مشتریان نفتی عربستان پریدند! - مهرشید نیرو- میکروتوربین، پنل خورشیدی

مشتریان نفتی عربستان پریدند!

پالایشگاه‌های نفت آسیا که عامل تامین حدود یک سوم از سوخت مصرفی جهان هستند، با وعده اخیر عربستان سعودی و روسیه برای کاهش بیشتر عرضه، آماده می‌شوند تا نفت مورد نیازشان را از منابع دیگر جست و جو کنند.

این دو تولیدکننده بزرگ نفت، دوشنبه هفته جاری اعلام کردند که کاهش تولید داوطلبانه خود را در ماه اوت ادامه خواهند داد و این کاهش عرضه علاوه بر کاهش تولید توافق شده میان اعضای گروه اوپک پلاس خواهد بود و مجموع کاهش تولید این گروه را به ۳.۱ میلیون بشکه در روز معادل حدود سه درصد از مصرف جهانی خواهد رساند.

بازرگانان در آسیا می‌گویند عرضه فراوانی از سوی تولیدکنندگان خارج از گروه اوپک پلاس به خصوص در آمریکا، غرب آفریقا و دریای شمال وجود دارد و اگر این منطقه نتواند بار این کاهش‌ تولید را تحمل کند، به آنها روی خواهد برد.

سرازیر شدن نفت از حوزه آتلانتیک به آسیا، می‌تواند یک موهبت متفاوت برای تولیدکنندگان خاورمیانه باشد. از یک سو، می‌تواند کمک کند عرضه در آمریکا و اروپا که خانه پر معامله‌ترین قراردادهای آتی نفت در جهان است، کاهش پیدا کند. از سوی دیگر، می‌تواند به معنای از دست دادن سهم در بازاری باشد که پرشتاب‌ترین نرخ رشد تقاضا را دارد.

تاکنون، شوک‌هایی که عربستان سعودی و متحدانش به عرضه داده‌اند، نتوانسته است تفاوت معناداری در قیمت‌های نفت ایجاد کند که چندین هفته بین ۷۰ تا ۸۰ دلار در هر بشکه حبس شده‌اند. با این حال، قیمت‌ گریدهای نفت که مشابه نفت تولید عربستان هستند، رشد قوی‌تری داشته‌اند و هفته گذشته از بهای نفت برنت بالاتر رفتند.

تا چند روز آینده، عربستان سعودی قیمت فروش رسمی نفت خود برای مناطق مختلف جهان را منتشر خواهد کرد. این قیمت‌ها که اغلب توسط سایر تولیدکنندگان خاورمیانه دنبال می‌شوند، می‌توانند در تعریف تقاضای مناطق مختلف، بسیار مهم باشند. این قیمت‌ها معمولا روز پنجم هر ماه منتشر می‌شوند.

پیش از کاهش تولید اخیر، معامله‌گران برآورد کرده بودند قیمت‌های محموله‌های نفت عربستان سعودی که در اوت بارگیری می‌شوند، بدون تغییر باقی می‌مانند که به گفته بسیاری از آنها، همین حالا هم قیمت بالایی محسوب می‌شود. چندین معامله‌گر پیش از آن گفته‌ بودند اگر عربستان سعودی عرضه را محدودتر کند، قیمت بالاتری را تعیین خواهد کرد.

بر اساس گزارش بلومبرگ، به گفته معامله‌گران، تقاضا در بازار معاملات نقدی آسیا در ماه گذشته مطلوب بود، اما انتظارات برای قیمت نسبتا بالا برای نفت عربستان در ماه اوت، ممکن است تقاضا برای محموله‌های قراردادی خاورمیانه به آسیا در این مدت را کاهش دهد.

ایسنا

نوشته‌های مشابه