انبارسازی چین

توقف انبارسازی چین با نفت ۷۰ دلاری

روند پرشتاب انبارسازی نفت توسط چین با ۷۰ دلاری شدن قیمت هر بشکه نفت برنت ممکن است متوقف شود.

محاسبات رویترز بر مبنای آمار رسمی نشان می دهد چین در آوریل احتمالا از ذخایر نفت خود برداشت کرده است. پالایشگاه‌های چینی ماه میلادی گذشته نفت بیشتری از میزان تولید داخلی و واردات پالایش کرده بودند که نشان می دهد چین حدود ۲۸۰ هزار بشکه در روز از ذخایرش نفت برداشت کرده است.

طبق آمار رسمی، تولید پالایشگاهی چین در آوریل بر مبنای سالانه ۷.۵ درصد رشد کرد. میانگین تولید پالایشگاهی در آوریل ۱۴.۰۹ میلیون بشکه در روز در مقایسه با ۱۳.۱ میلیون بشکه در روز در آوریل سال ۲۰۲۰ و اندکی بالاتر از ۱۴.۰۸ میلیون بشکه در روز در مارس سال ۲۰۲۱ بود.

طبق برآورد رویترز، تولید داخلی و واردات چین ماه گذشته ۱۳.۸۱ میلیون بشکه در روز بوده و ۲۸۰ هزار بشکه در روز دیگر از ذخایر برداشت شده است.

چین ذخایر نفت استراتژیک و تجاری خود را اعلام نمی کند. از این رو تحلیلگران میزان ذخایر این کشور را با استفاده از سیاست میزان خرید چین در چند ماه آینده برآورد می کنند. برآورد می شود چین در مارس حداکثر ۱.۶۳ میلیون بشکه در روز نفت را به ذخایر تجاری یا استراتژیک فرستاده است. این نرخ انبارسازی در مقایسه با ۹۲۰ هزار بشکه در روز آمار ژانویه و فوریه امسال بالاتر است.

برداشت نفت از ذخایر در آوریل از میزان ذخیره سازی نفت چین کاسته و آن را از ابتدای سال میلادی جاری تاکنون به ۶۷۰ هزار بشکه در روز رسانده که نصف نرخ ذخیره سازی در مدت مشابه سال ۲۰۲۰ است.

بر اساس گزارش اویل پرایس، اگر ظرفیت ذخیره سازی نفت چین پس از خرید فوق العاده ارزانی که تابستان سال گذشته انجام داد، نزدیک به تکمیل باشد و اگر قیمتها تا چند ماه آینده در مرز ۷۰ دلار در هر بشکه بماند، ذخیره سازی نفت چین ممکن است به پایان برسد.

ایسنا

نوشته‌های مشابه