جزئیات اعطای تسهیلات ارزان به شرکت‌های دانش‌بنیان صنعت برق - مهرشید نیرو-

جزئیات اعطای تسهیلات ارزان به شرکت‌های دانش‌بنیان صنعت برق

با همکاری صندوق نوآوری و شکوفایی و وزارت نیرو برنامه ویژه‌ای برای حمایت از تولیدات شرکت‌های دانش‌بنیان فعال در صنعت برق با هدف اعطای تسهیلات ارزان قیمت تدوین شد.

با توجه به همکاری وزارت نیرو، شرکت توانیر و صندوق نوآوری و شکوفایی، برنامه ویژه‌ای برای حمایت از تولید محصولات (کالا و خدمت) دانش‌بنیان فعال در حوزه صنعت برق و اصلاح الگوی مصرف تدوین شده است. در این برنامه ویژه‌، صندوق نوآوری و شکوفایی با همکاری وزارت نیرو و شرکت توانیر برای حمایت از تولید محصولات (کالا و خدمت) دانش‌بنیان این گروه شرکت‌ها، سرفصل‌هایی نظیر تکمیل و ارتقاء محصولات دانش‌بنیان، توسعه زیرساخت تولید محصولات دانش‌بنیان، تولید محصولات و خدمات دانش‌بنیان، تحریک تقاضا و توسعه‌ بازار محصولات دانش‌بنیان و توسعه فعالیت‌های شتابدهی و فضای نوآوری را تدوین کرده است.

تکمیل و ارتقاء محصولات دانش‌بنیان یکی از خدمات ارائه شده به شرکت‌های فعال در این حوزه است. شرکت‌هایی که قصد نمونه‌سازی صنعتی (تکمیل یا ارتقای اساسی محصول دارای تاییدیه دانش‌بنیان) یا ظرفیت‌سازی برای ورود محصول دانش‌بنیان به بازار از طریق تولید تعداد محدودی از آن را دارند، می‌توانند جهت تامین هزینه‌های تحقیقاتی یا تولید در مقیاس محدود شامل نیروی انسانی، مواد اولیه، برون‌سپاری و تجهیزات ضروری (در مقیاس محدود) از «تسهیلات نمونه‌سازی» بهره‌‎مند شوند.

کارمزد ۴ درصد و حداکثر زمان تنفس و بازپرداخت سه سال، پرداخت به صورت مرحله‌ای و متناسب با پیشرفت طرح و الزام به ارائه طرح (فنی، بازار و مالی) با تکمیل کاربرگ درخواست «تسهیلات نمونه‌سازی» از جمله شرایط اعطای این خدمت است.

از دیگر خدمات ارائه شده در این برنامه، توسعه زیرساخت تولید محصولات دانش‌بنیان است. شرکت‌هایی که جهت ایجاد ظرفیت‌های جدید، افزایش ظرفیت تولید یا کیفی‌سازی تولید محصولات دانش‌ بنیان نیاز به سرمایه‌گذاری‌های زیرساختی دارند، جهت تامین هزینه‌های احداث محل تولید (در مقیاس محدود)، خرید تجهیزات و ماشین آلات، تاسیسات، تجهیزات آزمایشگاهی، کنترل کیفی و تجهیزات کمکی تولید، می‌توانند درخواست خود را در قالب «تسهیلات تولید صنعتی» در سامانه غزال ثبت کنند.

نرخ سود این تسهیلات ۱۱ درصد تعیین شده است

به نقل از روابط عمومی ‌صندوق نوآوری و شکوفایی، تسهیلات تولید محصولات و خدمات دانش‌ بنیان با نرخ ۱۱ درصد، تحریک تقاضا و توسعه‌ بازار محصولات دانش بنیان با نرخ سود ۱۰درصد برای مواردی که شرکت کمتر از ۱۰ میلیارد تومان و نرخ سود ۱۴ درصد برای مواردی که شرکت بین ۱۰ تا ۲۰ میلیارد تومان از این تسهیلات استفاده کرده باشد، توسعه فعالیت‌های شتابدهی و فضای نوآوری با نرخ ۴ درصد و سرمایه بذری شتابدهنده‌ها از دیگر خدمات این برنامه به شمار می‌رود.

شرکت‌های دانش‌بنیانی که متقاضی این تسهیلات و خدمات هستند، می‌توانند به سامانه «غزال» صندوق نوآوری و شکوفایی مراجعه کرده و هر یک از خدماتی را که متقاضیان آن هستند، ثبت کنند.

 ایسنا

نوشته‌های مشابه