امید شورون برای افزایش صادرات نفت از ونزوئلا به مانع خورد - مهرشید نیرو

امید شورون برای افزایش صادرات نفت از ونزوئلا به مانع خورد

برنامه‌های شورون برای افزایش صادرات نفت از ونزوئلا، در پی ناتوانی این کشور تحت تحریم آمریکای جنوبی برای تامین هزینه لایروبی یک ورودی اصلی صادرات نفت، با مشکل مواجه شده است.

شورون امیدوار بود صادرات نفت از ونزوئلا را افزایش دهد اما برای انجام این کار، دریاچه ماراکایبو باید لایروبی شود. بر اساس نامه‌ای که ونزوئلا به شرکت کشتی‌سازی هلندی رویال آی‌اچ‌سی ارسال و به محدودیت مالی اشاره کرده است، ونزوئلا تجهیزات ضروری برای انجام لایروبی را خریداری نخواهد کرد.

شورون هزینه بررسی میزان رسوب انباشته شده در کف دریاچه را پرداخت کرد اما اگر این شرکت می‌خواهد صادرات خود را افزایش دهد، ممکن است مجبور شود هزینه لایروبی را هم پرداخت کند.

شورون در تلاش برای افزایش صادرات نفت به ۴۰۰ تا ۵۰۰ هزار بشکه در روز از ونزوئلا، از این کشور خواسته است برای جلوگیری از به گل نشستن کشتی‌ها، مسیر ورودی دریاچه را لایروبی کند. طبق گزارش بلومبرگ، صادرات فعلی شورون از ونزوئلا، ۳۰۰ هزار بشکه در روز است اما این رقم، در مقایسه با صادرات ۱۰۰ هزار بشکه در روز در ژانویه، افزایش قابل توجهی نشان می‌دهد.

نفت خام سنگین ونزوئلا، گرید نفتی محبوب پالایشگاه‌های منطقه گلف کاست است که به دنبال جایگزینی برای گریدهای نفتی سنگین روسیه بوده‌اند. دسامبر گذشته، گزارش شد که چندین پالایشگاه آمریکایی در تلاش برای خرید نفت ونزوئلا هستند.

دولت بایدن تحریم‌ها علیه ونزوئلا را تسهیل کرده داد تا به شورون اجازه دهد تولید در این کشور را از سر بگیرد و حذف نفت روسیه که واردات آن پس از حمله نظامی مسکو به اوکراین، ممنوع شده است را جبران کند.

بر اساس گزارش اویل پرایس، دولت آمریکا نوامبر گذشته به شورون مجوز شش ماهه‌ای برای فعالیت در ونزوئلا تحت سرمایه‌گذاری مشترک خود با شرکت نفتی دولتی PDVSA ونزوئلا صادر کرد. درآمد حاصل از فروش نفت ونزوئلا، صرف تسویه بدهی به شورون می‌شود و درآمدهای شرکت PDVSA را تقویت نمی‌کند.

ایسنا

نوشته‌های مشابه