میلیاردها روپیه پول نفت روی دست روسیه باد کرد - مهرشید نیرو

میلیاردها روپیه پول نفت روی دست روسیه باد کرد

روسیه میلیاردها روپیه پول فروش نفت در بانک‌های هندی دارد که نمی‌تواند از آن استفاده کند.

سرگی لاوروف، وزیر خارجه روسیه در حاشیه نشست سازمان همکاری شانگهای در شهر گوای هند به خبرنگاران گفت: این یک مشکل است. ما باید از این پول استفاده کنیم اما برای این منظور، این روپیه‌ها باید به ارز دیگری تبدیل شوند و این موضوع، تحت بحث است.

طبق آمار وزارت بازرگانی و صنعت هند، مجموع صادرات این کشور به روسیه در ۱۱ ماهه اول سال مالی ۲۰۲۳-۲۰۲۲، با ۱۱.۶ درصد کاهش، به ۲.۸ میلیارد دلار رسید و همزمان، واردات تقریبا پنج برابر شد و به ۴۱.۵۶ میلیارد دلار بالغ شد. این افزایش در پی اقدام پالایشگاه‌های هندی در افزایش خرید نفت روسیه در طول سال میلادی گذشته روی داد که غرب در واکنش به حمله ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه به اوکراین، هدف تحریم قرار داد.

آمار شرکت تحلیل انرژی ورتکسا نشان می‌دهد واردات نفت روسیه به هند در آوریل، به رکورد ۱.۶۸ میلیون بشکه در روز رسید که نسبت به مدت مشابه سال گذشته، افزایش شش برابری داشت.

کرملین در پی تحریم شدن بانک‌های روسیه و ممنوعیت استفاده آنها از سیستم سوئیفت، در ابتدا هند را به تجارت با استفاده از ارزهای ملی تشویق کرد. اما نوسان ارزش روبل که اندکی پس از آغاز جنگ ایجاد شد، باعث شد برنامه‌ها برای استفاده از مکانیزم روپیه-روبل برای واردات نفت کنار گذاشته شود. هند از زمان آغاز جنگ اوکراین، در برابر فشارهای غرب برای کاهش روابط با مسکو، ایستادگی کرده است.

الکساندر کنوبل، مدیر موسسه فاینانس و اقتصاد بین‌المللی وزارت توسعه اقتصادی در این خصوص گفت: عدم توازن در تجارت برای روسیه به معنای آن است که حجم وجوه بلوکه شده می‌تواند به ده‌ها میلیارد دلار برسد. این وضعیت به دلیل کسری تجاری هند که از لحاظ تاریخی بسیار بالا رفته، تشدید شده است که احتمال تسویه حساب‌ها با کشورهای ثالث را کاهش می‌دهد.

روسیه بزرگ‌ترین تامین‌کننده تسلیحات و سخت‌ افزار نظامی برای هند است، با این حال، صادرات تسلیحات دفاعی به این کشور آسیای جنوبی را به دلیل عدم وجود مکانیزم پرداختی که تحریم‌های آمریکا را نقض نمی‌کند، متوقف کرده است.

پرداخت‌ پول خرید تسلیحات به ارزش بیش از دو میلیارد دلار از سوی هند، حدود یک سال است که در بن‌بست مانده، زیرا دهلی‌نو به دلیل نگرانی‌ نسبت به نقض تحریم‌های ثانویه، نتوانسته این پول را به دلار تسویه کند و از سوی دیگر، روسیه تمایلی ندارد برای تسویه این پول، روپیه دریافت کند.

پالایشگاه‌های نفت هند تلاش کرده‌اند تا با استفاده از درهم امارات متحده عربی، روبل و روپیه، پول خرید نفت تخفیف‌دار روسیه را تسویه کنند. قراردادهای خریدی که قیمت آنها پایین سقف ۶۰ دلار در هر بشکه تعیین شده توسط کشورهای گروه هفت و شرکای اتحادیه اروپا آنها باشد، می‌توانند از محدودیت‌های بین المللی معاف شوند.

بانک‌های هندی حسابهای وسترو در بانک‌های روسیه از جمله اسبربانک و بانک وی‌تی‌بی افتتاح کرده‌اند تا تجارت خارجی به روپیه را تسهیل کرده و جریان واردات نفت را حفظ کنند.

بر اساس گزارش بلومبرگ، الویرا نابیولا، رئیس بانک مرکزی روسیه، ۲۸ آوریل گفته بود محدودیت‌های ارزی به معنای آن است که صادرکنندگان روسی برای برگرداندن روپیه، با مشکل مواجه خواهند شد.

ایسنا

نوشته‌های مشابه