل کاشت، تا حدودی مایه آسودگی خاطر کشاورزان شد اما سطح آب زیرزمینی به خصوص در پیرامون مدیترانه، به شکل خطرناکی پایین مانده است و تنها بریتانی و آکیتن در منطقه جنوب غربی فرانسه، در وضعیت امنی قرار دارند.

پیرنه اُریانتال چهارمین منطقه‌ای است که خشکسالی در آن، رسما در سطح “بحرانی” قرار دارد. بیش از ۴۰ منطقه دیگر که تقریبا نیمی از فرانسه را تشکیل می‌دهند، در وضعیت هشدار یا احتیاط قرار گرفته اند و کمبودی شدیدتر از سال گذشته را پیش بینی می‌کنند.

در بخش‌هایی از این منطقه، سطح سفره‌های زیرزمینی به قدری پایین است که کارشناسان از نشت نمک از دریا می‌ترسند که باعث خواهد شد آب لوله‌کشی، غیرقابل آشامیدن باشد. سطح پایین آبخوان، به معنای غلظت بالاتر آلاینده‌ها است که می‌تواند به کیفیت به شدت آب آسیب بزند.

امانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه ماه گذشته یک برنامه ملی  آب را با وعده سرمایه گذاری برای مقابله با نشت و افزایش بازیافت آب اعلام کرد. او همچنین «تعرفه تصاعدی آب» را تشریح کرد که بر اساس آن، مصرف بالاتر آب از یک مقدار مشخص به عنوان مثال، برای استخرهای شنا، با نرخ بالاتری محاسبه می‌شود.

به گفته وزیر محیط زیست فرانسه، حدود ۲۰۰۰ روستا و شهر در سال جاری در خطر از دست دادن منابع آب خود هستند. سال گذشته هزار شهرداری با مشکلات جدی مواجه بودند که از میان آنها، حدود ۴۰۰ شهرداری ناچار شدند بطری یا مخازن سیار تهیه کنند.

بر اساس گزارش شبکه خبری بی‌بی‌سی، وزیر محیط زیست فرانسه گفت جنگ بر سر آب که ناشی از کاهش ذخایر است، یک تهدید واقعی برای همبستگی ملی ما است.

ایسنا

نوشته‌های مشابه