نفت روسیه

عامل اصلی کاهش سهم اوپک در واردات نفت هند

سهم نفت روسیه از مجموع واردات هند، در نیمه اول سال مالی ۲۰۲۴-۲۰۲۳، به حدود دو پنجم رشد کرد و موقعیت مسکو به عنوان بزرگترین صادرکننده نفت به دهلی‌نو را تحکیم کرد.

هند که سومین واردکننده و مصرف کننده بزرگ نفت در جهان است، پس از توقف خرید نفت روسیه توسط کشورهای غربی بر سر جنگ اوکراین، به بزرگترین خریدار نفت دریابرد روسیه تبدیل شده است.

صادرات نفت خاورمیانه پس از تصمیم عربستان سعودی برای تمدید کاهش عرضه اضافی تا پایان سال ۲۰۲۳، محدودتر شده و باعث شده است هند به دنبال گزینه‌های دیگر برای تامین نفت مورد نیازش باشد.

آمار رصد نفتکش‌ها نشان داد هند به طور میانگین، ۱.۷۶ میلیون بشکه در روز نفت روسیه را از آوریل تا سپتامبر وارد کرده است که نسبت به واردات حدود ۷۸۰ هزار بشکه در روز در مدت مشابه سال گذشته، بیش از دو برابر افزایش نشان می‌دهد. واردات نفت هند از روسیه در سپتامبر، به ۱.۵۴ میلیون بشکه در روز رسید که ۱۱.۸ درصد در مقایسه با اوت و ۷۱.۷ درصد در مقایسه با سپتامبر سال گذشته، افزایش داشت.

روسیه در فاصله آوریل تا سپتامبر، بزرگترین صادرکننده نفت به هند بود و پس از آن، عراق و عربستان سعودی قرار گرفتند. طی این مدت، واردات نفت هند از عراق به میزان ۱۲ درصد و از عربستان سعودی به میزان ۲۳ درصد کاهش یافت و به ترتیب به ۹۲۸ هزار بشکه در روز و ۶۰۷ هزار و ۵۰۰ بشکه در روز رسید.

واردات نفت هند از خاورمیانه در فاصله آوریل تا سپتامبر، حدود ۲۸ درصد کاهش یافت و به ۱.۹۷ میلیون بشکه در روز رسید و سهم این منطقه از کل واردات نفت به هند، به ۴۴ درصد در مقایسه با ۶۰ درصد در مدت مشابه سال گذشته کاهش پیدا کرد.

سهم نفت کشورهای مستقل مشترک المنافع شامل جمهوری آذربایجان، قزاقستان و روسیه، تقریبا دو برابر شد و به ۴۳ درصد رسید که به دلیل خرید بالاتر از روسیه بود.

خرید کمتر نفت از خاورمیانه، سهم اوپک از مجموع واردات نفت به هند را به پایین‌ترین میزان در ۲۲ سال گذشته رساند.

بر اساس گزارش رویترز، سهم اعضای اوپک که عمدتا از خاورمیانه و آفریقا هستند، در فاصله آوریل تا سپتامبر، به ۴۶ درصد در مقایسه با ۶۳ درصد در سال گذشته رسید.

ایسنا

نوشته‌های مشابه