واردات نفت خام چین به رکورد تاریخی خود نزدیک شد

به نقل از راشاتودی، در ماه می، واردات نفت خام چین ۱۳ درصد نسبت به ماه آوریل جهش کرد و به ۱۱.۱۱ میلیون بشکه در روز رسید.

عرضه قراردادهای پیش‌خرید نفت خام شانگهای به یوآن با شرایطی مطلوب‌تر برای سرمایه‌گذاران و افزایش مصرف پالایشگاه‌ها مهمترین عوامل جهش واردات نفت چین در این ماه بودند.

در هفته‌های اخیر، تداوم ریکاوری فعالیت‌های پالایشگاه‌های چین افزایش واردات را تضمین کرده بود؛ اما تحلیل‌گران شرکت اویل‌اکس می‌گویند بخشی از این افزایش واردات مربوط به افزایش داد و ستدهای تاجران تحت شاخص نفت آی‌ان‌ای شانگهای است که سود بیشتری را برای آنها به همراه دارد.

از ماه آوریل، شرکت‌های نفتی بزرگ دولتی چین مانند پتروچاینا و سینوپک نفت خود را تحت این شاخص نفتی معامله می‌کنند؛ اما یک عامل دیگر افزایش واردات نفت این است که با کاهش قیمت‌های نفت خام پالایشگاه‌های خصوصی فعالیت‌های پالایشگاهی خود را افزایش داده‌اند.

واردات نفت چین در ماه می ۱.۲۸ میلیون بشکه در روز نسبت به ماه آوریل و ۱.۲۷ میلیون بشکه در روز نسبت به ماه می سال گذشته بالا رفته بود.

در این ماه واردات نفت از روسیه پس از دو ماه کاهش ۸۰۰ هزار بشکه در روز جهش کرد و واردات نفت از عراق نیز، ۴۰۰ هزار بشکه در روز بالاتر رفت.

نفت خام بصره هم یکی از ۷ نفت خامی است که تحت شاخص شانگهای به فروش می‌رسد.

آی‌اچ‌اس مارکیت اعلام کرد که تقاضای نفت خام چین در ماه آوریل به ۹۰ درصد سطح قبل از پاندمی کرونا بازگشته بود که این مقدار در ماه می به ۹۲ درصد افزایش یافته است.

 

خبرگزاری مهر

نوشته‌های مشابه