بنیاد راکفلر از سرمایه گذاری نفتی کنار کشید

بنیاد راکفلر که در سال ۱۹۱۳ توسط جان دی راکفلر تاسیس شده بود، تصمیم گرفته سرمایه گذاری در سوختهای فسیلی را متوقف کرده و دیگر سرمایه گذاری جدیدی در این صنعت نداشته باشد.

منابع پولی برای تاسیس بنیاد پنج میلیارد دلاری راکفلر برای نخستین بار از پول نفت راکفلر و شرکت استاندارد اویل که وی در اواخر قرن نوزدهم تاسیس کرد، تامین شد.

اما با موج روزافزون گرایش سرمایه گذاران بین المللی به منابع انرژی پاک تر، بنیاد راکفلر جدیدترین سرمایه گذاری است که سرمایه گذاری در سوختهای فسیلی را متوقف می کند.

راجیو شاه، رییس بنیاد راکفلر در مصاحبه با سی ان ان بیزنس گفت: مصرف سوختهای فسیلی برای پایداری اقتصادمان و رشد اقتصادی در بلندمدت ضروری نبوده و به ضر آینده اقلیمی ماست. ما سرمایه گذاریهای جدید نفتی را از این پس متوقف می کنیم و علاقمندیم که موسسات همتای ما به این اقدام ملحق شوند.

بنیاد راکفلر نخستین نهاد از خاندان راکفلر نیست که روابطش با بخش سوختهای فسیلی را قطع می کند. صندوق برادران راکفلر که در سال ۱۹۴۰ توسط پسران جان دی راکفلر تاسیس شد هم پنج سال پیش سرمایه گذاری در سوختهای فسیلی را متوقف کرد و در ماه مه امسال گزارشی منتشر می کرد که نشان داد چطور از زمان توقف سرمایه گذاری در سوختهای فسیلی در پنج سال قبل بازدهی سرمایه گذاریش بالاتر از شاخصهای بازار بوده است.

بر اساس گزارش اویل پرایس، صندوق بازنشستگی مشترک ۲۲۶ میلیارد دلاری ایالت نیوروک که یکی از بزرگترین صندوقهای بازنشستگی است، اوایل ماه جاری اعلام کرد به بازبینی همه شرکتهای انرژی که در آنها سرمایه گذاری کرده است، می پردازد تا آمادگی آنها برای گذار انرژی را ارزیابی کند و سرمایه گذاریهای مرتبط با اقلیم که پرریسک شمرده می شوند را کنار خواهد گذاشت.

ایسنا

نوشته‌های مشابه