وزارت نیرو متهم اول ماجرای انتقال آب است/ خوزستان کمبود آب دارد

رئیس مجمع نمایندگان خوزستان گفت: وزارت نیرو متهم اول ماجرای انتقال آب از سرچشمه های کارون به سایر استان ها است.

سید کریم حسینی به کلیپ‌های منتشر شده در روزهای اخیر در مورد انتقال آب بین حوضه‌ای اشاره کرد و گفت: این موضوع را از گذشته رصد کردیم ولی متأسفانه یک سری کارها در شورای عالی آب انجام می‌شود و یک فردی هم در این شورا حضور دارد که در صورت نیاز یک روز نام وی را خیلی شفاف اعلام و برخورد می‌کنیم چرا که مسبب طرح‌های انتقال آب در گذشته و حال حاضر است.

وی افزود: به این اطمینان رسیدیم که وزارت نیرو یکسری کارها را به دور از چشم نمایندگان و مسئولان خوزستان و رسانه‌ها انجام می‌دهند و می‌گویند که رسانه‌ها خبردار نشوند.

رئیس مجمع نمایندگان خوزستان با اشاره به اینکه آنها سعی می‌کنند که برنامه‌های خود را بدون اطلاع پیش ببرند، عنوان کرد: متهم ردیف اول ماجرای انتقال آب غیراصولی از سرچشمه‌های کارون را وزارت نیرو می‌دانیم.

حسینی انتقاد کرد: با وجود اینکه امید چندانی به دولت و وزارت نیرو نداشتیم ولی از ابتدای شروع به کار مجلس یازدهم راه و روش تعامل و گفت‌وگو را در پیش گرفتیم؛ هرچند عمر کوتاهی از این دولت مانده ولی همچنان برای اجرای طرح‌های انتقال آب تلاش می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه به صورت مستمر موضوع انتقال آب مورد رصد مجمع نمایندگان خوزستان است، گفت: با همکاری مجمع نمایندگان استان چهارمحال و بختیاری مکاتباتی را با دبیر شورای امنیت ملی، رئیس مجلس، وزارت نیرو و دیگر مسئولان کشوری داشتیم؛ ضمن اعلام هشدارهای لازم در این زمینه، خواستار پیگیری موضوع شدیم.

رئیس مجمع نمایندگان خوزستان با انتقاد از اینکه وزارت نیرو با وجود وعده برای تعطیلی اجرای طرح‌های انتقال آب تا پایان این دولت ولی همچنان طرح‌های مطالعاتی و اجرایی را ادامه می‌دهد، یادآور شد: گویا وزارت نیرو نه برای کشور بلکه وزارت چند استان خاص هست و تمام تلاش خود را برای رسیدگی به طرح‌های انتقال آب چند استان به کار گرفته است.

حسینی با اشاره به پیگیری موضوع جلوگیری از انتقال آب در سطح کشوری، بیان کرد: از اختیارات قانونی خود برای برخوردهای لازم نیز استفاده می‌کنیم و به عنوان نمایندگان مردم باید این مطالبه به حق آنها را دنبال کنیم.

وی هشدار داد: به وزارت نیرو هشدار می‌دهیم که خودتان را رو در روی مردم خوزستان قرار ندهید؛ عدم پاسخ شفاف و صریح به مطالبه مردم این استان را اجحاف در حق خوزستان می‌دانیم و با جدیت موضوع را پیگیری می‌کنیم.

رئیس مجمع نمایندگان خوزستان با طرح این سوال که کجای دنیا قبل از انجام مطالعات از پیمانکار اظهارنظر می‌خواهند، عنوان کرد: چرا قبل از اینکه مطالعات طرح انجام و یا پیوست‌های اجتماعی، امنیتی و زیست‌محیطی آن اخذ شود باید یک پیمانکار نسبت به اجرایی شدن این طرح اظهار نظر کند.

حسینی با انتقاد از اینکه اصلاً این افراد را در حد اظهار نظر نمی‌دانیم، ادامه داد: فکر می‌کردیم که طرف حساب ما در ماجرای انتقال آب، دولت و وزارت نیرو هستند ولی برخی نهادها و افراد قصد دارند که خودشان را رو در روی استان خوزستان و چهارمحال و بختیاری قرار دهند.

وی با اشاره به اینکه مردم خوزستان صاحب حق و همچنین صاحب شأن در پیشگاه خداوند هستند، تصریح کرد: پخش آن ویدئو باعث شفافیت برخی مسائل شد؛ هرچند که آنها از قبل هم کارهایی را اجرایی کرده و یا هم اکنون در حال انجام دارند.

رئیس مجمع نمایندگان خوزستان از مسئولان سه قوه و لزوم بررسی درخواست نهادهای نظارتی به موضوع انتقال آب درخواست کرد و گفت: این طرح‌های انتقال آب غیر کارشناسی، غیرعلمی و غیرمنطقی هستند؛ امروز آن استان‌هایی که از آنها به عنوان نیازمند آب نام می‌برند به اندازه کافی آب شرب، ذخایر زیرزمینی و باران دارند ولی به بهانه آب شرب نسبت به انتقال آب برای آنها اقدام می‌شود.

حسینی با اشاره به اینکه بنا به اعلام رئیس سازمان محیط زیست نه تنها برای آب شرب بلکه برای کشاورزی هم نیازی به انتقال آب ندارند، اضافه کرد: اینکه اعلام می‌کنند آب کارون به خلیج‌فارس می‌ریزد، اصلاً صحیح نیست چون خوزستان در سهمیه آب کشاورزان و حتی تأمین آب برای اجرای فاز دوم طرح ۵۵۰ هزار هکتاری مانده و کمبود دارد و خیلی از روستاهای این استان آب شرب پایداری ندارند.

وی در پایان تأکید کرد: با توجه به اینکه توقف طرح اعلام شده ولی کار ادامه پیدا کرد، از این به بعد با انجام بازدیدهای حضوری آخرین وضعیت توقف طرح را بررسی می‌کنیم.

مهر

نوشته‌های مشابه