توسعه تجدیدپذیرها در تهران تا کجا پیش رفت؟ - مهرشید نیرو •

توسعه تجدیدپذیرها در تهران تا کجا پیش رفت؟

نقی اکبرپور ، با اشاره به آخرین وضعیت نیروگاه‌های تجدیدپذیر در تهران، اظهار کرد:  تاکنون سه مگاوات ظرفیت نیروگاه خورشیدی در پایتخت  نصب و راه اندازی شده و همچنین توسعه استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌برداری از دو مگاوات دیگر نیز در دست اقدام است.

مدیر دفتر نظارت بر مولدهای مقیاس کوچک، تولید پراکنده و انرژی های نو شرکت توزیع نیروی برق تهران بزرگ گفت: در حال حاضر حدود ۲۳۰ نیروگاه خورشیدی در تهران فعال است و ۳۳ نیروگاه با توان تولیدی حدود ۲ مگاوات (در مجموع) نیز در مرحله راه اندازی قرار دارد.

وی با بیان اینکه ظرفیت سامانه‌های خورشیدی نصب شده در سازمان های دولتی و نهادهای عمومی غیردولتی پایتخت، در حدود دو مگاوات است که در این میان بانک ملی و شهرداری تهران بیشترین ظرفیت نصب شده را به خود اختصاص داده اند، گفت: از نیروگاه‌های خورشیدی نصب شده در سال گذشته ۴۰۰۰ مگاوات ساعت، انرژی تولید شده است که این مقدار انرژی، معادل صرفه جویی در  ۶۰۸۶ بشکه نفت خام بوده است.

مدیر دفتر نظارت بر مولدهای مقیاس کوچک، تولید پراکنده و انرژی‌های نو شرکت توزیع نیروی برق تهران بزرگ با اشاره به اهمیت توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر در تهران، تاکید کرد: این رقم معادل جلوگیری از انتشار ۲۶۱۷ تن گاز دی اکسید کربن و منافع حاصل آن معادل کاشت بیش از ۶۰ هزار اصله درخت ۱۰ ساله است.

وی یادآور شد: بهره‌برداری از ۳۵ هزار مگاوات انرژی در چهار سال آینده از سوی وزارت نیر و برنامه‌ریزی شده که از این میزان، ۱۰ هزار مگاوات به انرژی‌های تجدیدپذیر اختصاص دارد و در همین راستا شرکت توزیع نیروی برق تهران بزرگ نیز پیگیری جدی برنامه‌های مرتبط با توسعه نیروگاه‌های خورشیدی را در دستور کار خود قرار داده است.

به گفته وی، با توجه به وضعیت جوی در کلان شهری مانند تهران، کاهش آلاینده‌های زیست محیطی از جمله مسائلی است که باید با توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر و پاک در نظر گرفته شود. همچنین با توجه به نیاز روزافزون به انرژی و مشکلات مربوط به احداث نیروگاه سوخت فسیلی از جمله محدودیت این منابع و همچنین محدودیت فضا و هزینه، کمک به توسعه احداث مولدهای پراکنده از اهمیت بالایی برخوردار است.

 ایسنا

نوشته‌های مشابه