گرفتاری بزرگترین بازرگانان نفت جهان در رسوایی فساد

تحقیقات اخیر مقامات قاضی در کشورهای مختلف از جمله آمریکا از پرونده های فساد شرکتهای بازرگانی نفت و پرداخت رشوه از سوی این شرکتها برای تحصیل سودهای هنگفت پرده برداشته است.

طی دو سال گذشته شماری از بزرگترین بازرگانان نفت جهان برای سودهای عجیب و غریبی که در بحبوحه یکی از بدترین بحرانهای نفتی تاریخ داشتند، حسادت رقیبان کوچکترشان را برانگیختند. این شرکتها که شامل شرکتهای بزرگ نفتی و شرکتهای بازرگانی مستقل بودند، شعار “حریص باشید وقتی که دیگران می ترسند” وارن بافت را دنبال کردند و با دسترسی به منابعی مانند مخازن ذخیره زیرزمینی، کسب و کار پرهیجانی داشتند.

اما متاسفانه به نظر می رسد برخی از این بازیگران از طریق قراردادهای محرمانه توانسته اند قدرت بیشتری در بازار داشته باشند. در واقع گروه ویتول که بزرگترین شرکت بازرگانی نفت جهان است، به تازگی موافقت کرد به دلیل رشوه های نفتی که در برزیل، مکزیک و اکوادور پرداخت کرده است، ۱۶۴ میلیون دلار جریمه پرداخت کند.

طبق اسناد وزارت دادگستری آمریکا، ویتول اقرار کرده که در مدت بیش از یک دهه در فاصله سال ۲۰۰۵ تا ۲۰۲۰ به مقامات دولتی رشوه پرداخت کرده است. ویتول بیش از هشت میلیون دلار رشوه به مدیران شرکت نفتی دولتی پتروبراس برزیل پرداخته کرده و اطلاعات ارزشمندی درباره مزایده های این شرکت بدست آورده است. نکته جالب این است که ویتول سالهاست اصرار دارد عاری از هر گونه فسادی است.

کمیسیون تجارت معاملات آتی کالای آمریکا اعلام کرده که ویتول نخستین اقدام این نهاد در خصوص فساد در خارج از کشور است.

در این بین، شرکتهای بازرگانی نفت دیگر نظیر ترافیگورا و گلنکور و همچنین مقامات شرکت نفتی دولتی پتروبراس برزیل در خصوص رشوه و استفاده از واسطه ها برای بدست آوردن قراردادهای جدید تحت تحقیقات قرار دارند. به نظر می رسد که فساد در دنیای بازرگانی نفت فراگیرتر از تصور قبلی است. چندین مورد از پرونده های فساد اخیر غولهای بازرگانی نفت عبارتند از:

  • گشایش تحقیقات دادستانهای برزیل در سال ۲۰۱۸ از موارد رشوه شرکتهای ویتول، ترافیگورا و گلنکور و مقامات پتروبراس. جدیدترین تحقیقات، ادامه تحقیقات شش ساله رسوایی “عملیات کارواش” برزیل است. در پی ادعاهای خسارت از سوی برزیل، وزارت دادگستری آمریکا تحقیقات خود از این سه شرکت بازرگانی نفت را آغاز کرد.
  • گلنکور با چهار تحقیق جداگانه دیگر از سوی وزارت دادگستری آمریکا، کمیسیون تجارت معاملات آتی کالای آمریکا، دفتر دادستان کل سوییس و دفتر کلاهبرداری جدی انگلیس برای رشوه و نقض قوانین در قلمروهای قضایی معدنی مختلف در سراسر جهان روبروست.
  • ترافیگورا با شکایت در برزیل و ادعای خسارت از این شرکت و مدیران سابقش به اتهام فساد در خصوص پتروبراس روبروست و این شکایت خواستار بلوکه شدن ۱۸۷.۵۵ میلیون دلار دارایی متهمان شده است.
  • دادستانهای فدرال سوییس سال گذشته شرکت گانوور را در خصوص رفتارهای غیرقانونی مربوط به انعقاد قراردادهای نفتی در جمهوری کنگو و ساحل عاج گناهکار شناختند و این شرکت به پرداخت ۹۴ میلیون فرانک سوییس (۹۴.۸ میلیون دلار) محکوم شد.

اگرچه به نظر می رسد پرونده های فساد در دنیای تجارت نفت روند صعودی پیدا کرده اما بازرگانان نفت به هیچ وجه با شیوه دستکاری حسابها غریبه نیستند. رویترز در آوریل از اقدام شرکت بازرگانی نفت هین لئونگ سنگاپور در دستکاری سیستماتیک حسابهایش و پنهان کردن ۸۰۰ میلیون دلار ضرر معاملاتی طی سالیان گذشته خبر داد. همچنین وال استریت ژورنال گزارش داد که این شرکت از یک عملیات جعل روتین برای این که داراییهایش را بیش از سه میلیارد دلار نشان دهد، استفاده می کرد. تحقیقات بازرسان نشان داد که داراییهای واقعی این شرکت تنها ۲۵۷ میلیون دلار معادل حدود هفت درصد از ۳.۵ میلیارد دلاری بود که ادعا می کرد دارد.

بر اساس گزارش اویل پرایس، تمامی این پرونده های فساد پسرفت بزرگی برای بازارهای تجارت نفت و کالا به شمار می رود که برای تخلفات مداوم شهرت پیدا کرده اند.

ایسنا

نوشته‌های مشابه