اوجی : امیدواریم مجبور به واردات بنزین نشویم - مهرشید نیرو- میکروتوربین، پنل خورشیدی

اوجی : امیدواریم مجبور به واردات بنزین نشویم

وزیر نفت گفت: ظرف دو سه ماه آینده تفاهم‌نامه‌هایی که با شرکت‌های بزرگ روسی شده است به قرارداد منجر خواهد شد. جواد اوجی در جمع خبرنگاران در حاشیه جلسه هیئت دولت گفت: وزارت نفت هم در ایام دهه فجر و هم تا پایان امسال پروژه‌های خیلی خوب و بزرگی را در دولت سیزدهم افتتاح می‌کند، از جمله پالایشگاه فاز ۱۴ پارس جنوبی است که ان‌شاءالله در همین ایام به‌ بهره‌برداری می‌رسد.

وی افزود: این پالایشگاه بالغ بر پنجاه و شش میلیون متر مکعب گاز در روز را فرآوری و به شبکه خطوط انتقال گاز سراسری کشور تزریق می‌کند و به این صورت پرونده احداث پالایشگاه‌های پارس جنوبی بسته می شود؛ این پالایشگاه آخرین پالایشگاه فراورش گاز میدان مشترک پارس جنوبی است.
وی گفت: دو پتروشیمی هم تا پایان امسال به بهره‌برداری می‌رسد که بالغ بر سه میلیارد دلار در این دو پتروشیمی سرمایه گذاری شده است.

اوجی درباره تعرفه گاز مشترکان گاز خانگی در زمستان سال جاری گفت: ما به همه مشترکان گاز خانگی و تجاری اطلاع رسانی کرده بودیم و بر اساس مصوبه مجلس  دولت  مکلف شده بود برای آن دسته از مشترکان که خارج از الگو مصرف داشتند به صورت غیریارانه‌ای هزینه را محاسبه کند، همچنین دولت  در آذر ماه مصوبه‌ای داد تا آن دسته از مشترکان که در سقف الگوی مصرف قیمت گاز مصرف می‌کنند، افزایش قیمت نداشته باشند که حدود شصت درصد افزایش قیمت نداشتند.

وزیر نفت اضافه کرد : اما امسال  زمستانی بسیار سرد و کم سابقه و فراگیر و ماندگار داشتیم و جداول مصارف در پنج اقلیم آب و هوایی برای سه ماهه زمستان سال جاری تغییر کرد.  هفتاد درصد تخفیفی که آقای رییسی تعیین کردند شامل مشترکانی می شود که میزان مصرف‌شان در سقف جداول جدیدی که توسط کارشناسان شرکت ملی گاز تعریف شده است، باشد. مشترکانی که خارج از الگوی مصارف جدید و به صورت نامتعارف در حال مصرف هستند منتظر قبض‌های با افزایش قیمت باشند.

وی تاکید کرد که از اول فروردین ۱۴۰۲ هم مصوبه دولت و هم قانون مجلس و هم محدوده‌های قبلی در سر جای خودش اجرا  می‌شود.

وزیر نفت گفت: تمامی پالایشگاه‌های ما محصولاتشان در سطح یورو و استاندارد است و لحظه‌ای کنترل می‌شود. از این رو هیچ فرآورده‌ای در کشور خارج از حد مجاز و استاندارد تولید نمی‌شود. برخی پالایشگاه‌ها با اصلاح فراورشی و هزینه‌های انجام شده محصولاتشان یورور ۵ هم هست مثل شازند اراک، ستاره خلیج فارس و پالایشگاه اصفهان، که روزانه ۱۶ میلیون یورو ۵ تولید می‌کنند. هیج فرآورده غیراستاندارد نه وارد و نه تولید می‌کنیم.

اوجی درباره واردات بنزین در ماه‌ آینده گفت: امیدواریم با همکاری که مردم دارند و تدابیر دولت مجبور نشویم بنزین وارد کنیم.

وی درباره سقف تعریف شده برای تعرفه‌های مصرف مشترکان گاز نیز اظهار کرد: با زمستان سردی که داشتیم در مصرف و تولید رکورد داشتیم، اما مجبور به قطعی برق و گاز در ۲۶ میلیون مشترک نشدیم. این تعرفه‌ها را کارشناسان شرکت ملی گاز  تعیین کردند سقف الگوی مصرف و جداول تعرفه‌ها را تعدیل کردند و آن دسته که در این سقف قرار می‌گیرند شامل این تخفیف می‌شوند و تاکید می کنم که تعیین این جداول و تعرفه ها کاملا کارشناسی و منصفانه بوده است.

وزیر نفت در پایان اعلام کرد: بیش از هفت میدان نفتی ما به قرارداد منجر شده است که بیش از ۴۰ درصد پیشرفت کار داشتیم و بیش از ۴ میلیارد دلار هزینه شده است و ظرف دو سه ماه آینده تفاهم‌نامه‌های که با شرکت‌های بزرگ روسی تنظیم شده است به قرارداد منجر خواهد شد.

ایسنا

نوشته‌های مشابه