نفت سنگین ایران ارزانتر شد - مهرشید نیرو • مجری انواع میکروتوربین

نفت سنگین ایران ارزانتر شد

جدیدترین گزارش ماهانه اوپک نشان داد که قیمت نفت سنگین ایران ماه میلادی گذشته بیش از هفت درصد کاهش داشته است.

 قیمت نفت سنگین ایران در دسامبر به ۷۴ دلار و ۶۸ سنت در هر بشکه رسید که پنج دلار و ۸۲ سنت معادل ۷.۲ درصد کاهش در مقایسه با قیمت۸۰ دلار و ۵۰ سنت نوامبر داشت که دومین کاهش ماهانه متوالی بود. میانگین قیمت نفت سنگین ایران در سال ۲۰۲۱ به ۶۹ دلار و ۸۰ سنت در مقایسه با میانگین قیمت ۴۰ دلار و ۷۷ سنت در سال ۲۰۲۰ رسید.

ارزش سبد نفتی اوپک ماه میلادی گذشته تحت تاثیر کاهش شاخصهای قیمت مرتبط، برای دومین ماه متوالی کاهش داشت. ارزش سبد نفتی اوپک در دسامبر پنج دلار و ۹۹ سنت معادل ۷.۵ درصد در مقایسه با نوامبر کاهش پیدا کرد و به ۷۴ دلار و ۳۸ سنت در هر بشکه رسید. با این حال میانگین ارزش سبد نفتی اوپک در سال ۲۰۲۱ به ۶۹ دلار و ۸۹ سنت در هر بشکه رسید که ۲۸ دلار و ۴۲ سنت معادل ۶۸.۵ درصد افزایش در مقایسه با ۴۱ دلار و ۴۷ سنت در سال ۲۰۲۰ داشت.

طبق گزارش منابع ثانویه، تولید نفت اوپک متشکل از ۱۳ کشور در دسامبر به ۲۷.۸۸ میلیون بشکه در روز رسید که ۰.۱۷ میلیون بشکه در روز در مقایسه با نوامبر افزایش داشت. تولید نفت عمدتا در عربستان سعودی، آنگولا، عراق و امارات متحده عربی افزایش پیدا کرد اما در لیبی و نیجریه کاهش داشت. تولید نفت ایران هشت هزار بشکه در روز در دسامبر نسبت به ماه پیش از آن رشد کرد و از ۲.۴۷۰ میلیون بشکه در روز به ۲.۴۷۸ میلیون بشکه در روز رسید.

 ایسنا

نوشته‌های مشابه