نیروگاه‌های تجدیدپذیر

معاملات برق سبز در بورس انرژی آغاز می‌شود

مدیر عامل بورس انرژی گفت: در تلاش هستیم با همکاری ساتبا و نیروگاه‌های تجدیدپذیر معاملات برق سبز (برق تولیدی نیروگاه‌های تجدیدپذیر) در بورس انرژی ایران آغاز شود.

علی نقوی در هفتمین کنفرانس و نمایشگاه بین‌المللی و چهارمین جایزه ملی انرژی‌های تجدیدپذیر ایران، بیان کرد: از مدت‌ها پیش موضوع معامله‌پذیر شدن برق نیروگاه‌های تجدیدپذیر در دستور کار بورس انرژی بود که با همکاری ساتبا و انجمن نیروگاه تجدیدپذیر زیرساخت‌های لازم جهت عرضه برق این نیروگاه‌ها مهیا شده و برق این نیروگاه‌ها در یک تابلوی جداگانه در بورس معامله خواهد شد.

وی تفاوت نظام قیمت‌گذاری برق نیروگاه‌های تجدیدپذیر و حرارتی و همچنین ظرفیت اندک نیروگاه‌های تجدیدپذیر در نسبت با کل برق تولیدی کشور را به عنوان دو مورد از چالش‌های بازار برق برشمرد و اظهار کرد: امیدواریم با راه‌اندازی بازار تجدیدپذیرها در بورس انرژی ایران شاهد بالا رفتن جذابیت سرمایه‌گذاری در این بخش باشیم.

نقوی با بیان اینکه دو راهکار در بورس انرژی ایران در همین راستا طراحی شده است، ادامه داد: یک طرح این است که یک نیروگاه مجازی طراحی شود. یعنی مجموعه‌ای از نیروگاه‌ها تجمیع شوند و یک نیروگاه عرضه‌کننده در بورس باشد و طرح دیگر صدور گواهی تجدیدپذیر(REC) است که زیرساخت هر دو طرح در بورس انرژی ایران آماده شده است.

وی در ادامه با اشاره به لزوم تعیین تکلیف موضوع سوخت نیروگاه‌ها گفت: یکی از پیشنهادات جدی این است که اگر نرخ سوخت نیروگاه‌ها را آزاد کنیم و در ازای آن اجازه دهیم آن‌ها برق خود را به‌صورت رقابتی و متناسب با راندمانشان بفروشند (که با این اتفاق نیروگاه‌ها متناسب با راندمان، قیمت برق متفاوتی خواهند داشت)، ضمن اصلاح ساختار مالی آنها، صرفه‌جویی مناسبت‌تری در سوخت نیروگاه‌های حرارتی اتفاق خواهد افتاد. ضمن اینکه صنایع هم به منابع پایدارتر برق دست پیدا می‌کنند.

نقوی درباره ابزارهای بورس انرژی ایران برای تامین مالی تجدیدپذیرها اظهار کرد: اوراق سلف موازی استاندارد، صندوق پروژه و گواهی صرفه‌جویی تامین مالی از ابزارهای بورس انرژی ایران برای تامین مالی تجدیدپذیرها هستند.

مدیرعامل بورس انرژی ایران دو نوع گواهی صرفه‌جویی محقق‌شده و گواهی صرفه‌جویی تامین مالی را برشمرد و افزود: گواهی صرفه‌جویی محقق‌شده در پروژه‌هایی کاربرد دارد که صرفه‌جویی در آن‌ها انجام شده و پس از آن گواهی صرفه‌جویی تخصیص پیدا می‌کند. گواهی صرفه‌جویی تامین مالی نیز بدین صورت است که در ابتدای پروژه منجر به صرفه‌جویی، با اخذ تضامین لازم، این گواهی صادر می‌شود تا سرمایه‌گذار با انگیزه تامین مالی بتواند این گواهی‌ها را در چارچوب قرارداد سلف در بورس بفروشد و در انتهای دوره، صرفه‌جویی انجام شده را تحویل بگیرد.

به گفته نقوی، تمام مراحل راه‌اندازی گواهی صرفه‌جویی محقق‌شده در بورس و سایر سازمان‌ها و نهادهای مرتبط طی شده است و با همکاری ساتبا و مدیریت شبکه زیرساخت‌های آن طراحی شده است، اما لازم است که توانیر درخواست پذیرش را برای بورس انرژی ایران ارسال کند و تضامین لازم را ارائه کند. دغدغه‌ای که خریداران این گواهی‌ها دارند این است که در سررسید آن، تحویل اتفاق نیفتد یا روی قبوضشان اعمال نشود.

مدیرعامل بورس انرژی ایران در پایان گفت: امیدواریم به‌زودی اقدامات لازم توسط توانیر و شرکت ملی گاز ایران انجام شود

ایسنا

نوشته‌های مشابه