ونزوئلا به دو شرکت اروپایی مجوز صادرات گاز طبیعی می‌دهد - مهرشید نیرو

ونزوئلا به دو شرکت اروپایی مجوز صادرات گاز طبیعی می‌دهد

وزیر نفت و مدیر شرکت نفتی دولتی PDVSA ونزوئلا اعلام کرد این کشور قصد دارد ماه آینده به شرکت ایتالیایی اِنی و شرکت اسپانیایی رپسول برای صادرات گاز طبیعی، مجوز صادر کند.

ونزوئلا در پنجم مه توافقی با این دو غول انرژی اروپایی امضا کرده بود که اجازه می‌دهد  مایعات گاز طبیعی یا میعانات را به بازارهای دیگر صادر کنند. این نخستین گام در جهت تبدیل ونزوئلا به یک کشور صادرکننده گاز طبیعی پس از گذشت بیش از ۱۰۰ سال تمرکز روی نفت خام است.

پدرو تله‌چیا وزیر نفت ونزوئلا در مصاحبه‌ای از دفتر شرکت PDVSA در کاراکاس گفت: در چند روز آینده ما مذاکرات پیرامون مجوز صادرات ال‌ان‌جی را به پایان خواهیم رساند. اِنی و رپسول به رشد در حوزه گاز در ونزوئلا علاقه مند هستند. این دو شرکت هفت سال منتظر مجوز صادرات برای مایعات گاز طبیعی بودند که ما برای آنها صادر کردیم. او خاطرنشان کرد: تاریخ شروع صادرات به سرعت سرمایه گذاری که آنها توزیع خواهند کرد، بستگی خواهد داشت.

تله‌چیا گفت: این دو شرکت اروپایی می‌خواهند پروژه مشترک کاردون ۴ خود با حداکثر ظرفیتش که ۱.۳ میلیارد فوت مکعب است را از سر بگیرند. این پروژه در حال حاضر ۱۸۰ میلیون فوت مکعب گاز طبیعی برای تامین تقاضای خانگی و صنعتی ونزوئلا تولید می کند.

تله‌چیا که یک افسر نظامی و مهندس است، پس از تحقیقات ضد فساد گسترده‌ای که در خصوص میلیاردها دلار درآمد نفتی مفقود شده و قراردادهای ناقص صورت گرفت و به برکناری طارق العصیمی، از یاران نزدیک نیکولاس مادورو، رئیس جمهور ونزوئلا، منتهی شد، در مارس به عنوان وزیر نفت انتخاب شد. پیش از آن، تله‌چیا واحد پتروشیمی شرکت PDVSA را اداره می‌کرد. او در اوایل ژانویه، به عنوان رئیس شرکت مادر انتخاب و جانشین آسدروبال چاوز، پسر عموی هوگو چاوز، رئیس جمهور سابق ونزوئلا شد.

 وزیر نفت ونزوئلا گفت: وزارت نفت همکاری نزدیکی با مقامات شرکت ملی نفت چین (CNPC) پیرامون مجرای جدیدی دارد که واسطه‌ها را حذف خواهد کرد و به آنها اجازه می‌دهد نفت را مستقیما صادر کنند.

شرکت ملی نفت چین تولید کننده بزرگ در منطقه اورینوکو بلت ونزوئلا بوده و شاهد دو برابر شدن تولید جوینت ونچر خود سینونسا به ۹۰ هزار بشکه در روز در اوایل آوریل بوده است.

با تلاش شدید مادورو برای افزایش درآمد از نفت این کشور در آستانه نزدیک شدن به زمان انتخابات ریاست جمهوری بعدی، تله‌چیا روی کار آمده است. صنعت نفت ۹۵ درصد از درآمد خارجی ونزوئلا را تشکیل می‌دهد اما قربانی سوءمدیریت، ریزش قیمت نفت، فساد و تحریم‌های دشوار شده که هرگونه همکاری شرکتهای آمریکایی با شرکت نفتی PDVSA ونزوئلا را بدون دریافت معافیت، ممنوع می‌کند.

جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا، به این سیاست ادامه داده و جناح های سیاسی ونزوئلا را برای مذاکره تحت فشار قرار داده و به نشانه حسن نیت، تحریم ها را تا حدودی تسهیل کرده است. دولت آمریکا اواخر سال گذشته به شرکت شورون، مجوزی برای از سرگیری تولید نفت در ونزوئلا صادر کرد.

بر اساس گزارش بلومبرگ، از آن زمان صادرات نفت ونزوئلا افزایش پیدا کرده و در آوریل به ۵۶۰ هزار بشکه در روز رسید که بالاترین میزان در ۱۶ ماه گذشته بود با این حال مادرو سخت در تلاش برای رسیدن به هدف تولید یک میلیون بشکه است که که نصف میزان تولیدی است که ونزوئلا در زمان به قدرت رسیدن او در سال ۲۰۱۳ داشت.

ایسنا

نوشته‌های مشابه