فرانسه به خاموشی فرو می‌رود - مهرشید نیرو • مجری انواع میکروتوربین

فرانسه به خاموشی فرو می‌رود

بحران انرژی اروپا باعث کمبود عرضه گاز طبیعی شده و فرانسه ممکن است تاوان آن را بپردازد.انگلیس تنها کشور اروپایی نیست که در آستانه یک بحران انرژی کامل قرار گرفته است. اپراتور خط لوله گاز طبیعی GRTgaz هشدار داد ذخایر گاز فرانسه در این وقت از سال بسیار کمتر از مدت مشابه سال گذشته است و در نتیجه ریسک تمام شدن این ذخایر پیش از پایان زمستان وجود دارد.

طبق آمار “زیرساخت گاز اروپا”، ذخایر فرانسه تا اول فوریه حدود ۳۴ درصد پر بود که پایین میانگین پنج ساله ۴۲ درصد بود. ذخایر اکنون در پایینترین سطح فصلی از سال ۲۰۱۸ قرار دارد که یک طوفان زمستانی شدید باعث شد پس از پایان فصل گرمایش، تنها سه درصد از ذخایر فرانسه باقی بماند.

تیه ری ترو، رئیس GRTgaz هشدار داد ممکن است ذخایر تا پایان مارس به صفر برسد. این خطیرترین وضعیت برای ذخایر گاز فرانسه از سال ۲۰۱۸ است که ذخایر به پایینترین سطح فصلی افت کرده بودند و پس از پایان فصل گرمایش تنها سه درصد از ذخایر باقی مانده بود.

قیمت گاز هم اکنون بسیار بالاتر از آن زمان است. خوشبختانه پیش بینی می شود ماه جاری آب و هوا در سراسر اروپا ملایمتر باشد اما عرضه محدود گاز روسیه به اروپا و افزایش تقاضا همزمان با بازگشایی اقتصادها پس از عبور از موج شیوع اُمیکرون، ممکن است مشکلاتی را ایجاد کند به خصوص اگر سرمای شدیدی در آخر فصل اتفاق بیافتد.

همچنین مشکل فرانسه با ظرفیت پایینتر از حد معمول نیروگاههای هسته ای این کشور مضاعف شده است. بعضی از این نیروگاهها به دلیل نگرانیهای ایمنی و در راستای تلاش امانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه برای مدرنیزه کردن سیستم نیروی هسته ای این کشور بسته شده اند.

بر اساس گزارش اویل پرایس، اگر فرانسه نتواند گاز طبیعی مورد نیاز را برای جبران تعطیلی بخشی از ظرفیت تولید نیروی هسته ای تامین کند، با خطر روبرو شدن با خاموشی روبروست. حتی اگر کمبود عرضه به خاموشی منتهی نشود، این احتمال وجود دارد که مشکلات انرژی فرانسه به مشکلات سیاسی جدی برای ماکرون در آستانه انتخابات آوریل منجر شود.

در همین حال فرانسه در جدیدترین اقدام، به تولیدکنندگان برق اجازه داد زغال سنگ بیشتری بسوزانند. دولت فرانسه رسما سقف فعالیت نیروگاههای زغال سوز را برای ماههای ژانویه و فوریه افزایش داد. وزارت اکولوژی تسهیل محدودیتها را اوایل ژانویه پیشنهاد و اعلام کرده بود این اقدام برای اطمینان از تامین برق در اوج مصرف در ماههای سرد زمستان ضروری است.

بر اساس گزارش بلومبرگ، زغال سنگ در زمستان نقش بزرگتری در سبد انرژی اروپا دارد؛ حتی با وجود افزایش قیمتها و نگرانیهای محیط زیستی که دولتها را برای محدود کردن استفاده از آن تحت فشار گذاشته اند. واحدهای زغال سوز فرانسه اجازه خواهند یافت بیش از هزار ساعت در دو ماه نخست سال ۲۰۲۲ فعالیت کنند که ۳۰۰ ساعت بیش از سقف تعیین شده در سال ۲۰۱۹ برای مبارزه با انتشار کربن است.

ایسنا

نوشته‌های مشابه