سوریه ؛ پل ارتباطی ایران و اروپا - مهرشید نیرو- میکروتوربین، پنل خورشیدی

سوریه ؛ پل ارتباطی ایران و اروپا

یادداشت‌تفاهم و نقشه‌راه همکاری‌های ایران و سوریه در بخش نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی در سفر وزیر نفت ایران به کشور سوریه امضا شد که به گفته کارشناسان این موضوع می‌تواند پلی برای ارتباط‌ ایران با اروپا باشد.

در گفت‌وگوهای دوجانبه وزیران نفت ایران و سوریه، زمینه‌های مختلف همکاری دو کشور در بخش‌های بالادست و پایین‌دست نفت بررسی و بر سر نقشه‌راه همکاری‌های دو طرف مذاکره و توافق و به همین منظور کارگروهی مشترک برای پیگیری موارد توافق شده از سوی وزارتخانه‌های نفت دو کشور تشکیل شد.
افزایش همکاری ایران و سوریه می‌تواند نقطه تحولی برای انرژی ایران به حساب آید. آنطور که مرتضی بهروزی‌ کارشناس حوزه انرژی به ایسنا گفته، این کشور می‌تواند پل ارتباطی بین ایران و اروپا باشد، در مجموع افزایش همکاری ایران با هر کشوری در حوزه انرژی مهم و قابل توجه است.

وی با تاکید بر اینکه هرچه ارتباطات با کشورهای دنیا افزایش یابد این موضوع به نفع اقتصاد کشور و طرف مقابل است، اظهار کرد: سوریه نیز کشوری است که دارای میزان کمی ذخایر نفتی بوده و برای بازسازی تجهیزات خود نیازمند کمک است.

این کارشناس حوزه انرژی افزود: اگر ایران برنامه‌ای برای افزایش تولید و صادرات گاز به اروپا داشته باشد و با صرفه‌جویی در این عرصه گام بردارد و با سنگ‌اندازی نیز مواجه نشود، یکی از مسیرهای بالقوه ای که می‌تواند از طریق آن گاز خود را صادر کند از مسیر عراق و سوریه است.

بهروزی‌فر با بیان اینکه هرچند اکنون عراق وارد کننده گاز است و مصرف بیشتری نسبت به تولید خود دارد اما طبق برنامه‌هایی که در دست اجرا دارد طی چندسال آینده تبدیل به یک صادرکننده خالص گاز خواهد شد و یکی از مسیرهایی که گاز ایران و عراق را به سمت اروپا صادر می‌کند، می‌تواند از طریق سوریه و دریای مدیترانه باشد.

وی با بیان اینکه هرچند مشکلات عمده‌ای وجود دارد که مهم‌ترین مشکل موضوع امنیت سوریه است و از آن طرف نیز روسیه باید به ما اجازه انجام این کار را بدهد، گفت: روسیه در سوریه پایگاه دارد و همین موضوع ممکن است مشکلاتی را ایجاد کند.

این کارشناس حوزه انرژی با بیان اینکه سوریه اکنون تحت تحریم‌هایی قرار دارد و اقتصاد آن نیز بعد از چندین سال جنگ پویا نیست، گفت: اینکه فکر کنیم می‌توانیم از این کشور برای حل مشکلات استفاده کنیم عملی نیست، اما در مجموع این کشور می‌تواند پل ارتباطی بین ما و اروپا باشد و اگر مشکلات حل شود و شاهد افزایش تولید و برنامه صادرات باشیم، می‌توانیم روی این کشور حساب باز کنیم.

بهروزی‌فر با بیان اینکه اگر بخواهیم با خط لوله صادرات داشته باشیم دو مسیر بیشتر وجود ندارد، گفت: یا باید از طریق سوریه اقدام کنیم یا از طریق دریای مدیترانه نسبت به صادرات اقدام کنیم. عملا یکی از دو راه بالقوه‌ای که برای ما وجود خواهد داشت این دو مسیر خواهد بود.

به گفته وی هرگونه ارتباط با دنیا با هرکشوری می‌تواند مطلوب باشد و هرچقدر تعاملات خود را با کشورهای دیگر افزایش دهیم می‌تواند به نفع کشورما باشد.

ایسنا

نوشته‌های مشابه