فرار پیمانکاران آمریکایی از میدان گازی بزرگ عراق - مهرشید نیرو

فرار پیمانکاران آمریکایی از میدان گازی بزرگ عراق

در پی یک سلسله حملات راکتی به یک میدان گازی بزرگ در شمال عراق، پیمانکاران آمریکایی کار روی پروژه توسعه این پایگاه را نیمه تمام رها کردند که امیدهای اقلیم کردستان برای افزایش درآمد و عرضه جایگزین کوچکی برای گاز روسیه را نقش بر آب کرد.

 پروژه توسعه میدان “خور مور” برعهده کنسرسیوم پرل است که سهام عمده آن متعلق به شرکت دانه گاز ابوظبی و زیرمجموعه‌اش “کرسنت پترولیوم” است اما این پروژه پس از سه حمله موشکی در آخر ژوئن، متوقف شد.

منابع صنعتی و اقلیم کردستان به رویترز گفتند: کارکنان شرکت اکستران ماه گذشته بازگشتند تا کار را از سر بگیرند اما اصابت دو راکت به این محل در ۲۵ ژوئیه، این شرکت را مجبور کرد دوباره کار را متوقف کند بدون این که زمانی برای بازگشت برنامه‌ریزی کند.

“خور مور” یکی از بزرگترین میادین گازی در عراق است و برنامه توسعه آن، دو برابر کردن تولید در اقلیم کردستان را هدف‌گذاری کرده که به شدت به گاز بیشتر برای تولید برق و پایان دادن به خاموشی‌های روزانه نیاز دارد.

به گفته منابع آگاه، خسارت جدی بر اثر این حملات راکتی ایجاد نشد و فعالیت‌های فعلی مختل نشدند اما روند توسعه که شامل ساخت یک خط لوله جدید به ترکیه در مرحله بعدی است، تا زمان اطمینان از وجود امنیت در این محدوده، متوقف شده است.

این پروژه که بخشی از آن از طریق توافق فایناس به ارزش ۲۵۰ میلیون دلار با شرکت فاینانس توسعه بین‌المللی آمریکا تامین می‌شود، قصد دارد پس از اینکه نیازهای بازار داخلی تامین شد، گاز به ترکیه و اروپا صادر کند.

اکسترا سومین پیمانکاری است که از زمان آغاز حملاتی که ۲۱ ژوئن این میدان را هدف گرفتند، فعالیتش را متوقف می‌کند. پیش از این دو پیمانکار ترکیه‌ای شامل هاواتک و بیل‌تک، کار را معلق کردند.

دولت اقلیم کردستان سال میلادی گذشته قراردادی با شرکت انرژی داخلی “گروه کار” برای ساخت یک خط لوله از میدان گازی “خور مور” از طریق اربیل به شهر دهوک نزدیک مرز ترکیه امضا کرد که موازی با خط لوله فعلی فعالیت خواهد کرد.

تاخیرها ممکن است دولت اقلیم کردستان را که زیر بار بدهی قرار دارد، با جریمه قابل توجهی روبرو کند و برنامه صادرات گاز از این منطقه را فلج کند. اگر زیرساخت تا ماه مه سال ۲۰۲۳ آماده نباشد، دولت اقلیم کردستان باید به شرکت دانه گاز ۴۰ میلیون دلار در ماه پرداخت کند تا زمانی که این زیرساخت آماده شود.

علی الصفار، مدیر برنامه خاورمیانه و شمال آفریقا در آژانس بین‌المللی انرژی در این باره گفت: بیش از این که خدشه‌ای به شهرت باشد، به دلیل تهدیدهای امنیتی افزوده شده، یک لایه ریسک دیگر را اضافه می‌کند که می‌تواند روی هزینه سرمایه و بیمه تاثیر بگذارد.

بر اساس گزارش رویترز، شرکت دانه گاز حق بهره‌برداری از بزرگترین میادین گازی در عراق یعنی “خور مور”و “چمچمال” را دارد که حدود ۴۵۰ میلیون فوت مکعب گاز در روز تولید می‌کنند. این شرکت قصد دارد میزان تولید را ظرف چند سال آینده، دو برابر کرده و به یک میلیارد فوت مکعب در روز برساند که برای پوشش نیازهای داخلی کافی خواهد بود. تولید این میادین که ۱۶ تریلیون فوت مکعب ذخایر قطعی دارند، می‌تواند تا ۱.۵ میلیارد فوت مکعب در روز افزایش پیدا کند که صادرات مقادیر قابل توجهی را فراهم می‌کند. به گفته یک منبع صنعتی، شرکت دانه گاز حدود ۸۰ درصد از خوراک گازی منطقه را تامین می‌کند.

 ایسنا

نوشته‌های مشابه